کد خبر: ۳۳۱۶۹۹
زمان انتشار: ۰۸:۲۸     ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله موسوی اردبیلی: ما از کسی که نفت و وسایل دزدیده و آتش روی شهرهای ما ریخته خسارت خواهیم گرفت و صدقه قبول نخواهیم کرد. ما مساعده نمی خواهیم ما خسارت جنگ از متجاوز می خواهیم ، اگر دارد بدهد اگر ندارد گدایی کند .

رخدادهای 22 مرداد 1361

چکیده

  • آیت الله جنتی:  محل تشکیل کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد با شکست مواجه شد و این شکستی برای حکومت عراق و یک موفقیت چشم گیر برای جمهوری اسلامی است .

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی امام جمعه موقت تهران :  ایران نخواهد پذیرفت که مقداری خسارت به ایران و عراق داده شود. ما مساعده نمی خواهیم ما خسارت جنگ از متجاوز می خواهیم ، اگر دارد بدهد اگر ندارد گدایی کند.

 

  • مهندسی غرضی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که همراه هیئتی به سوریه سفر کرده است بعداز ظهر دیروز در ملاقات با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه نامه آیت الله خامنه ای رئیس جمهورى کشورمان را تسلیم وی کرد.

تغییر محل کنفرانس غیر متعهدها پیروزی ایران شکست صدام

آیت الله جنتی در خطبه نماز جمعه گفت : محل تشکیل کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد با شکست مواجه شد و این شکستی برای حکومت عراق و یک موفقیت چشم گیر برای جمهوری اسلامی است . و باید گفت حیات سیاسی صدام با این عمل ضربه مهلکی برداشته و انشاء الله ضربات سیاسی و نظامی بتواند پیروزی را نصیب رزمندگان ما کند .

آیت ا.. جنتی در مورد فروش بیش از اندازه نفت عربستان و تنزل قیمت آن اظهار داشت : در این شرایط که نظام بعثی عراق در حال شکست است ، عربستان صادرات نفت خود را بالا می برد و حدود 2 میلیون بشکه اضافه تولید می کند و از نظر نرخ هم 2 دلار کسر کرده است جنایت دیگر چقدر است . نسل آینده حجاز چقدر مورد جنایت واقع می شود . این نفت که ملت بیچاره عربستان را باید نجات دهد و مردم را آزاد کند ، به رایگان باید برای هدف های پست آمریکا قربانی شود. در حالی که ملل شرق و غرب نرخ اجناس خود را هر روز به صورت تصاعدی بالا می تواند در این شرایط عربستان تولید خود را 2 میلیون بشکه بالا می برد و قیمت خود را پائین می آورد.(1)

پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی به یک شبهه

آیت الله موسوی اردبیلی در خطبه نماز جمعه با اشاره به این شبهه که چرا وقتی دشمن از خاک ایران عقب نشینی کرده است ایران به جنگ ادامه می دهد گفت : بعضی ها مطرح می کنند که متجاوزین از سرزمین ما رفته اند چرا ما وارد خاک آنها شده و با آن ها می جنگیم؟ و می گویند آیا این خود تجاوز نیست؟ و آیا در موقع تجاوز عراق به ایران ما نگفتیم که این تجاوز است و حالا فرق ما با آن ها چیست ؟

وی در پاسخ گفت : من در رابطه با این مطلب با یادآوری خطبه حضرت امیر (ع) در جنگ با معاویه باید بگویم که علی (ع) گفت : مردم ، این ها طمع کردند به شما و این طمع جنگیدن و از بین بردن شما بود و کیست که نداند که صدام کافر و دوستان و رفقای او و اربابش که به جنگ ما طمع کردند و با هواپیمای خود به ما حمله کردند و طمع کردند که مارا از بین ببرند و مورد تجاوز قرار گرفتیم ، پس ما در مقابل چه باید بکنیم؟ علی علیه السلام در این مورد می فرماید : یا ذلت را بپذیرید و یاشمشیر ها را بکشید و مقابله کنید ، ما نیز  یا باید تسلیم صدامیان می شدیم و یا با شمشیرها جلوی آنها می ایستادیم و بدانید که حضرت علی (ع) می گوید : اگر در این جا  تسلیم شوید ، موت است و اگر بجنگید و شهید شوید پیروزی است. ما این منطق را پیش گرفتیم و پیش رفتیم.

وی افزود : صدامی که نتوانست خود را نگهدارد و قشون او به پشت مرزهایش کشیده شد و در آن جا با ما مقابله می کند ، بنابراین آیا جنگ صدام با ما تمام شده ؟ جنگ را او شروع کرد و ما آن روز دفاع می کردیم و امروز نیز ما در خاک عراق دفاع می کنیم این که اگر ما یک قدم جلو برویم متجاوز شناخته می شویم ، این منطق امپریالیسم و استکبار است که اسرائیل را متجاوز نشناخته و مارا متجاوز می شناسد ،  چرا که این جنگ به نفع ما تمام شده و دستاوردهای مختلف آن به نفع ما بوده است. از جمله عوض شدن محل نشست غیر متعهدها که یکی از دستاوردهای ما در جنگ با صدام است.

صدام باید خسارت جنگ را بدهد ، ندارد گدایی کند

آیت الله موسوی اردبیلی همچنین گفت : ما مطمئن هستیم این جنگ دستاوردهای زیاد دیگری نیز در پی خواهد داشت و انفجار های متعدد در عراق و فرانسه نوید دهنده آن است. هنوز صدام به آن مرحله نرسیده است که اقرار کند من متجاوز بودم ، ولی ما آن مرحله را نزدیک می بینیم. ایران نخواهد پذیرفت که مقداری خسارت به ایران و عراق داده شود. ما از کسی که نفت و وسایل دزدیده و آتش روی شهرهای ما ریخته خسارت خواهیم گرفت و صدقه قبول نخواهیم کرد. ما مساعده نمی خواهیم ما خسارت جنگ از متجاوز می خواهیم ، اگر دارد بدهد اگر ندارد گدایی کند .

وی ادامه داد : پس ما تا زمانی که صدام در پشت خط به ما حمله می کند ، ما نیز با او خواهیم جنگید و  این فرمایش حضرت علی(ع) است که متجاوز را باید در سرزمین خود خرد و نابود کرد.

 آیتالله موسوی اردبیلی در پایان خطبه دوم بار دیگر گوشزد کرد که مسئله ما همانطور که دنیا تاکنون گوشه هایی از آن را فهمیده است این است که ما تجاوز نکرده ایم بلکه از موضع حق با مسئله برخورد کردیم . (2)

نامه آیت الله خامنه ای تسلیم حافظ اسد شد

مهندسی غرضی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که همراه هیئتی به سوریه سفر کرده است بعداز ظهر دیروز در ملاقات با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه نامه آیت الله خامنه ای رئیس جمهورى کشورمان را تسلیم وی کرد.

مهندسی غرضی و هیئت همراه همچنین در ملاقات وزیر خارجه سوریه پیرامون برگزاری کنفرانس غیر متعهدها ، تجاوز صهیونیست ها به لبنان ، اوضاع منطقه و روابط بین دو کشور گفت و گو کرد .

مهندسی غرضی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار از سوریه و ملاقات با رئیس جمهوری و وزیر خارجه و وزیر نفت این کشور بعد از ظهر دیروز دمشق را به مقصد لیبی ترک کرد .

وی در فرودگاه دمشق دریک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : منظور از این سفر تسلیم پیام رئیس جمهوری کشورمان به حافظ اسد و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کنفرانس آینده سران غیر متعهد و آگاهی کشورهای دوست از آنچه که در عراق می گذرد بوده است.

وی افزود در حالی که رژیم عراق با افروختن جنگ حدود 45 هزار اسیر نظامی در ایران دارد و از سوی دیگر در ایجاد امنیت در سفارت خانه های خود در خارج نیز عاجز است چگونه میخواهد برای حفظ موجودیت خود سران کشورهای غیر متعهد را قربانی کند.

ایران نفت کشورهایی که با آمریکا و اسرائیل بجنگند را تامین می کند

وی در مورد استفاده از سلاح نفت نیز گفت: نفت یکی از مواهب الهی است و دولت جمهوری اسلامی ایران همان طور که در روز جهانی مستضعفین اعلام کرد نفت ما وقف انقلاب مستضعفین جهان است و از این رو اعلام می کنیم که هرکس با اسرائیل در منطقه و  با آمریکا در جهان بجنگند نفت لازم را مجانا در اختیارش قرار می دهیم.

وی افزود : نفت وسیله ای است برای مستضعفین و به هیچ وجه مورد معامله سیاسی قرار نخواهد گرفت . غرضی در مورد موضع دولت سوریه در قبال فلسطینی ها گفت : ملت سوریه بیش از 30 سال است که در جبهه های شمالی علیه اسرائیل می جنگد و توانسته است تجاوزات اسرائیل را محدود کند.

وی گفت ملت ایران نیز وظیفه خود می داند که در سرکوبی صهیونیست ها شرکت کرده و از همه امکانات خود علیه اسرائیل استفاده کند و منتظر روزی است که ملت فلسطین به حقوق خود برسد و آثار شوم و تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی را از بین ببرد و این وظیفه ای است الهی.(3)

پی نوشت ها :

1- اطلاعات ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 3
2- جمهوری اسلامی ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 5
3- کیهان ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها