کد خبر: ۳۱۹۳۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
عدي پسر بزرگ صدام در سال 1996 در حالي كه سوار بر خودروي پورشه بود مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و 30 گلوله به سمت وي شليك و در نتيجه معلول شد. يكي از گلوله ها در كمرش در نزديكي نخاع قرار گرفت به همين دليل پزشكان از خارج كردن گلوله خودداري مي كردند و اين گلوله تا آخر عمرش باقي ماند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از عصرايران، طارق عزيز وزير خارجه دولت صدام روز جمعه 15 خرداد 1394 خورشيدي درگذشت. با اين حادثه يكي ديگر از چهره هاي حكومت صدام رفت تا ديگر يارانش در زندان يا تبعيد در انتظار مرگ باشند.

به اين بهانه، سرنوشت صدام، فرزندان و مقامات ارشد نزديك به او از نگاه خوانندگان مي گذرد.

صدام حسين : اعدام
 
سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


آخرين سمت: رئيس جمهوري، نخست وزير و رئيس حزب بعث، رئيس شوراي فرماندهي انقلاب، فرمانده كل نيروي مسلح 

سرنوشت: پس از سقوط بغداد در سال 2003 به شمال پايتخت فرار كرد اما در همان سال توسط نظاميان آمريكايي دستگير شد و پس از محاكمه، در بامداد شنبه 9 دي 1385 اعدام شد. جنازه او در زادگاهش در حومه شهر تكريت در شمال بغداد دفن شد.


عُدي پسر صدام: كشته شد

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


آخرين سمت ها: مدير روزنامه بابل، مدير شبكه تلويزيوني الشباب، رئيس كميته المپيك عراق، رئيس فدراسيون فوتبال عراق، رئيس واحد تامين امنيت صدام.

عدي پسر بزرگ صدام بود. او براي سال ها به عنوان جانشين پدرش معرفي مي شد اما به دليل رفتارهاي نامناسب، ميگساري، عصبي بودن و اختلافات گسترده با پدر و برادرش، از اين گزينه كنار گذاشته شد.

عدي براي مدت زمان كوتاهي با دختر عزت ابراهيم الدوري ازدواج كرد.

او در سال 1996 در حالي كه سوار بر خودروي پورشه بود مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و 30 گلوله به سمت وي شليك و در نتيجه معلول شد. يكي از گلوله ها در كمرش در نزديكي نخاع قرار گرفت به همين دليل پزشكان از خارج كردن گلوله خودداري مي كردند و اين گلوله تا آخر عمرش باقي ماند.

عدي در عراق چهره اي مخوف داشت و به شكنجه و آزار فيزيكي ديگران به ويژه درباره تهديدات و شكنجه بازيكنان فوتبال در صورت شكست در مسابقات، مشهور بود.

سرنوشت: عدي به همراه برادر كوچكترش قصي و پسرانشان چند ماه پس از سقوط بغداد، در شهر موصل با نيروهاي آمريكايي درگير شدند و پس از درگيري 6 ساعته، كشته شدند.

قصي پسر صدام: كشته شد

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير
 

سمت: فرمانده گارد رياست جمهوري مسؤول واحد تامين امنيت ويژه صدام

قصي پسر كوچك صدام و جدي ترين گزينه براي جانشيني پسرش بود. در حمله 2003 آمريكا ، صدام قصي را مسئول اداره بغداد مي كند.

سرنوشت: قصي به همراه برادر بزرگترش عدي و پسرش مصطفي چند ماه پس از سقوط بغداد، در شهر موصل با نيروهاي آمريكايي درگير شدند و پس از درگيري 6 ساعته، كشته شدند. سه پسر ديگر قصي به همراه همسرش به اردن فرار كردند و هم اكنون در اين كشور زندگي مي كنند.

همسر اول صدام: زندگي در قطر
 

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


"ساجده تلفاح" همسر نخست صدام و مادر قصي و عدي دو پسر و رغد دختر اوست.

سرنوشت: به هنگام حمله 2003 آمريكا به عراق و سقوط بغداد، ساجده ابتدا به اردن فرار كرد و سپس براي زندگي به قطر رفت. او هم اكنون در سن 77 سالگي در دوحه به سر مي برد.


دختر صدام: زندگي در اردن

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


رغده دختر 47 ساله صدام به همراه فرزندان و همسر برادر و شماري ديگري از اعضاي خانواده صدام به اردن فرار كرد و هم اكنون در امان زندگي مي كنند.

همسر دوم صدام: زندگي در بيروت

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


سميره شابندر همسر دوم صدام از خانواده اي ثروتمند است كه به هنگام حمله 2003 آمريكا به عراق و سقوط بغداد، به بيروت رفت و هم اكنون در اين شهر زندگي مي كند.


محمد سعيد الصحاف: زندگي در ابوظبي امارات
 

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


آخرين سمت: وزير اطلاع رساني
سمت هاي قبلي: مدير راديو عراق، سفير عراق در ميانمار و سوئد و مقر سازمان ملل متحد در نيويورك، وزير خارجه

مسلمان شيعه و متولد شهر حله در نزديكي كربلا. او فارغ التحصيل روزنامه نگاري دانشگاه بغداد و پس از فارغ التحصيلي براي مدتي مدرس زبان انگليسي بود. سپس به عنوان مترجم به وزارت خارجه عراق پيوست و با عضويت در حزب بعث ارتقا يافت.

الصحاف به دليل كنفرانس هاي مطبوعاتي روزانه اش در دوره جنگ آمريكا عليه عراق در سال 2003 و استفاده قوي از كلمات و عبارت هاي انگليسي و عربي و تكذيب مكرر درباره پيشروي آمريكايي و حمله به فرودگاه بغداد، مشهور شد.

او در استفاده از زبان عربي و انگليسي تبحر خاصي داشت و كلمه مورد استفاده اش در يكي از كنفرانس هاي مطبوعاتي براي نظاميان آمريكايي با عنوان "العلوج" در زبان انگليسي بدون ترجمه ماند و باعث شد كلمه جديد وارد زبان انگليسي شد.

سرنوشت: پس از سقوط بغداد، براي مدتي فراري بود و سپس خود را تسليم نظاميان آمريكايي كرد. او جزء مقامات تحت تعقيب ارتش آمريكا نبود. پس از تسليم شدن براي مدت زمان كوتاهي زنداني و تحت بازجويي قرار گرفت و آزاد شد.

پس از آزادي، دولت امارات براي انتقال او هواپيماي نظامي اختصاصي به بغداد اعزام كرد تا او و خانواده اش را به ابوظبي منتقل كرد.
الصحاف پس از انتقال به ابوظبي براي مدت كوتاهي در دانشگاه اين شهر تدريس مي كرد. وي همچنين در برنامه چند قسمتي در شبكه ابوظبي شركت كرد و توضيحاتي درباره آخرين روزهاي حيات دولت بعثي عراق و كنفرانس هاي مطبوعاتي اش ارائه كرد.
محمدسعيد الصحاف در سن 75 سالگي هم اكنون با كمك مقامات ابوظبي در اين شهر زندگي مي كنند.

سعدون حمادي:  مرگ در آلمان


سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير
 

آخرين سمت: رئيس پارلمان
سمت هاي قبلي: مدير روزنامه الجمهوريه (حامي حزب بعث)، رئيس شركت ملي نفت، وزير نفت، نخست وزير، وزير خارجه

سعودي حمادي اولين عراقي عضو حزب بعث بود و حزب بعث را وارد عراق كرد. وي پس از سقوط بغداد، خود را تسليم نظاميان آمريكايي كرد و چندي بعد آزاد شد و به قطر رفت و در دوحه مستقر شد.
او براي معالجه به لبنان و اردن و آلمان رفت و در سال 2007 به دليل بيماري در همين كشور درگذشت.


برزان إبراهيم التكريتي: ابراهيم

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


آخرين سمت: رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عراق
سمت قبلي: سفير عراق در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو

پس از سقوط بغداد در سال 2003، وي توسط نظاميان آمريكايي دستگير شد. او پس از محاكمه، در سال 2006 اعدام شد.

علي حسن المجيد: اعدام


سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


سمت: علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي پسر عمومي صدام و از اعضاي ارشد حزب بعث و حكومت.
سمت قبلي: وزير دفاع

سرنوشت: در جنگ 2003 آمريكا، از طرف صدام مسؤول اداره جنوب عراق در جنگ شد. پس از سقوط بغداد، توسط نظاميان آمريكايي دستگير و بعد از محاكمه اعدام شد.


سلطان هاشم أحمد: زندان و در انتظار اعدام

 
سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير


آخرين سمت: وزير دفاع

سمت قبلي: استاندار نينوي، رئيس ستاد مشترك ارتش

وي پس از سقوط بغداد، به موصل فرار كرد اما خود را تسليم مقامات آمريكايي كرد.
وي از معدود مقامات ارشد عراقي است كه اصالتا يك نظامي است. او بعد از سقوط بغدادبه همين دليل به هنگام تسليم شدن، نظاميان آمريكايي او را در مراسم نظامي و با احترام خود را تسليم كرد.

پس از محاكمه به اعدام محكوم شد اما به دليل خوشنامي در ميان نظاميان واقعي، تاكنون حكم اعدام او اجرا نشده است.

عزت ابراهيم الدوري: كشته شد
 

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير 


سمت: معاون صدام در شوراي فرماندهي انقلاب
سمت هاي قبلي: وزير كشاورزي ، وزير كشور

عزت ابراهيم الدوري در حكومت بعثي عراق، بعد از صدام بالاترين مقام را داشت و سمت رسمي اش معاون رئيس شوراي رهبري انقلاب بود.
وي در ابتداي زندگي اش در منطقه الدور يخ فروش ساده اي بود اما پس از پيوستن به حزب بعث، ترقي كرد و به سمت هاي بالا رسيد بدون اينكه سابقه تحصيلات عالي، تجربه فعاليت هاي اجرايي يا نظامي داشته باشد.

سرنوشت: او پس از سقوط بغداد در سال 2003، فراري و ناپديد شد تا اينكه در فروردين 94 در درگيري مسلحانه در منطقه حمرين در شمال غرب بغداد كشته شد.
گفته مي شد عزت ابراهيم بعد از فرار از بغداد، از عمليات هاي مسلحانه عليه دولت عراق و نظاميان خارجي حمايت مي كرد.
به گفته مقامات عراقي او با داعش نيز همكاري مي كرد و كشته شدن وي ضربه سختي براي  تروريسم در عراق خواهد بود.

طه ياسين رمضان: اعدام


سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير

سمت: معاون نخست وزير (صدام)

سمت هاي قبلي: وزير مسكن، وزير صنعت، فرمانده گروه شبه نظامي جيش الشعبي (ارتش مردمي) ، وزير برنامه ريزي، عضو  شوراي رهبري حزب بعث.

او از كردهاي موصل و خانواده وي اصالتا اهل دياربكر تركيه بود.
در ابتدا كارمند بانك بود سپس به ارتش و حزب بعث پيوست و ارتقا يافت.

سرنوشت: طه ياسين رمضان پس از سقوط بغداد در سال 2003، فرار كرد اما به دست نيروهاي نظامي كردستان عراق (پيشمرگه) دستگير شد. او بعد از محاكمه به اعدام محكوم و حكمش اجرا شد.


طارق عزيز: مرگ در زندان

سرنوشت ياران صدام چه شد؟ +تصاوير

سمت: وزير خارجه

طارق عزيز با نام اصلي "ميخائيل يوحنا" يكي از  مسيحيان بلندپايه حزب بعث بود. او براي دهها سال يار نزديك صدام به شمار مي رفت. اهل خانواده مسيحي از شهر موصل و فارغ التحصيل زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه مستنصريه بغداد بود. وي در ابتدا روزنامه نگار بود اما سپس به حزب بعث پيوست.

سرنوشت: طارق عزيز پس از سقوط بغداد، فرار كرد اما اندكي بعد خود را تسليم نظاميان آمريكايي كرد. او پس از محاكمه، به اعدام محكوم شد اما با ميانجيگيري برخي كشورها و پاپ، اعدام نشد اما در خرداد 94 و در سن 79 سالگي در زندان شهر ناصريه عراق درگذشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها