کد خبر: ۳۲۱۰۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
در حالی که پیشتر اخباری مبنی بر آزمایش یک موشک مافوق صوت از سوی چین منتشر شده بود اکنون پکن از تایید پرتاب آن خبر داده که قابلیت حمل کلاهک هسته ای نیز دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، چین تایید کرده که یک موشک مافوق صوت هسته ای از مدل «وو ۱۴» را با موفقیت آزمایش کرده است.

آزمایش این موشک در زمانی که این کشور با آمریکا در دریای جنوبی سرشاخ شده است پیام و هشداری آشکار به واشنگتن محسوب می شود.

بسیاری از ناظران بر این باورند که این آزمایش دقیقا برای هشدار به آمریکا انجام شده است تا به دنبال آلوده کردن آبهای دریای جنوبی و رویارویی با چین نباشد.

آزمایش این موشک هسته ای همچنین یادآور گزارش اخیر روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین است که اعلام کرده بود، چین برای عقب راندن آمریکا در دریای جنوبی چنانچه لازم باشد از سلاح هسته ای نیز استفاده خواهد کرد.

در کنار این مسایل پیشتر هم گزارش شده بود که چین در حال اعزام زیردریایی های هسته ای خود به آبهای مناطق مختلف از جمله اقیانوس هند است و تعدادی از آنها نیز اکنون در دریای جنوبی در حال انجام ماموریت هستند.

اگرچه این چهارمین آزمایش موشک هسته ای چین در یک سال و نیم گذشته است اما آمریکا این آزمایش آخر را «مانور افراطی» چین توصیف کرده است.

این موشک می تواند تا ۱۰ برابر سرعت صوت معادل هفت هزار و ۶۸۰ مایل در ساعت حرکت کند.

گفته شده است که این آزمایش یک هفته قبل در بخش های غربی چین صورت گرفته بود اما منابع رسمی آن را اعلام نکرده بودند.

آنچه باعث نگرانی آمریکا شده این است که این موشک به راحتی قابلیت عبور از از سامانه های دفاعی این کشور را دارد و چنانچه این موشک از شانگهای در شرق چین پرتاب شود ۵۰ دقیقه بعد در خاک سانفرانسیسکو فرود می آید.

روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ» اعلام کرد که آزمایش این موشک پیش از سفر «فان چانگ لونگ» معاون فرمانده کل قوای چین به آمریکا صورت گرفته که می تواند حاوی نکات و پیام خاصی به آمریکا باشد.

این نشریه افزود که این آزمایش قدرت بازدارندگی هسته ای تسلیحاتی چین در برابر آمریکا را افزایش داده است.

«خه چی سونگ» استاد دانشگاه شانگهای می گوید که این آزمایش پاسخی به پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز جزایر شنی در حال ساخت چین در دریای جنوبی نیز محسوب می شود.

وی افزود: چین در عین حال با این آزمایش اعلام کرد که با نفوذ در سامانه های دفاعی موشکی آمریکا قادر به دفاع از خود است و واشنگتن نمی تواند مانعی برای این کشور باشد.

ماجرای درگیری لفظی و شدت تنش میان دو کشور از اواخر ماه گذشته (اردیبهشت) زمانی آغاز شد که هواپیماهای شناسایی آمریکا بر فراز دریای جنوبی که چین آن را قلمرو خود می داند، به پرواز درآمدند و برای نخستین بار تصاویری از جزایر شنی در حال ساخت چین در این منطقه را منتشر کردند.

متعاقب آن پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که قصد دارد کشتی های جنگی و هواپیماهای جاسوسی خود را به جزایر تحت اختیار چین در دریای جنوبی نزدیک کند تا به اصلاح امنیت کشتیرانی در این منطقه تضمین شود.

چین معتقد است، آمریکا بنا به دلایل غیرواقعی پا به حریم خصوصی اش گذاشته و این حضور شرایط و ثبات منطقه را به خطر می اندازد، به همین خاطر این کشور باید مسوولیت و عواقب اتفاقات غیرمنتظره را در منطقه بپذیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها