کد خبر: ۳۲۹۴۶۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
آمارسازی با هدف اعمال رفتارهای سیاسی:
وجه مشترک چنین آمارهای غیرواقعی، اعلام آن از سوی افرادی است که مرجع رسمی آن آمار نبودند.بررسی علت چنین آمارهایی نیازمند مسائل خاص روان‌شناسی خود است اما اگر این ارقام و آمار بخواهند جاده‌صاف‌کن اعمال برخی سیاست‌ها شوند این جاده بر ویرانه اعتماد مردمی احداث خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، برنامه پیک بامدادی امروز به موضوع آمارهای واقعی پرداخته است که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

۴۲۰ میلیون لیتر مصرف مشروب که ایران را در صدر مصرف مشروب‌خواران جهان قرار می‌داد، آمار ادعایی معاون وزیر بهداشت درباره عرق‌خوری ایرانی‌ها که عرق شرم را بر تن دلسوزان نظام نشاند و از آن‌سو هم رسانه‌های معاند را سرمست کرد،

شیوه خاصی از مصرف در ایران دنبال می‌شود که ممکن است در میزان بالای مصرف خودش را نشان دهد. رسانه‌هایی که به این آمار معاون وزیر بهداشت به وجد آمده بودند خود چند ماه پیش اذعان کرده بودند که ایران نه رتبه اول در شراب‌خواری بلکه رتبه ۱۶۶ ام جهان را دارد،

سازمان بهداشت جهانی آمارهایی از میزان مصرف الکل و عواقب ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن در کشورهای مختلف جهان منتشر کرده است. در مصرف سرانه الکل بلاروس، مولداوی، روسیه بالاتر از همه هستند و ایران در مقام ۱۶۶ام قرار دارد.

اعلام مصرف ۴۲۰ میلیون لیتر مشروب در ایران از سوی معاون وزیر بهداشت آن‌قدر غیرقابل‌هضم بود که ادعای مصرف چهار برابری نوشابه ایرانیان نسبت به میانگین جهانی هم نمی‌تواند به گوارش فکری آن کمک کند. اخیراً انجمن پزشکان عمومی ایران به اعلام کرده است سرانه مصرف سالانه نوشابه گازدار در دنیا ۱۰ لیتر است ولی در ایران ۴۲ لیتر است،

اما نگاهی به آرمان‌های سازمان تجارت جهانی و وزارت صنعت، حکایت از آن دارد که مصرف نوشابه ایرانیان معادل نیمی از میانگین جهانی است و ایران کشور ۵۰ ام جهان ازنظر مصرف نوشابه است، حالا که به عدد ۴ رسیدیم، قدری بر آن توقف می‌کنیم، همان‌گونه که آمارهای اغراقی نیز علاقه خاصی به عدد ۴ دارند.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت، وزارت بهداشت پیش‌تر گفته بود هر ایرانی ۴ برابر میانگین جهانی دارو مصرف می‌کند. اما یک مقام دیگر وزارت بهداشت، مدتی بعد این رقم را پس گرفت و آن را اصلاح کرد، دیناروند معاون وزارت بهداشت:

سرانه دارویی ما نسبتاً خوب هست.

رقم‌های غیرواقعی فقط ویژه خوردوخوراک انسان‌ها نیست، خوراک خودروهای ایرانی هم تهمت‌های تحقیرآمیز این آمارهای غیرمسئولانه را چشیده‌اند، ادعای اینکه ایرانی‌ها چهار برابر دنیا مصرف بنزین دارند. آگهی وزارت نفت:

وقتی می‌گویند سوخت یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ من خودم شخصاً یاد این می‌افتم که مصرف سوخت در کشور ما ۴ برابر میانگین مصرف سوخت در کشورهای مختلف دنیا است.

اما گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد، ایران در میان ۱۲۲ کشور رتبه ۳۵ را ازنظر مصرف بنزین دارد. به عبارتی ایرانی‌ها نه ۴ برابر جهان بلکه یک‌پنجم سرانه آمریکا و یک‌سوم عربستان، بنزین مصرف می‌کنند.

به‌طوری‌که میانگین آب مصرفی سرانه جهان، حدود ۵۸۰ مترمکعب برای هر نفر در سال است که این رقم در ایران حدود ۱۳۰۰ مترمکعب است. و تهرانی‌ها ۷ برابر سرانه جهان آب مصرف می‌کنند اما میانگین مصرف آب در کشور همان‌گونه که از قائم‌مقام وزارت نیرو می‌شنویم:

الآن این میزان حدود ۲۳۶ لیتر است.

که نه ۴ برابر جهانی بلکه یک‌چهارم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و یک‌سوم برخی کشورهای صنعتی مانند آمریکا است. اگرچه حتی مصرف یک لیتر آب اضافی اسراف و گناهی نابخشودنی است.

مصرف ما در بخش خانگی برق سه برابر مصارف جهانی است.

اما آیا واقعاً ایرانی‌ها ۳ برابر میانگین جهانی برق می‌سوزانند؟ نگاهی به آمار جهانی شورای انرژی پاسخ سؤال ما را می‌دهد. در آمار می‌بینیم که نه‌تنها ایرانی‌ها سه برابر میانگین جهانی مصرف ندارند بلکه حتی ۳۰۰ کیلووات ساعت کمتر از رقم میانگین جهانی مصرف برق‌دارند.

اما حالا ]یک مقام مسئول [تهران از تحقق این کابوس گفته و خبر از ۲۲ میلیونی شدن جمعیت تهران در سال ۱۳۹۹ داده است.

این مقام اجرایی شهر نمی‌گوید با چه نرخ رشدی جمعیت ۵/۸ میلیونی تهران به ۲۲ میلیون نفر در ارض ۵ سال آینده می‌رسد. اگر نرخ رشد فعلی ۵/۱ درصدی را ده برابر هم افزایش دهیم، آیا این رقم قابل‌دسترس خواهد بود؟!

وجه مشترک چنین آمارهای غیرواقعی، اعلام آن از سوی افرادی است که مرجع رسمی آن آمار نبودند.بررسی علت چنین آمارهایی نیازمند مسائل خاص روان‌شناسی خود است اما اگر این ارقام و آمار بخواهند جاده‌صاف‌کن اعمال برخی سیاست‌ها شوند این جاده بر ویرانه اعتماد مردمی احداث خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
واقعا عجیبه و تعجب دارد .آمار چند تا میلیارد یارانه بگیر را نمی توانند در بیاورند .ولی آمار زیر زمینی مصرف مشروبات الکی را فوری در می آورد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
بی زحمت آمار ثروتمندان یارانه بگیر هم اعلام کنید .شما که به این خوبی آمار می دید
پاسخ
علی
ROMANIA
۱۳:۴۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
وصف العیش. نصف العیش. عکس بطری ها که دیدم مست کردم .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها