کد خبر: ۳۲۲۲۰۵
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۰۲ تير ۱۳۹۴
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی که چرا وزیر صنعت باز هم از نگرفتن یارانه تولید خبر داده، نامه مکتوبی از وزیر صنعت و معدن را به خبرنگاران نشان داد که حاکی از پرداخت یارانه تولید بود.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از تسنيم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای نعمت‌زاده در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود: "به ما یارانه تولید داده نشده است و اینکه ما یارانه نگرفتیم به‌دلیل بی‌عرضگی ما نبوده بلکه ته کاسه چیزی نمانده بود که به ما دهند" گفت: آقای نعمت‌زاده اینکه فرمودند آن 30 درصد به تولید پرداخت نشد، حرف واقعاً درستی است. چرا که در سالهای گذشته پولی برای ما باقی نماند، چون مجموع منابعی که از سال 89 تا امروز (خردادماه) از محل افزایش قیمت‌ها کسب شد حدود 135هزار میلیارد تومان بود. خوب، چقدر باید به خانوارها تقسیم می‌شد؟ نصف این مبلغ را باید پرداخت می‌کردیم اما ما بیش از 180هزار میلیارد تومان بین خانوارها پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: لذا ما آن بخش تولید را پرداخت نکردیم و نه تنها پرداخت نکردیم بلکه 50هزار میلیارد تومان هم از خزانه برداشتیم، همچنین 5هزار و 800 میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی در دولت قبل صورت گرفت و بین مردم تقسیم شد. این استقراض از بانک مرکزی می‌دانید چه تأثیری روی پایه پولی و تورم می‌گذارد؟ خوب، 40 درصد تورم از هوا و کره مریخ که نیامده بود؛ محصول یک سری تصمیم‌هایی بوده است.

نوبخت اضافه کرد: مردم دریافتی خودشان را بالا می‌بینند، اما این دریافتی از آن سو با افزایش تورم و پایه پولی و همچنین نپرداختن تولید همراه است. آیا مردم راضی هستند به‌جای اینکه ما برای فرزندان آنان شغل ایجاد کنیم پول خام توزیع کنیم؟ این 45هزار و 500 تومان برای خانوار سه‌نفره چقدر است مگر؟ البته در زندگی بعضی خانوارها بسیار مؤثر است و ما باید حتی این عدد را بیشتر کنیم و طی سال گذشته و امسال به‌بهانه تقویت سبد غذایی توجه بیشتری به آنان کردیم.

وی با بیان اینکه البته در پایان سال در نامه‌ای به صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک صنعت و معدن رسماً ابلاغ شد که 1200 میلیارد تومان مربوط به بخش تولید است، تصریح کرد: یک بخش از مسئله تولید مربوط به آقای نعمت‌زاده و صنعت و معدن است. بخش دیگر آن مربوط به کشاورزی و حمل و نقل است. فقط در همین سال 175 میلیارد تومان به حمل و نقل دادیم برای تفاوت هزینه بار و مسافر. امسال هم تا همین سال 94 با همه کمبودها 100 میلیارد تومان از این بابت به وزارت راه دادیم تا تعدیل در راه‌آهن صورت گیرد، ما برای تولید امسال 400 میلیارد تومان دادیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گفته شد آقای وزیر این را تأیید نکرده، نامه مکتوبی از وزیر صنعت و معدن را به خبرنگاران نشان داد، افزود: من حتی قبل از این جلسه به آقای مهندس نعمت‌زاده زنگ زدم: چطور توزیع کردید؟ گفت: "خیلی خوب توزیع کردیم و تشکر می‌کنیم". گفتم: برخی رسانه‌ها گفتند که شما این مبلغ را دریافت نکردید، گفت: "منظور من آن تولید بوده است؟" گفتم: کدام تولید؟ یک تولید است! و ایشان آن 1200 میلیارد تومان را که اصلاً قرار نبود پول نقد به وزارت بدهیم مطرح کردند.

نوبخت گفت: سوء تفاهمی برای آقای نعمت‌زاده که وزیر باسابقه و باتجربه‌ای است پیش آمده. بنده هم برای دولت و هم برای خودم اعتباری قائل هستم و امکان ندارد گزارش غلطی به رسانه‌ها بدهم و در هیچ موردی به‌خاطر شخصیت خودم و به‌خاطر حیثیت دولت خلاف واقع عرض نخواهم کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها