کد خبر: ۳۳۰۸۹۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۱     ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر فردی به عنوان خبرنگار در یک نشریه کار می‌کند باید سوابق خود را محفوظ نگه دارد تا حق وی ضایع نشود زیرا با 20 سال کار مستمر می‌تواند بازنشسته شود.

به گزارش پایگاه 598، حسین نوش‌آبادی در مراسمی که شامگاه شنبه به مناسبت روز خبرنگار در سالن دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شغل خبرنگاری و تهیه خبر از کارهای پرخطر، پراسترس و پرهزینه و جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است.

وی افزود: به همین خاطر اگر فردی به عنوان خبرنگار در یک نشریه یا پایگاه خبری کار می‌کند قطع‌یقین باید سوابق خود را محفوظ نگه دارد تا حق وی ضایع نشود، چراکه با 20 سال کار مستمر می‌تواند بازنشسته شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کار خبری کار مقدس و در عین حال مسئولیت‌آوری است، بنابراین یک سری حقوق بر عهده خبرنگار است که باید ادا شود و در برابر آن یک سری وظایف نیز بر عهده خبرنگار گذاشته شده است.

نوش‌آبادی ادامه داد: خداوند متعال بزرگترین رسانه را در اختیار دارد و آن قرآن کریم است، چراکه اگر قرآن نبود راه و رسم زندگی، تکامل و پیشرفت بشریت میسر نمی‌شد، بنابراین خداوند متعال قرآن را نازل کرد و پیامبر اکرم (ص) را مأمور بیان آن و حضرت علی (ع) را کاتب قرآن کریم قرار داد.

وی عنوان کرد: همان گونه که قرآن کریم هدایت‌گر بوده و واقعیت را بیان می‌کند یک خبرنگار نیز باید بتواند واقعیت‌ها را بیان کرده و مردم را هدایت کند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره مهمی در این رابطه دارد و می‌گوید «وظیفه مطبوعات و رسانه‌های گروهی بالابردن سطح آگاهی عمومی است» بنابراین مشخص می‌شود که قانون اساسی یک ظرفیت قابل توجهی برای رسانه و مطبوعات قائل شده است.

نوش‌آبادی گفت: از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رفت به احترام خبرنگاران در این مراسم حضور گسترده‌ای داشته باشند و این طور نباید باشد که هر وقت به خبرنگاران نیاز دارند سراغ آنها رفته و توقع داشته باشند خبرنگاران عملکرد آنها را انعکاس دهند.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم شأن و جایگاه قلم، اندیشه و رسانه محفوظ بماند باید خودمان برای این جایگاه ارزش قائل شویم و در این راستا مدیران نیز باید کمک‌های مادی و معنوی خود را از رسانه‌ها و خبرنگاران دریغ نکنند، چراکه خبرنگاران وظیفه خطیری برعهده دارند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خبرنگاران پل ارتباطی حاکمیت و مردم به شمار می‌روند، افزود: یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه در جامعه کنونی به تعداد مطبوعات آن وابسته است، بنابراین هر اندازه رشد کمی مطبوعات جامعه‌ای بیشتر باشد به همان نسبت توسعه فرهنگی آن جامعه بیشتر است.

نوش‌آبادی اضافه کرد: تقاضای ما به عنوان مسئول این است که مدیران استانی توجه بیشتری به حوزه مطبوعات و رسانه داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع بیمه خبرنگاران ادامه داد: بر اساس قانون اساسی مطبوعات، تمام مدیران مسئول مطبوعات و رسانه‌ها موظف به بیمه کردن خبرنگاران خود هستند و خبرنگاری که در چند نشریه به صورت پاره وقت کار می‌کند می‌تواند برای ثبت‌نام به سایت ارشاد مراجعه کند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مدیران و صاحب‌امتیازانی که خبرنگاران خود را بیمه می‌کنند اگر لیست بیمه‌شدگان را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند از یارانه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، بهره‌مند می‌شوند.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: مطبوعاتی که لیست بیمه‌شدگان خود را ارائه ندهند، ممکن است یارانه معمول آنها نیز حذف شود و این اقدام در راستای حمایت از خبرنگاران انجام می‌شود.

وی یادآور شد: امیدوارم با همکاری و تعامل با یکدیگر بتوانیم وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به عموم مردم جامعه را به خوبی انجام دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها