کد خبر: ۳۲۵۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۰۷ دی ۱۳۹۰
جام جم نوشت:

با نزديك شدن به روزهاي جشنواره، به جز فيلمسازاني كه در تلاش براي رساندن فيلم‌هايشان به جشنواره هستند، مسوولان سينمايي هم آرام آرام برنامه‌هاي جشنواره سي‌ام را اعلام مي‌كنند.

ديروز محورهاي تخصصي دومين كنفرانس بين‌المللي هاليووديسم و سينما كه قرار است همزمان با سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در تهران برگزار شود، اعلام شد.

دومين كنفرانس بين‌المللي هاليووديسم و سينما در قــــالب 5 محور اصلي شامل روايتگري در سينماي هاليوود، نقش سينما در بيداري جهاني، آينده‌سازي در هاليوود، نقش هاليووديسم در انحطاط بشريت و هاليووديسم و صهيونيسم طراحي و برنامه‌ريزي شده و شامل زير مجموعه‌هاي متعدد است.

«نقش سينما در بيداري جهاني» با محورهاي بررسي پيام‌هاي جنبش‌ اعتراضي اخير آمريكا و جنبش‌هاي اروپا به منظور توليد آثار سينمايي، راهكارهاي حمايت از جنبش ضدوال‌استريت و راهكارهاي استفاده از سينما براي گسترش موج بيداري جهاني برگزار خواهد شد.

هاليوود و ترسيم آينده جهان، هاليوود و آخرالزمان، راهكارهاي مقابله با تصوير هاليوودي از آينده جهان محور‌هاي «آينده‌سازي در هاليوود» است. نقش هاليووديسم در انحطاط بشريت با محورهاي هاليوود و داروينيسم و ليبراليسم، هاليوود و سوءاستفاده از زنان و فروپاشي خانواده، هاليوود و دين ستيزي، هاليوود و خشونت و تروريسم و روش‌هاي مقابله با سبك زندگي هاليوودي برگزار خواهد شد و مبحث هاليووديسم و صهيونيسم با محورهاي هاليوود و پروتكل‌هاي صهيونيسم، هاليوود و هلوكاست، هاليوود و اسلام ستيزي و ايران هراسي، فلسطين روي خط آتش هاليوود و تاكتيك‌هاي مقابله با لابي صهيونيستي در سينما برپا خواهد شد.

محمدحسين جعفريان، منتقد سينما و كارشناس فرهنگي در اين باره به «جام‌جم» گفت: سينماي هاليوود از چند جنبه مي‌تواند به سينماي ايران كمك كند. هاليوود به طور حرفه‌اي از چند دهه قبل سياست‌هاي مورد توجه تامين‌كنندگان مالي خودش را دنبال مي‌كند.

به اعتقاد جعفريان، اين مي‌تواند الگويي باشد تا سينماي ايران هم اين شكل كار را ياد بگيرد و براي انتقال مفاهيم مثبت و مواردي كه از آن با عنوان صدور انقلاب نام برده مي‌شود از هاليوود استفاده كند.

اين منتقد با بيان اين‌كه سينماي ايران نقش مخاطب عام را كمرنگ مي‌بيند در حالي كه هاليوود با جديت به آن مي‌پردازد، گفت: در سينماي ايران همواره اين ذهنيت وجود دارد كه فيلم هرچقدر خاص‌تر باشد و مخاطبان خاص‌تري داشته باشد و كم‌بيننده‌تر باشد از ارزش بيشتري برخوردار است. اين نگاه تبديل به يك «پز روشنفكري» شده كه اشتباه است. سينما به مخاطبش زنده است و هاليوود اين را نشان داده است.

سالن ميلاد؛ ميزبان اهالي رسانه

ديروز پس از گمانه‌زني‌هاي فراوان بالاخره سينماي اهالي رسانه نيز مشخص شد. پيش از اين سينما فلسطين و سينما صحرا به عنوان گزينه‌هاي احتمالي معرفي شده بود. در ابتداي هفته و در جريان بازديد جواد شمقدري از پرديس ملت هم شايعاتي مبني بر انتخاب اين پرديس به عنوان سينماي اهالي رسانه منتشر شد كه ديروز با نامه معاونت سينمايي وزارت ارشاد به محمد خزاعي، دبير جشنواره سالن ميلاد براي سومين سال پياپي به عنوان سينماي اهالي رسانه انتخاب شد.

واكنش‌ها به بيانيه صنوف خانه سينما

بيانيه 4 صنف سينمايي خانه سينما ديروز نيز واكنش‌هايي به همراه داشت. جمال شورجه كه قرار است در جشنواره سي‌ام از او تجليل شود با بيان اين‌كه صنوف سينمايي دير يا زود حرف خود را پس مي‌گيرند، گفت: صنوف سينمايي خود را تافته‌ جدا بافته از مجموعه نظام ندانند.

حبيب بهمني، كارگردان نيز با اشاره به بيانيه اخير صنوف سينمايي خانه سينما مبني بر تهديد به تحريم جشنواره فيلم فجر گفت: جشنواره فيلم فجر نمادي از انقلاب است و هر كس بخواهد اين جشنواره را تحريم كند از يكي از بركات انقلاب محروم شده است.

او با اشاره به اختلاف معاونت سينمايي و خانه سينما گفت: اختلافات خانه سينما و معاونت سينمايي، مساله‌اي حقوقي است و نبايد رنگ سياسي به آن داد و خانه سينما و صنوف سينمايي نيز اگر حرفي دارند، مي‌توانند در دادگاه آن را بيان كنند.

پژمان كريمي، منتقد و روزنامه‌نگار نيز در مورد ارزيابي خود در خصوص بيانيه تهديدآميز 4 صنف خانه سينما در تحريم جشنواره فيلم فجر، اظهار كرد: بنده از تحريم جشنواره توسط برخي از اهالي سينما مطلقا نگران نيستم؛ آنها اگر كاري غير از اين كرده بودند من تعجب مي‌كردم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها