کد خبر: ۳۳۴۶۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
رئیس پارلمان لبنان با اشاره به تحصن معترضان در مرکز شهر بیروت در اعتراض به تداوم بحران زباله‌ها در این شهر گفت: مردم حق دارند فریاد بزنند.
به گزارش پایگاه 598، شبکه المنار لبنان اعلام کرد: شهر بیروت و منطقه جبل لبنان از بیش از یک ماه پیش تاکنون در سایه ناتوانی دولت برای یافتن راهکاری با بحران انباشت زباله در کوچه و خیابان‌ها و عدم جمع آوری و معدوم کردن آن‌ روبرو است.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان در جریان دیدار با ملاقات کنندگان خود گفت: مردم حق دارند فریاد بزنند، اما همزمان ضربه زدن به دولت جایز نیست، زیرا در حال حاضر بویژه در سایه خالی بودن کرسی ریاست جمهوری، جایگزینی برای این دولت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: وقتی درهای مجلس را می‌بندند و از قانونگذاری و نظارت جلوگیری می‌کنند، طبیعی است که مردم خواهان بازپس گرفتن تفویض خود (به نهادها) و برعهده گرفتن امر نظارت و بازخواست توسط خودشان شوند.

نبیه بری گفت که پیشر هشدار داده بود که یک بحران کافی است که انقلابی به راه بیاندازد.

وی بر لزوم این نکته تاکید کرد که دولت لبنان در جلسات آینده خود تصمیمات ضروری را اتخاذ کند.

شهر بیروت برای دومین روز متوالی صحنه درگیری بین معترضان به تداوم بحران زباله‌ها در این شهر و نیروهای امنیتی بود که در جریان آن بیش از 70 نفر زخمی شدند.

این درگیری‌ها بر فشار بر دولت تمام سلام نخست وزیر لبنان افزوده است که نمی‌تواند در سایه شکاف و چند دستگی سیاسی در این کشور هرگونه تصمیمی اتخاذ کند.

معترضان عصر یکشنبه در دومین روز تحصن خود برای تاکید بر ماهیت مسالمت‌آمیز تحرکات خود در میدان ریاض الصلح شعار "مسالمت آمیز، مسالمت آمیز" سرمی‌دادند اما روند امور در مراحل بعدی به درگیری کشیده شد.

تحصن کنندگان با در دست داشتن پرچم‌های لبنان و پلاکاردهایی، عملکرد دولت و نیروهای سیاسی را محکوم کرده و شعار "مردم خواهان سرنگونی نظام هستند" و "آزادی آزادی" و "انقلاب انقلاب" سر می‌دادند.

جوی ایوب از برگزار کنندگان تحصن به خبرگزاری فرانسه گفت: ما با گروه اندک خرابکاری که با نیروهای امنیتی درگیر شدند، ارتباطی نداریم. ما از میدان ریاض الصلح که درگیری روی داد، خارج شدیم و به سمت میدان الشهداء حرکت کردیم تا ثابت کنیم که رابطه‌ای با این خشونت نداریم و بر مسالمت آمیز بودن تحصن خود تاکید کنیم.

روزنامه السفیر امروز دوشنبه در گزارش خود نوشت: طبیعتا وجود این گروه کوچک از هرج و مرج طلبان و اخلالگران، استفاده بیش از اندازه نیروهای امنیتی از زور در برخود با معترضان را به طور کلی توجیه نمی‌کند که کار به جایی رسید که به طور گسترده از گلوله خصوصا در روز اول تحصن، استفاده کردند. این تعدی آشکاری است که باید مسئولان آن بازخواست شوند.

این روزنامه افزود: با وجود برخی مشکلات و اختلال‌هایی که در تحصن بروز کرد، اما اصل و اساس این است که یک انتفاضه مردمی واقعی علیه یک طبقه سیاسی فاسد و مفسد وجود دارد که همه فرصت‌ها را برای اصلاح و درست کردن امور داشته است اما همه را به هدر داده است.
منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها