کد خبر: ۳۲۲۰۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۰۲ تير ۱۳۹۴
ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که اگرچه ضرب‌الاجل ۱۰ تير برای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران «پا برجاست» اما احتمال تمديد آن «در صورت نياز» وجود دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف،جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه اول تير و در سخنانی که خبرگزاری رويترز آن را منتشر کرد، با اشاره به سه روز اضافه‌ای که مذاکره‌کنندگان ايران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوييس برای رسيدن به چارچوب توافق نهايی گذراندند، گفته است که اين کار در صورت نياز تکرار خواهد شد. آمریکا پیش از این می‌گفت که به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌‎ای با ایران پس از مهلت ۱۰ تیرماه نیست.

همزمان با کاخ سفید، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و عباس عراقچی، معاون اين وزارتخانه که هدايت گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را بر عهده دارند، نیز احتمال «چند روز» تمديد مذاکرات در صورت لزوم را مطرح کردند. ظريف گفت که «اهميت دستيابی به توافق خوب بيشتر از چند روز دير يا زود شدن است». در همين روز عراقچی هم گفت که پيشرفت در مذاکرات «به اندازه‌ای که ايران انتظار دارد» نيست.

۱۰ تير تاريخی است که ايران، آمريکا، فرانسه، روسيه، چين، بريتانيا و آلمان به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی درباره برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

دیدارهای ظریف با وزرای اروپایی
ظریف روز دوشنبه پس از ورود به لوکزامبورگ دیدارهای فشرده ای با همتایای اروپایی اش و خانم موگرینی داشت. پس از این دیدارها مقام های اروپایی خواستار رسیدن به توافقی متکی بر وجود یک نظام قوی راستی آزمایی برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران شدند. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از یک ساعت گفتگو با ظریف به خبرنگاران گفت:‌ "فرانسه خواستار یک موافقتنامه است، اما یک موافقتنامه قوی، نه یک توافق بد."

او گفت که چنین توافقی از جمله باید شامل یک مکانیزم پیشرفته برای تصدیق عمل کردن ایران به توافق باشد. به گفته او این بازرسی ها "در صورت لزوم" باید شامل مراکز نظامی هم باشد. ایران به شدت با بازرسی احتمالی از مراکز نظامی اش مخالفت کرده است.

به گفته فابیوس این موافقتنامه همچنین باید شامل بازگشت اتوماتیک به نظام تحریم ها در صورت نقض تعهدات از سوی ایران باشد.

او گفت:‌ "همه اینها برای امنیت منطقه ای و همچنین اقدام علیه اشاعه سلاح های اتمی مهم است." فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان هم گفت که گفتگوها وارد "مرحله ای بسیار تعیین کننده می شود."

او در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت:‌ "اما هنوز به پایان خط نرسیده ایم. نکات اصلی باید به یک متن جامع تبدیل شود و این آسان نیست چون جزئیات باعث ایجاد موانعی شده است."

پیشتر فیلپ هموند که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرده به خبرنگاران گفت: "اگر بخواهیم به توافقی برسیم باید شاهد انعطاف بیشتری از طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای باشیم." هموند هم احتمال ادامه مذاکرات بعد از تاریخ تعیین‌شده یعنی ۳۰ ژوئن (نهم تیر) را هم مطرح کرد.

او ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده "پیشرفت‌های واقعی" در مذاکرات با ایران حاصل شود.
خانم موگرینی صبح امروز گفته بود که مذاکرات اتمی به آخرین مراحل خود رسیده است. او گفتگوهایش با آقای ظریف را "مفید" خواند.

ظریف پیش از گفتگوها گفته بود که "همه طرف ها باید از مطالبات زائد پرهیز کنند... تا امکان رسیدن به یک توافق وجود داشته باشد."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها