کد خبر: ۳۳۲۶۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد اینکه خودروسازان گران فروش را باید با نخریدن محصولاتشان تنبیه کرد، گفت: این نظر و اقدام غیرکارشناسی است و مشکلی حل نخواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، طی ماه های گذشته استقبال مردم از محصولات خودروسازان داخلی به شدت کاهش یافته است، این کاهش به قدری محسوس بوده است که قیمت خودروی صفر در بازار در مقایسه با کارخانه به شدت کاهش یافته است.

به دنبال این موضوع، خودروسازان مجبور شدن تا با ایجاد جذابیت برای مشتریان خود از جمله فروش خودرو با شرایط ویژه و اقساطی، از کاهش فروش جلوگیری کنند اما تحریم یا به عبارتی دیگر نخریدن محصولات خودروسازان داخلی از سوی مردم جدی است و مشتریان خودروهای بی کیفیت داخلی دیگر تمایلی به خرید ندارند.

در حال حاضر قیمت بازار با کارخانه تفاوت بسیار زیادی دارد که علت این امر هم کاهش تقاضا بوده است اما باید مشاهده کرد این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد.

البته نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان طی نشست خبری و جلساتی که با اصحاب رسانه داشته اند از افزایش قیمت خودرو سخن گفته اند تا ارزان شدن آن.

نخریدن راه حل نیست
نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان،در پاسخ به اینکه آیا برای تنبیه خودروسازان نباید مردم خرید خودروی ایرانی را تحریم کنند؟ گفت: این نظرغیر کارشناسی است زیرا با کاهش تقاضا از تولید کاسته خواهد شد و این اتفاق تاثیری در کیفیت و ارتقای آن نخواهد داشت.

قاضی پور با اشاره به اینکه بایدتولید داخل در شان ملت باشد، گفت: تولید باید با کیفیت باشد و در عین حال با قیمت مناسب. به نظر من هم باید خودروی دو میلیونی داشته باشیم تا یه کشاورز بتواند خودرو داشته باشد و از سوی دیگر خودروی 2 میلیاردی نیز داشته باشیم تا هر که خواست و بودجه اش رسید سوار شود.  

وی با گلایه از کیفیت خودروهای داخلی از تاسیس کارخانه های قطعه‌سازی ایرانی در چین خبر داد.

همواره از خودی ها ضربه خورده ایم
وی با بیان اینکه متاسفانه همواره از خودی‌ها ضربه می‌خوریم، افزود: وقتی قطعه سازان ایرانی  در چین کارخانه تاسیس می‌کنند و قطعه‌های بی‌کیفیت خود را با نام چینی وارد ایران می کنند، دیگر چه توقعی از کیفیت محصولات چینی باید داشته باشیم.

مقصد خودروهای چینی بیشتر به ایران است
وی با اشاره به کیفیت پایین خودروهای چینی گفت: ناگفته نماند که خودروهای چینی نیز از خودروهای داخلی ما بی کیفیت‌تر هستند و چینی ها فقط خودورهای تولیدی شان را به کشورهای امثال ایران صادر می کنند اما خودشان از بنز و فولکس واگن و بی ام و استفاده می کنند.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باید طرح جامع خودروسازی داشته باشیم، گفت: خودروسازان باید طرحی جامع از برنامه تولیدات خود ارائه دهند و با توجه به آن کیفیت را افزایش دهند.

شرط کاهش قیمت خودرو
به گفته عضو شورای رقابت مشکل اساسی خودروسازان نبود سرمایه در گردش است که باید حل شود و با این اتفاق شاید 30 درصد از هزینه تمام شده خودرو کاهش یابد و قیمتها به تبع آن نیز کاهش خواهد یافت.

قیمت خودرو واقعی شود
دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان از دخالت شورای پول و رقابت در قیمت گذاری خودرو انتقاد کرد و گفت: دخالت در قیمت گذاری سبب بزرگتر شدن بازار سیاه خودرو می شود.

محمد بیاتیان، درباره نحوه نقش شواری پول و رقبت در قیمت گذاری خودرو  اظهار کرد: از شورای پول و رقابت انتظار می رود در بحث قیمت گذاری صرفا دستورالعمل صادر کند، در غیر این صورت شورا برخلاف فلسفه وجود خود رفتار کرده است.

وی افزود: شورا باید موقعیتی را ایجاد کند که بازار خودرو از شرایط انحصار خارج شده و فضا و بازار رقابتی شود و تنها لازمه این امر، خروج شورا از فرآیند قیمت گذاری است.

دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قیمت خودرو باید در شرایط رقابتی و در بازار تعیین شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: استقبال مردم از خودروها نشان می دهد قیمت خودرو باید چه میزان باشد.

بیاتیان گفت: در شرایط فعلی خریداران منتظرند تا شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین کند و این مسئله باعث ایجاد بازار سیاه می شود.

وی تاکید کرد: دخالت در قیمت گذاری در هر بخشی تبعات و پیامدهای زیادی به دنبال دارد و فرقی نمی کند که این دخالت در بازار خودرو باشد یا محصولات غذایی، به طور کلی بازار باید تعیین کننده قیمت واقعی یک محصول باشد.

دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما این است که شرایطی فراهم شود تا قیمت گذاری ها واقعی باشد و به نوعی رفتار مردم و میزان استقبالش از یک کالا و محصول تعیین کننده قیمت باشد.

قیمت خودروها
قیمت پژو 206 مدل V8 معادل 100 هزار تومان،‌ پارس تندر 500 هزار تومان، تندر اتومات 500 هزار تومان و قیمت تندر 90 مدل E2 هم یک میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش قیمت خودروهای داخلی به شرح زیر است: قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، رانا ۳۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۹ میلیون تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

همچنین هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۴۰۰ تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۲۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون و پانصد هزار تومان است.

منبع : میزان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها