کد خبر: ۳۳۱۹۲۷
زمان انتشار: ۲۰:۳۶     ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
کُردهای عراق روز پنج‌شنبه بقایای اجساد ۶۷ ایزدی را که در جریان کشف ۱۲ گور دسته جمعی در سنجار کشف شدند در مزارگاه شیخ شرف الدین در استان دهوک به خاک سپردند.
به گزارش پایگاه 598، روز گذشته طی مراسمی با حضور نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق بقایای پیکرهای ۶۷ کُرد ایزدی که در سه گور دسته جمعی یافت شده و توسط داعش قتل عام شده‌اند به خاک سپرده شد.

در این مراسم «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم و مشارکت شمار زیادی از مردم کردستان و به ویژه کُردهای ایزدی پیکرهای ۶۷ ایزدی را تشییع کردند.

پیکر این ایزدی‌ها در سه گور دسته جمعی از مجموع ۱۲ گور دسته جمعی در مناطق آزاد شده از اشغال داعش کشف شده‌اند و همگی از اهالی مناطق زومار و شنگال (سنجار) بوده و در هنگام اشغال این مناطق از سوی داعش، قتل عام شده و در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

«ڤیان دخیل» نماینده کُردهای ایزدی در مجلس عراق در این رابطه اعلام کرده که ۷ گور دسته جمعی کُردهای ایزدی هنوز در مناطق تحت اشغال داعش وجود دارد.

نیچروان بارزانی در این مراسم ضمن تأکید بر آزادسازی شنگال از اشغال داعش و الحاق آن به اقلیم کردستان، اعلام کرد که دولت اقلیم تمامی تلاش‌های خود را برای بازسازی شنگال و شناخته شدن جنایات داعش علیه کُردهای ایزدی به عنوان نسل کشی از سوی مجامع جهانی، به کار می‌گیرد.

وی افزود: که هم زیستی مسالمت آمیز فرهنگ‌ها و مذاهب و آیین‌های گوناگون در اقلیم ضامن موفقیت همه قومیت‌ها و مذاهب اقلیم بوده و تأکید کرد که کُردهای ایزدی باید به جای مهاجرت به اروپا در سرزمین خود باقی مانده و در راه حفظ فرهنگ و آیین خود تلاش کند.

شنگال شهری است از توابع استان نینوا و واقع در غرب اقلیم کردستان و فاصله‌ ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر موصل، که‌ از اواسط تابستان گذشته‌ از سوی نیروهای داعش اشغال شد و در (۲۹ آذر/ ۲۰ دسامبر)، در عملیات مشترک نیروهای پیشمرگه، واحدهای مدافع شنگال و مدافعین کرد سوری قسمتی از شهر بازپس گرفته‌ شد. اما درگیری‌ها در منطقه‌ برای آزادسازی کامل شنگال همچنان ادامه‌ دارد.


منبع: ابنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها