کد خبر: ۳۲۰۸۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
در حالي كه پيشتر اخباري مبني بر آزمايش يك موشك مافوق صوت از سوي چين منتشر شده بود حالا پكن از تاييد پرتاب آن كه قابليت حمل كلاهك هسته اي را نيز دارد، خبر داده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايرنا، چين تاييد كرده كه يك موشك مافوق صوت هسته اي از مدل «وو 14» را با موفقيت آزمايش كرده است.

آزمايش اين موشك در زماني كه اين كشور با آمريكا در درياي جنوبي سرشاخ شده است پيام و هشداري آشكار به واشنگتن محسوب مي شود.

بسياري از ناظران بر اين باورند كه اين آزمايش دقيقا براي هشدار به آمريكا انجام شده است تا به دنبال آلوده كردن آبهاي درياي جنوبي و رويارويي با چين نباشد.

آزمايش اين موشك هسته اي همچنين يادآور گزارش اخير روزنامه دولتي گلوبال تايمز چين است كه اعلام كرده بود، چين براي عقب راندن آمريكا در درياي جنوبي چنانچه لازم باشد از سلاح هسته اي نيز استفاده خواهد كرد.

در كنار اين مسايل پيشتر هم گزارش شده بود كه چين در حال اعزام زيردريايي هاي هسته اي خود به آبهاي مناطق مختلف از جمله اقيانوس هند است و تعدادي از آنها نيز اكنون در درياي جنوبي در حال انجام ماموريت هستند.

اگرچه اين چهارمين آزمايش موشك هسته اي چين در يك سال و نيم گذشته است اما آمريكا اين آزمايش آخر را «مانور افراطي» چين توصيف كرده است.

اين موشك مي تواند تا 10 برابر سرعت صوت معادل هفت هزار و 680 مايل در ساعت حركت كند.

گفته شده است كه اين آزمايش يك هفته قبل در بخش هاي غربي چين صورت گرفته بود اما منابع رسمي آن را اعلام نكرده بودند.

اما آنچه باعث نگراني آمريكا شده، اين است كه اين موشك به راحتي قابليت عبور از از سامانه هاي دفاعي اين كشور را داشته و چنانچه اين موشك از شانگهاي در شرق چين پرتاب شود 50 دقيقه بعد در خاك سانفرانسيسكو فرود مي آيد.

روزنامه هنگ كنگي «ساوت چاينا مورنينگ» اعلام كرد كه آزمايش اين موشك قبل از سفر «فان چانگ لونگ» معاون فرمانده كل قواي چين به آمريكا صورت گرفته كه مي تواند حاوي نكات و پيام خاصي به آمريكا باشد.

اين نشريه افزود كه اين آزمايش قدرت بازدارندگي هسته اي تسليحاتي چين در برابر آمريكا را افزايش داده است.

«خه چي سونگ» استاد دانشگاه شانگهاي مي گويد كه اين آزمايش پاسخي به پرواز هواپيماي جاسوسي آمريكا بر فراز جزاير شني در حال ساخت چين در درياي جنوبي نيز محسوب مي شود.

وي افزود: چين در عين حال با اين آزمايش اعلام كرد كه با نفوذ در سامانه هاي دفاعي موشكي آمريكا قادر به دفاع از خود است و آمريكا نمي تواند مانعي براي اين كشور باشد.

ماجراي درگيري لفظي و شدت تنش ميان دو كشور از اواخر ماه گذشته (ارديبهشت) زماني آغاز شد كه هواپيماهاي شناسايي آمريكا بر فراز درياي جنوبي كه چين آن را قلمرو خود مي داند، به پرواز درآمدند و براي نخستين بار تصاويري از جزاير شني در حال ساخت چين در اين منطقه را منتشر كردند.

متعاقب آن پنتاگون، وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه قصد دارد كشتي هاي جنگي و هواپيماهاي جاسوسي خود را به جزاير تحت اختيار چين در درياي جنوبي نزديك كند تا به اصلاح امنيت كشتيراني در اين منطقه تضمين شود.

چين معتقد است، آمريكا بنا به دلايل غيرواقعي پا به حريم خصوصي اش گذاشته و اين حضور شرايط و ثبات منطقه را به خطر مي اندازد، به همين خاطر اين كشور بايد مسووليت و عواقب اتفاقات غيرمنتظره را در منطقه بپذيرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها