کد خبر: ۳۳۱۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۱ دی ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی شب گذشته در سخنانی در دومین جشنواره مردمی فیلم عمار خطاب به برگزارکنندگان و حاضران در جشنواره عمار گفت: شما بدون در نظر گرفتن کلیشه‌های غرب و شرق کار می‌کنید و بدانید انقلاب از طریق خط شکنی‌های آدم‌های غیر رسمی رشد کرده و به پیروزی رسیده است.
وی افزود: اگر منتظر بخش‌های رسمی می‌ماندیم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و همه از مسیر رسمی و کلیشه‌ای حرکت نکردند بلکه به جاده خاکی زدند و پیروز شدند.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اوضاع پیش از انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما کلاسیک نبود، جنگ ما کلاسیک نبود و آنها که وارد جنگ شدند نمی‌دانستند جنگ چیست و اگر جنگ ما کلاسیک می‌بود شکست می‌خوردیم.
وی افزود:‌ در سینما نیز منتظر سینماگران رسمی و هنرمندان اتوکشیده نباید ماند و عتاب و خطاب‌هایی که به آنان می‌شود که چرا شما عمارگونه فیلم‌سازی نمی‌کنید توقع اضافی است و مطالبه از چنین افرادی مطالبه مالایطاق است و ظرفیت آنها همین است. اما جشنواره عمار نوعی خط شکنی در عرصه سینما است.
وی افزود: شما با انگیزه آمده‌اید و اگر مراقبت فکری و عقیدتی نداشته باشید سقوط می‌کنید.
رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر مطالعات در عرصه تکنیک تصریح کرد: اما شما باید پاسخ فکری برای بسیاری از سوالات داشته باشید لذا تقویت فکری عقیدتی در کنار تکنیک و تاکتیک باید داشته باشید و مطالعه کتاب‌های شهید مطهری و علامه طباطبایی و آیت‌الله مصباح را از الان باید شروع کنید.
حسن رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ادعا می‌شود که مکاتب هنری، ایدئولوژیک نیز گفت: همه هنرهای صد ساله اخیر خنثی نبوده است و هیچ سینمایی بدون محتوا ماندگار نشده است و همه به نوعی هنرمند مکتب‌دار بوده‌اند.
وی با اشاره به سخنان حضرت رسول(ص) خطاب به حصان‌ابن ثابت شاعر غدیر خم افزود: حضرت رسول(ص) به او فرمودند تا وقتی که هنر در خدمت مکتب است و ما را با هنرت یاری می‌کنی تو مورد تایید روح‌القدس هستی و این متعلق به هنر هست.

* سینما اصالتاً شیطانی نیست و ما اصالت ابزار نداریم

وی با اشاره به الهام الهی و شیطانی به هنرمندان گفت: اینطور نیست که سینما اصالتا شیطانی است و ما اصالت ابزار نداریم؛ ولایت تکنیک در کنار ولایت شیطان و ولایت خدا نداریم مگر اینکه بگوییم که ولایت تکنیک بخشی از ولایت شیطان است که تا حدی آن را قبول دارم.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: سینمای دینی امری مشکل است و این مشکل، مشکل عرضی است که برمی‌گردد به گفتمان حاکم بر سینما و نبود تربیت هنری دینی و این البته می‌تواند ورود به سینما را تا حد محال پیش ببرد اما به هر حال این مشکل، ذاتی سینما نیست.
وی توجه به نفس و ابزار را لازم دانست و گفت: آن کسانی که فکر می‌کنند که انسان تحت ولایت ابزار قرار می‌گیرد اشتباه می‌کنند اینطور نیست بلکه تحت ولایت نفس اماره هستند.
رحیم‌پور ازغدی مشکل اصلی را در دانش و بینش و یا کنش و گرایش دانست و افزود: سقوط هنرمند مقتضای تکنیک نیست بلکه مشکل نفسانیت است و یا بیسوادی است که ۵ تا فیلم می‌بیند و سواد اسلامی ندارد و مرعوب می‌شود.
وی با اشاره به مبحث ابزار در فقه اسلامی تصریح کرد: فقها ابزار را با اثر نوین و اثر شخصی‌اش حکم می‌کند.
وی افزود: برخی ابزار صرفا استفاده نامشروع دارد که حرام است یا بالعکس که حلال است و برخی آلات مشترک هستند که یا حرام مطلق و یا حلال مطلق هستند که در این جا شروطی است که می‌تواند ابزار را مباح، حرام و یا حلال کند. 

* ارتباط با خیال و تلاش برای جذب مخاطب دو خطر در راه سینماگر

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه هنرمندان فیلسوف نیستند تصریح کرد: آنها که ادای فلسفه دارند خراب می‌کنند و هنرمندان کارشان با تخیل است لذا هنرمند می‌تواند از دو راه به خطر بیفتد 1- ارتباط با خیال، 2- جذب مخاطب که آنچنان این امر خطرناک است که به ارضای مخاطب و خودارضایی هنرمند منجر می‌شود.
وی افزود: عرصه را به جبهه آن طرف واگذار نکنید و نگویید سینما ذاتا سکولار است بلکه ما باید به لحاظ محتوا و فرم خود را تربیت کنیم و بدانید صالح بودن بر همه عرصه‌ها سخت است.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه به اشاره به تفاوت‌های جذابیت و اغواء تاکید کرد: شما وقتی حرفی را می‌شنوید نوعی عبودیت است و شما پای هر فیلم و هر نمایش که می‌روید، آن امر تو را به یک معنا تربیت می‌کند.
وی افزود: اگر وارد سینما شدید و در مسیر دین بود و جذبش شدید به توحید نزدیک می‌شوید و بدانید که پیغمبران جاذبه داشتند و جذابیت آنها به قدری بود که آنها را ساحر می‌خواندند. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به برخی نظرات درباره استفاده و بهره بردن از طبیعت گفت: یک طرف می‌گویند استفاده کامل از همه چیز بدون مسئولیـت‌پذیری در برابر خدا و یک طرف دیگر تفکر ضدبهره بردن و استفاده دارد و معتقد به مقدس بودن طبیعت است اما قرآن می‌گوید «سخرنا لکم» و اسلام با نگاه مصرف‌گرایانه و نه مصرف‌پرستانه مشکل ندارد و می‌گوید خوردن و آشامیدن منافاتی با توحید ندارد. اما اولا باید موحدانه باشد، ثانیا مقتصدانه و نه مصرفانه باشد و ثالثا شاکرانه باشد. 

* خواندن کتاب‌های شهید آوینی و مددپور برای سینماگر اسلامی ضروری است

وی خواندن کتابهای شهید آوینی و مددپور را ضروری دانست و افزود: آنها پیشتازان انقلاب در نظریه‌پردازی اسلامی هنر و سینما هستند.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: گویا ما بین بی‌هنری اسلامی و هنر ضداسلامی مخیر شده‌ایم اما باید راه سومی را ایجاد کنیم و خیلی‌ها بودند که این کار را کردند و آثار شهید آوینی یکی از این نمونه‌هاست.
حسن رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود سینماگر دینی را مهمتر دانست و گفت: آگاهی به اسلام در سینماگر دینی باید اجتهادی‌تر و عمیق‌تر باشد. چرا که شناخت فرم از جریان آلوده حال حاضر سینما نیازمند این آگاهی است.
وی افزود: تهدیدهای اخلاقی و علمی متوجه سینماگر اسلامی است اما در مقابل امام صادق(ع) می‌فرماید: هر کس در مسیر ما یک بیت شعر بگوید خداوند یک خانه در بهشت برای او ایجاد می‌کند و حال ما می‌توانیم این را به سینما نیز تعمیم دهیم. 
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه هنر برای هنر نداریم  و سینما و هنر برای مکتب است گفت: مومن مجاهد است یا مجاهد به شمشیر و یا مجاهد به زبان و حضرت رسول(ص) فرمودند به خداوند سوگند هر کار هنری که به نفع دین و علیه دشمنان اسلام باشد از تیر بیشتر اثر دارد. 
وی التزام به اسلام، هنرمندانه بودن و مخاطب‌شناسی را از مهمترین ملزومات سینماگر اسلامی دانست و گفت: شما وقتی مخاطب‌شناسی نکردید و جذابیت نداشت پس از مدتی می‌گویید دین جذابیت هنری ندارد در حالی که شهید آوینی بهترین مصداق مخاطب‌شناسی است و یک نفره خط‌شکنی کرد.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: امام خمینی(ره) گفت: ما با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم و این به معنای آن است که ابزار ولایت ندارد و به شما بگویم که اکثر حرف‌ها و سخنان آوینی و مددپور درست است اما به برخی ایراد داریم. 

* باید به لوازم سینمای دینی تن داد و هزینه‌اش را پرداخت و دوگانگی را از بین برد

حسن رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنانش گفت: باید به لوازم سینمای دینی تن داد و همچنین باید به بانکداری اسلامی تن داد و هزینه‌اش را پرداخت و باید یکی از دو پای‌تان را بردارید نمی‌توانید دوگانگی داشته باشید.
وی افزود: در سخنرانی سکولاریسم را می‌زنیم و در عمل سکولار هستیم. لذا باید دوگانگی را از بین برد چون داری به سمت غرب می‌روی و بعد شعار اسلامی می‌دهی و هنگامی که شکست خوردی کاش می‌گفتی دوگانگی باعث شکست ما شد. بلکه می‌گویید زندگی اسلامی جواب نمی‌دهد و تجربه اسلامی شکست خورده است. در صورتی که هنگامی که یک سبک زندگی را آوردید نمی‌توانید آثارش را نپذیرید.
حسن رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود دگماتیزم ترجمه‌های مکاتب هنری را مشکل اساسی تربیت هنری در کشور دانست و گفت: غرب در این مکاتب با مبانی خودش مسائل خودش را حل کرده بود اما ما نه مبانی آنها را قبول داریم و نه مسئله ما تماما مسئله آنهاست بلکه شما باید مسئله خودت را بومی پاسخ دهی و عمار باشی. 

* انقلاب‌های اخیر تشنه تئوری‌های ایرانی در همه عرصه‌ها از جمله هنر هستند

وی با بیان اینکه در دانشگاه هنر این مکاتب را مقدس می‌دانند افزود: این مکاتب در بستری اجتماعی و فرهنگی متولد شده است. لذا آموزش سینماگر در کشور مسیر غلطی دارد و عملا از دانشکده هنر سینماگر دینی بیرون نمی‌آید و حرف آوینی در این باره درست است.
وی با اشاره به حرکت مکاتب هنری از کلاسیسیزم تا کوبیسم تصریح کرد: در 100 سال اخیر هنر و سینمای ایران یک تقلید کور در دانشگاه‌های ما بوده است و هر چند به تناسخ اعتقاد ندارم اما در این زمینه روح یک میمون در جسم ما حلول کرده است و در همه چیز تقلید می‌کنیم؛ راه رفتن خودمان را از یاد برده‌ایم و راه رفتن دیگران را هم یادنگرفته‌ایم. البته تقلید اشکال ندارد اما هویت تو باید معلوم باشد و نباید تقلید کامل از غرب صورت گیرد. 
وی با اشاره به انقلاب‌های اخیر در جهان عرب تاکید کرد: انقلاب‌های اخیر تشنه نظام‌سازی و تئوری‌های ایرانی هستند و شما باید هویت جمعی انقلابی داشته باشید و بدانید اگر کار کنید به سرعت جهانی می‌شوید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها