کد خبر: ۳۲۰۱۶۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
سید محمود نبویان در جمع مردم بهبهان تشریح نمود:
دکتر نبویان تصریح کرد: سرتیم مذاکره کننده ایرانی در خصوص بازرسی ها در جلسه ای اعلام کرد ، چه اشکالی دارد بازرسان و ناظران از سایت های نظامی ما دیدن کنند ، ما که چیز پنهانی نداریم که بنده همان جا در پاسخ به این شخص گفتم ، بنده یک سوال دارم ، اگر درب منزل شما همیشه باز باشد و هر کس دلش خواست وارد شود و از تمام اتاق های شما دیدن کنند چه جوابی دارید ...
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تجمع بزرگ ”اجازه نمی دهیم” شهرستان بهبهان به تشریح ابعاد مختلف روند مذاکرات هسته ای در سالهای اخیر پرداخت و با استناد به گزاره های موجود از پشت پرده های توافقات بین ایران و غرب پرده برداشت.

حجت الاسلام نبویان در ابتدا با اشاره به امضای دو توافق نامه اخیر توسط دولت روحانی با کشورهای غربی اظهار داشت: آقایان روحانی ، ظریف ، عراقچی و تخت روانچی دو توافق نامه را در ژنو و لوزان با کشورهای ۱+۵ امضاء کردند که در حال حاضر سند این توافق نامه همراه بنده هست و قصد دارم بند به بند آن را برای مردم تشریح نمایم.

وی افزود : این مستندات هیچ گاه تقلبی نبوده و با فکت شیت آمریکایی کاملا تفاوت دارد، در واقع تعهداتی است که تیم مذاکره کننده ما بر اساس آن ملزم به اجرایش هستند و به شکل یک توافق نامه بین المللی در بحث مذاکرات هسته ای مکتوب شده است.

نماینده تهران در حالی که متن انگلیسی این توافق نامه را بند به بند ترجمه و تفسیر می کرد در مورد این توافق نامه تصریح کرد: بنا به متن موجود، این بیانیه یک تصمیم سرنوشت ساز است که اساس توافق نامه را تشکیل می دهد و در واقع یک چارچوب برای متن نهایی است.

دکتر نبویان تاکید کرد: متاسفانه این بیانیه که به صورت یک چارچوب برای متن نهایی تهیه شده است مورد پذیرش ایران واقع شده است که بر اساس آن ایران حق ندارد از محدوده چارچوب تعیین شده نه یک قدم جلو و نه یک قدم عقب پابگذارد.

نماینده مردم تهران با اشاره به ذخایر اورانیوم در دولت گذشته و فعلی تصریح کرد: در دولت سابق به طور میانگین ۸۴۷۵ کیلو در مقیاس ۵ درصد و ۸۴۴۷ کیلو در مقیاس ۲۰ درصد ذخیره اورانیوم داشتیم و همچنان فرآیند ذخیره سازی ادامه داشت ، که در دولت فعلی و در توافق نامه ژنو ، این ۲۰ درصد برداشته شد و روی ۵ درصد تکیه شد مشروط بر اینکه به هیچ وجه به این مقدار افزوده نشود اما در توافق اخیر لوزان دشمن پایش را فراتر گذاشته و می گوید که شما حتی نمی توانید ۵ یا ۴ درصد داشته باشید بلکه ۶۸/۳ درصد را می توانید کار کنید .

دکتر سید محمود نبویان با طرح این سوال که چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به مسئله همدلی و همزبانی دولت و ملت ، با سیاست های خارجی دولت مخالفت می شود اذعان کرد: بله مقام معظم رهبری فرمودند همدلی و همزبانی ، اما مگر ایشان بارها در در تریبون های مختلف نفرمودند، بنده نگران هستم یا اینکه در یک سخنرانی به صراحت تاکید داشتند بنده مردم را به سکوت دعوت نمیکنم و یا اینکه بنده چک سفید به کسی نداده ام ، آیا اینها را نفرموده است ، رهبر معظم انقلاب صراحتا فرمودند در مذاکرات هسته ای دشمن با برنامه پیش آمده است، حالا باز هم می گویید چرا نگران هستیم.

حجت الاسلام نبویان آماری از وضعیت دو مرکز هسته ای فردو و نطنز را در دولت قبلی و کنونی ارائه کرد و افزود: در دولت گذشته تاسیسات فردو علاوه بر غنی سازی ۵ و ۲۰ درصد، ذخیره سازی اورانیوم نیز صورت میگرفت اما جالب است بدانید در دولت کنونی و طبق توافق ژنو میزان غنی سازی محدود به ۵ درصد و در بیانیه لوزان غنی سازی کامل ممنوع و به یک مرکز هسته ای ، فیزیک و فن آوری تبدیل شد.

وی افزود: در دولت گذشته بیش از ۲۷۱۰ سانتریفیوژ در فردو نصب شده بود که در این دولت بر اساس توافق ژنو و بیانیه لوزان این مقدار به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ تقلیل یافت که البته بقیه نیز باید با زیرساخت های آن جمع آوری شوند !

نماینده مردم تهران ابراز داشت: این مسئله واقعا دردناک است که هر هفته پس از مذاکره با غرب یک امتیاز از ایران گرفته می شود و بعد می گویند چرا نگران هستید .

دکتر نبویان در ادامه اظهار داشت: توجه داشته باشید تاسیسات نطنز در دولت گذشته که یک مرکز تحقیقاتی گسترده بود ، پس از مذاکرات اخیر ، آژانس بین المللی اتمی اعلام کرد در این مرکز نباید توسعه و تحقیق وجود داشته باشد ، از سویی در تعهدات جدید غرب با ایران که به امضای تیم هسته ای ایران نیز رسید ، آمریکا می گوید تاسیسات نطنز وجود داشته باشد لکن حق ندارید مرکز جدید راه اندازی کنید .

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن ابراز تاسف از تعهدات نظارتی مورد توافق ایران با غرب اظهار داشت: دولت گذشته اجازه ورود هر بازرسی را به تاسیسات هسته ای نمی داد و دسترسی به کارخانه های تولیدی به هیچ وجه صورت نمیگرفت اما در توافق ژنو نه تنها محدودیت های قبلی برداشته شد بلکه اطلاعاتی در مورد برنامه های هسته ای ایران که شامل، ساختمان های موجود در هر سایت هسته ای ، میزان و سطح فعالیت ها ، معادن و کارخانه های تولید اورانیوم ، مواد منبع، دسترسی روزانه به دوربین های آفلاین ناظر ، بازدید فیزیکی بدون اطلاع، دسترسی مدیریت شده به کارخانه های مونتاژ سانتریفیوژ و تولید اورانیوم به غرب ارائه شد.

دکتر نبویان تصریح کرد: سرتیم مذاکره کننده ایرانی در خصوص بازرسی ها در جلسه ای اعلام کرد ، چه اشکالی دارد بازرسان و ناظران از سایت های نظامی ما دیدن کنند ، ما که چیز پنهانی نداریم که بنده همان جا در پاسخ به این شخص گفتم ، بنده یک سوال دارم، اگر درب منزل شما همیشه باز باشد و هر کس دلش خواست وارد شود و از تمام اتاق های شما دیدن کنند چه جوابی دارید به من گفت ، چه کسی راضی به زیر پا گذاشتن ناموس خود میشود ، بنده در جواب گفتم ، پس شما منافع فردی خود را به منافع ملت ترجیح می دهید .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها