کد خبر: ۳۳۱۶۴۴
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
«نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که تل‌آویو به جای آنکه نقاط مثبت توافق هسته‌ای ایران را ببیند، به مخالفت با آن پرداخته است و اگر توافق با ایران در کنگره رد شود، اسرائیل و نه ایران از نظر دیپلماتیک منزوی می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، «توماس فریدمن» نویسنده برجسته روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی از دیدگاه اسرائیلی‌ها به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که اگر من یک ژنرال اسرائیلی بودم، عاشق توافق کنونی هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نبودم اما مزایای این توافق را می‌دیدم.

وی ادامه داد، اگر جای نخست‌وزیر اسرائیل بود، به منظور رویارویی با تهدید ایران، به یهودیان آمریکا فشار نمی‌آوردم که علیه دولت خود تلاش کنند تا توافق هسته‌ای با ایران را تخریب کنند.

این گزارش می‌افزاید که توافق هسته‌ای ذخایر اورانیوم ایران را به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد و زمان گریز هسته‌ای ایران را از سه ماه به یکسال افزایش می‌دهد. من اطمینان دارم که اگر بتوانم به مدت ۱۵ سال، ایران را یکسال از رسیدن به بمب دور نگه دارم، در طول این مدت زمان طولانی، کارشناسان دفاعی اسرائیل راههای بیشتری برای کشف و از بین بردن هرگونه گریز هسته‌ای ایران پیدا می‌کنند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، اگر لابی‌های رژیم صهیونیستی در واشنگتن واقعاً موفق شوند کنگره را ترغیب کنند که این توافق هسته‌ای با ایران را رد کنند، نتیجه آن یک توافق بهتر با ایران نخواهد بود بلکه نتیجه آن عدم توافق با ایران خواهد بود بنابراین در آن صورت ایران سه ماه تا ساخت بمب فاصله خواهد داشت و دیگر هیچ بازرسی‌های سرزده از تأسیسات ایران وجود نخواهد داشت و تحریم‌ها متزلزل می‌شود و اسرائیل و نه ایران از نظر دیپلماتیکی منزوی خواهد شد.

این گزارش تأکید کرد که نتانیاهو به جای مخالفت با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا باید به او بگوید که تل‌آویو از این توافق حمایت می‌کند اما از آمریکا می‌خواهد توانمندی بازدارندگی آن را تقویت کند و هر رئیس‌جمهور آتی آمریکا نیز از هر ابزار لازم برای تخریب هرگونه تلاش ایران برای ساخت بمب استفاده کند.

با اینحال، فریدمن در پایان گزارش خود نتیجه‌گیری کرد که متأسفانه اسرائیل نخست‌وزیری دارد که راهبرد آن رد توافق ایران بدون هرگونه طرح معتبر «B» و بی اهمیت جلوه دادن تهدید داخلی بدون ارائه هرگونه طرح «A» می‌باشد.

منبع:افکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها