کد خبر: ۳۲۲۵۸۱
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۰۴ تير ۱۳۹۴
مراسم افطاری دیشب رئیس‌جمهور با حضور تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در حالی برگزار شد که حاشیه‌های به وجود آمده، دلخوری برخی از میهمانان و ترک جلسه توسط آنان را در پی داشت
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم ،دعوتنامه‌های ارسالی از سوی دفتر رئیس‌جمهور برای جمعی از فعالان سیاسی و حزبی کشور نشان می‌داد "ضیافت افطار با احزاب و سیاسیون" امسال آقای روحانی قرار است رنگ و بوی دیگری باشد. دفتر رئیس جمهور تصمیم گرفته بود در سال همدلی و همزبانی، به جای دو ضیافت جداگانه پارسال، یک ضیافت برگزار کند و چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب را در کنار هم بنشاند. البته محل ضیافت هم امسال تغییر کرده بود و میهمانان به جای نهاد ریاست جمهوری، به سالن اجلاس سران دعوت شده بودند.

از روزهای قبل رسانه‌ها با انتشار فهرستی خبر داده بودند نمایندگانی از احزاب اصولگرای موتلفه اسلامی، نمایندگان ادوار مجلس،جبهه پایداری انقلاب اسلامی،جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی‌ مهندسین، جبهه ایستادگی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، حزب ایران زمین، جامعه اسلامی اصناف و بازار، جامعه جوانان متحد اسلامی و احزاب اصلاح طلب کارگزاران سازندگی، مجمع‌مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مجمع نیروهای خط امام، حزب اعتماد ملی، حزب فرزندان ایران، حزب اسلامی کار، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، حزب مردم‌سالاری، حزب مردم، حزب اراده ملت، حزب اعتدال و توسعه، حزب ندای ایرانیان به این مراسم دعوت شده‌اند.

میهمانان یک به یک وارد می‌شدند و با هم خوش و بش می‌کردند. از طیف اصولگرا غلامعلی حدادعادل، احمد توکلی، محمدحسن ابوترابی فرد، غلامرضا مصباحی مقدم، اسدالله بادامچیان، حمیدرضا ترقی، شهاب الدین صدر، حسن غفوری فرد، حسین انواری، امیر محبیان، حسین سبحانی‌نیا، کاظم جلالی و از اصلاح‌طلب ها اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی، شهیندخت مولاوردی، موسوی لاری، معصومه ابتکار، مجید انصاری، قدرت الله علیخانی، محمدرضا تابش، الهه کولایی، ابرهیم اصغرزاده، غلامحسین کرباسچی، مسعود سلطاانی‌فر، رسول منتجب نیا، محسن رهامی، محمد سلامتی، فاطمه راکعی، غلامرضا انصاری بیشتر به چشم می‌آمدند.

میهمان‌ها که سرجای خود قرار گرفتند معلوم شد دایره دعوت دفتر رئیس‌جمهور از فعالان سیاسی متعارف فراتر رفته و تصمیم‌گیران پاستور برای ضیافت ولنجک، علاوه بر چهره‌های نام‌آشنای راست و چپ کشور، برای تعدادی از محکومان و فعالان فتنه 88 از جمله فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن امین‌زاده، علی تاجرنیا و محمد قوچانی و عبدالله رمضان زاده - که البته وی دعوت دفتر روحانی را اجابت نکرد- دعوتنامه فرستاده‌اند، و حتی از طیف ملی - مذهبی نیز نمایندگانی در جلسه حضور دارند، نظیر غلامعباس توسلی!


به نوبت نمایندگانی از دو طیف سیاسی برای سخنرانی به جایگاه رفتند. حدادعادل گفت اگر قانون اساسی، رهبری و اصل نظام را مبنا قرار دهیم اختلافات از بین می‌رود. غلامحسین کرباسچی پیشنهاد داد که یک مرکز گفتگوی ملی با حضور خبرگان سیاسی داخلی تشکیل شود. کاظم جلالی بر فراجناحی بودن دولت تاکید کرد. قدرت‌الله علیخانی از رقبای دولت به ویژه در مجلس انتقاد کرد. اسدالله بادامچیان گفت خوب است دولت برای دو سال آینده خود کارگروهی متشکل از نخبگان سیاسی مختلف تشکیل دهد تا بررسی شود که در دو سال گذشته چه میزان از مشکلات مردم حل شده است و بالاخره الهه کولایی که خواستار توجه ویژه به وضعیت زنان شد.

میزبان مراسم هم ابتدا گفت امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی در آینده باشد تا بتوانیم از نظرات و تجربه‌های فعالان سیاسی بهره‌مند شویم. رئیس‌جمهور در ادامه از لزوم گفتگو و تعامل داخلی به موضوع مذاکرات هسته‌ای رسید و در نهایت انتخابات آتی مجلس و خبرگان را مورد اشاره قرار داد و خواستار "انتخابات رقابتی" شد.
 

گرچه آقای روحانی در سخنرانی خود بارها از وحدت و کم کردن اختلافات گفت و اینکه "ما آنقدر که نقاط اشتراک داریم، نقاط افتراق و اختلاف نداریم"، اما حمایت غلامحسین کرباسچی از سران فتنه، این صحبت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و باعث شد تعدادی از میهمانان، ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را ترک کنند و برخی دیگر هم که ماندند تاکید کردند فقط به احترام میزبان، جلسه را ترک نکرده‌اند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از جمله کسانی بود که ضیافت را ترک کرد و در این خصوص به "فارس" گفت: بنده ضیافت افطاری رئیس جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد ترک کردم. مصباحی مقدم ادامه داد: آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالیکه اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است. سخنگوی جامعه روحانیت تاکید کرد: این درحالی است که او ظلم بزرگی به نظام مرتکب شده و از این رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد.

به این ترتیب مصباحی مقدم، علی پهلوان و برخی دیگر از فعالان اصولگرا عطای ضیافت را به لقای آن بخشیده و ترچیح دادند در ضیافتی که گرچه با بودجه نظام اسلامی برپا شده، اما در آن در حضور رئیس جمهور از سران فتنه 88 صراحتا حمایت می شود، شرکت نداشته باشند.

اسدالله بادامچیان عضو حزب موتلفه اسلامی هم در گفتگو با «نسیم» با اشاره به حواشی پیش آمده در ضیافت دیشب گفت: برخی افراد در سخنرانی خود از خطوط قرمز نظام عبور کردند و به نوعی از شرایط ایجاد شده و موقعیتی که رئیس جمهور برای همدلی ایجاد کرده بود سوءاستفاده کردند که آقایان مصباحی مقدم و پهلوان دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان و چند نفر دیگر جلسه را ترک کردند؛ ما نیز اعتراض کردیم که اعتراض ما هم همچنان بر قوت خود باقی است اما به حرمت میزبان مراسم جلسه را ترک نکردیم. بادامچیان افزود: «آقای کرباسچی با نام بردن از سران فتنه و تقاضای رفع حصر به نوعی از شرایط سوءاستفاده کرد. ایراد اینگونه سخنان در مقابل بالاترین مقام اجرایی کشور بازتاب منفی را به دنبال خواهد داشت. شب گذشته خیلی ها قصد داشتند به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند اما اگر این اتفاق می‌افتاد نشست بهم می‌خورد و ما صرفا به احترام رئیس‌جمهور جلسه را ترک نکردیم.»

به نظر می‌رسد اگر تصمیم‌سازان دفتر رئیس‌جمهور دقت نظر بیشتری در خصوص دعوت از چهره‌ها و سخنرانان به خرج می‌دادند، ضیافت افطاری آقای روحانی به عنوان دومین مقام رسمی نظام که قرار بود مقدمه‌ای بر همنشینی و تعامل جریان‌های سیاسی کشور به ویژه در شرایط حساس فعلی و در آستانه انتخابات مهم پیش رو باشد، به عرصه حمایت از فتنه تبدیل نمی‌شد و جمعی از میهمانان رئیس‌جمهور، مراسم را با دلخوری ترک نمی‌کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها