کد خبر: ۳۳۲۱۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
معاون تولیدات دامی جهاد‌کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: به‌دلیل جلوگیری از ضرر و زیان دامداران، ۵۵ هزار رأس دام سبک به کشورهای همسایه جنوبی صادر کردیم.

به گزارش پايگاه 598،  جعفر حاجی‌مجتهد در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: یازدهمین نمایشگاه دام، طیور و شیلات از هشتم تا یازدهم مرداد ماه با حضور 150 شرکت کننده از 12 استان خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، قم، فارس، مازندران، گیلان، قزوین، مرکزی، یزد و البرز برگزار شد که 35 درصد شرکت‌کنندگان از خراسان رضوی و 65 درصد دیگر از سایر استان‌ها بودند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب تولیدکنندگان هم همراه بود.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین فعالیت‌ها در بحث خوراک دام، تأسیسات و تجهیزات واحدهای دامپروری، تجهزیات واکسن دامی، دامپروری، خوراک مادر، محصولات لبنی، خدمات فنی و مهندسی و همچنین مراکز علمی و تحقیقاتی بود.

وی تأکید کرد: اهداف کلی این نمایشگاه معرفی محصولات جدید در بحث دام و طیور بود که در دوره‌های گذشته ایران و به ویژه خراسان رضوی پیشرفت‌هایی خوبی در سطح دنیا داشته و بیش از یک میلیون و دویست هزار تن تولیدات دامی داریم که در بحث تخم‌مرغ رتبه اول کشور، در بحث شیر رتبه دو کشور و در کل تولیدات دام و طیور رتبه نخست کشور هستیم.

حاجی‌مجتهد گفت: از برنامه چهارم توسعه بحث کیفی مطرح شده و نیاز است که از امکانات مکانیزاسیون پیشرفته بهره‌مند شویم و ارتباط خوبی هم میان تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف در سطح کشور برقرار است.

وی افزود: به آنچه که دولت در برنامه پنجم توسعه در بحث شیر، مرغ، تخم‌مرغ و گوشت خواسته بود رسیدیم‌. مشکلی در این زمینه نداشتیم، حتی محصولاتمان را به خارج از استان صادر کردیم و دیگر واردکننده نیستیم، در گذشته واردکننده بودیم و اکنون صادرکننده هستیم.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی سرآمد کشور در حوزه دام و طیور بوده و سال گذشته 40 هزار تن تخم‌مرغ، 3 هزار تن مرغ، 2 هزار رأس دام، 2 میلیون قطعه جوجه یک روزه و 120 تن خوراک دام ارسال کرده‌ایم که نسبت به 10 سال گذشته زمینه تولیدمان افزایشی چشمگیر داشته است.

حاجی‌مجتهد اذعان داشت: میزان گوشت مرغ مورد نیاز استان با احتساب زائران امام رضا(ع) 155 هزار تن بوده که در برنامه پنجم توسعه 925 کیلو اعلام شد‌، این میزان کمتر شده و به میزان 25 کیلو میسر است، اما بحث سرانه مصرف آن پائین بوده و به دلیل قدرت خرید پائین موجب کاهش مصرف شده است.

وی بیان داشت: در اکثر اقلام تولیدی مازاد تولید داریم و دولت مکلف به خرید تولیدات تولیدکنندگان است.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و زمانی که تولیدکننده مرغ با کاهش قیمت  مواجه شده بود خرید مرغ از مرغ‎‌‎دار را در دستور کار خود قرار داده بودیم تا مشکلی در بحث تنظیم بازار نداشته باشیم، همچنین در بحث شیر  هم حدود 30 هزار تن خرید شیر تضمینی به قیمت 1440 ریال و با بار میکروبی زیر 100 هزار را از دامداران خراسان رضوی داشتیم.

حاجی‌‎مجتهد گفت: به دلیل اینکه بتوانیم بازار را تنظیم کرده و از ضرر و زیان تولیدکننده جلوگیری کنیم حدود 190 هزار تن شیر دامداران استان را در سه ماهه نخست سال گذشته با قیمت 1518 ریال خریدیم و کسانی که شیر خود را به کارخانجات تولیدکننده محصولات لبنی تحویل دادند این وجه را دریافت کردند و نزدیک به 290 میلیارد ریال در این رابطه به دامداران خراسان رضوی پرداخت شد و بابت این موضوع برای 19 هزار دامدار استان تشکیل پرونده صورت پذیرفت.

وی افزود: در بحث تخم‌مرغ میزان مورد نیازمان 65 هزار تن بوده، اما میزان تولیدمان 94 هزار تن است و مازاد تولید سال گدشته صادر کردن 40 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای همسایه همانند عراق، افعانستان و غیره بوده است.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در بحث گوشت قرمز میزان مورد نیازمان 65 هزار تن بوده، اما تولید استان 78 هزار تن بود و به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان دامداران 55 هزار رأس دام سبک به کشورهای همسایه جنوبی صادر کردیم.

حاجی‌مجتهد تصریح کرد: در سیستم واحدهای دامداری نیازمند استفاده از تکنولوژی روز هستیم و تجهیزات واحدها فرسوده که در این زمینه نیازمند تسهیلاتی در بحث افزایش مکانیزاسیون، بهینه سازی واحدها، استفاده از اتوماسیون و غیره هستیم که در این رابطه سالانه 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم تجهیزات واحدها را به‌روز رسانی کنیم.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه تسهیلات موجود کم و نادر است باید درصد کارمزد کاهش یابد و به 4 درصد برسد تا بتواند توجیه اقتصادی داشته باشد و در شرایط کنونی کارمزد 16 درصدی بانک‌ها قابل تأمین نبوده و نیست و امیدواریم که از تسهیلات با بهره کم برخوردار شویم.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: باید روی بحث کیفیت کار کنیم، زیرا در کمیت مشکلی نداریم و  نیازمند فعالیت در بحث تنوع  تولیدات‌ هستیم‌ تا بتوانیم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر حوزه دامپروری باشیم.

حاجی‌مجتهد بیان داشت: یکی از مشکلات حوزه دام و طیور افزایش قیمت‌هاست که به شدت با آن مخالفیم، زیرا سبب پائین آمدن قدرت خرید مصرف‌کننده می‌شود و به دنبال پائین آوردن هزینه‌های تولید هستیم تا از این طریق بتوانیم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

وی بیان داشت: هیچ مرغ‌دار و دامداری به دنبال افزایش قیمت نیست، اما به دنبال سود منطقی هست و باید قیمت نهاده‌ها را در طول سال ثابت نگهداریم و در صورت نیاز تسهیلات خاصی برای تأمین نهاده‌ها اختصاص یابد که از جمله آنها می‌توان به دادن یارانه به این بخش اشاره کرد.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت به دلیل تثبیت قیمت‌ها کاری بسیار بزرگ انجام داد و برای استان حدود 530 هزار  تن ذخایر را برای انواع نهاده‌ها داشت که تسهیلات آن به صورت دو ماه و بدون کارمزد در اختیار دامداران قرار گرفت و به دلیل حمایت از دامدار این زمان 2 ‌تا 6 ماه و بدون کارمزد افزایش یافت که این اقدام سبب شد تا شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها نباشیم و حتی این قیمت کاهش یابد و جو بیش از 100 تومان، کنجاله بیش از 200 تومان و ذرت بیش از 300 تومان کاهش داشته باشد.

حاجی‌مجتهد گفت: این اقدام سبب ‌افزایش امید در تولیدکننده شد و هدف ما هم آرامش خاطر تولیدکننده و مصرف‌کننده است تا که شاهد تولید باکیفیت‌تر و قیمت تمام‌شده پائین‌تر باشیم.

وی افزود: بحث ورود گوشت بوفالو (گاومیش) در سبد غذایی خانواده‌ها از طریق مسئولان وزارتخانه جهادکشاورزی پیگیری می‌شود و نتایج نهایی آن به استان‌ها ابلاغ می‌گردد و در صورت تأیید این اقدام صورت می‌پذیرد، در حال حاضر مصرف این نوع گوشت در سبد غذایی برخی کشورها بوده اما در کشورمان تنها در فراورده‌های صنعتی استفاده می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: ورود گوشت برزیلی به کشور کم است و این نوع محصول بیشتر در بحث صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و چون مصرف گوشت برزیلی را در سبد غذایی مردم داریم نظارت‌های بهداشتی و پزشکی بسیار سرسختانه‌ای توسط اکیپ حاضر در برزیل صورت می‌پذیرد و تا این گروه  آن را تأیید نکنند این محصول وارد کشور نمی‌شود.

وی تأکید کرد: باید کاری کنیم تا مازاد تولید در بحث رقابت با سایر کشورها به کشورهای همسایه و غیر همسایه صادر شود تا شاهد ارزآوری مناسبی هم به کشورمان باشیم و این توان قطعاً در تولیدکنندگان ما وجود دارد، زیرا همین افراد در دوران تحریم افتخار آفریدند و این درخشش‌ها در دوران پس از تحریم پررنگ‌تر هم خواهد بود و آنها تنها نیازمند حمایت و یاری مطلوب مسئولان امر هستند.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در بخش دامپروری علی‌رغم برخی مشکلات، ‌بیش از 30 مورد اقلام صادراتی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، شیر، خوراک دام و طیور، فراورده‌های لبنی و بسیاری دیگر از تولیدات این حوزه را به کشورهای دیگر صادر کردیم و توجه به این بخش همیشه بسیار مورد تأکید بوده و هست و تنها محدود به زمان خاصی نمی‌شود.

حاجی‌مجتهد گفت: وظیفه ما تأمین امنیت غذایی مردم است و در این راه تمام تلاش خود را خواهیم داشت و هیچگونه تخلفی چشم‌پوشی نخواهیم کرد و برابر قانون با متخلفان برخورد می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها