کد خبر: ۳۳۷۱۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
به گزارش پايگاه 598، او دنبال‌کنندگان این کمپین را خیانت‌کار نامید و عاملان ایجاد آن را «گناهکار»، «ضد انقلاب»، «ضد منافع ملی» و «دشمن اشتغال‌زایی» دانست. نعمت‌زاده با این اظهارنظر برای چندمین‌بار در اول صف حامیان صنعت خودور برای خود جا باز کرد.
برخی از سایت‌ها هم کمپینی برای عذرخواهی وزیر راه‌ انداختند که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کاربران هم در فضای مجازی با ارائه پیشنهادهایی مانند استیضاح و استعفا از سایت‌ها جلو زدند و بر رأی منفی خود به اظهارنظر وزیر صنعت برای بار چندم تأکید کردند.
 
عقب‌نشینی به سبک وزیر
 
گویا فشار رسانه‌ها عرصه را چنان بر وزیر تنگ کرد که قائم‌مقامش با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در مقام دلجویی از مردم و کاهش فشارها بر رئیس برآمد. مجتبی خسروتاج، کیفیت و ارزانی را دو استراتژی دولت برای صنعت خودرو دانست که از خواسته‌های مطرح‌شده در کمپین خودروی صفر نخرید، بود.
به گفته او افزایش کیفیت خودروها باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک فضای رقابتی به کاهش قیمت‌ها بپردازند، این در حالی است که تولید ۱.۲ میلیون خودرو، رقم قابل‌توجهی است و درعین‌حال، به ضرورت نیز باید تقویت فرهنگ مشتری‌مداری در میان خودروسازان داخلی را در دستور کار قرار داد.
 
توپ نجفی‌منش در زمین بانک مرکزی
 
بااین‌حال برای برخی از فعالان این صنعت در بر یک پاشنه می‌چرخد. محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، آب پاکی را روی دست همه ریخت و در گفت‌وگو با تسنیم گفت: اگر می‌خواهید قیمت خودرو کاهش یابد، باید قیمت دلار را کم کنید، در این صورت قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی شش تا هفت میلیون تومان برخواهد گشت.
او دراین‌باره به سیاست بانک مرکزی درباره تک‌نرخی‌کردن ارز اشاره کرد که می‌خواهد تعیین قیمت ارز را به بازار محول کند و سپس خطاب به مردم گفت با توجه به این مسئله نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند و به این ترتیب توپ افزایش قیمت خودرو را به زمین بانک مرکزی انداخت.
نجفی‌منش باز هم خطاب به مردم گفت: مردم تصور می‌کنند با توجه به توافق هسته‌ای، خودروسازان خارجی وارد بازار ایران می‌شوند و تولیدات خود را ارائه خواهند کرد، اما این اتفاق نخواهد افتاد و قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.
نجفی‌منش در ادامه تعبیر خاصی از کیفیت خودرو داشت که در نوع خود جالب است. او گفت: منظور مردم از بی‌کیفیت‌بودن خودروهای داخلی، در حقیقت قدیمی‌بودن این خودروهاست که ادعای کاملا درستی است. درحالی‌که کیفیت هیچ ارتباطی به قدیمی‌بودن خودروهای تولیدشده در کشور و پلت‌فرم آنها ندارد.
 
شایعه شیوا در فضای مجازی
 
رئیس شورای رقابت هم دیروز خبرساز بود. رضا شیوا خبری را که به نقل از او در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، تکذیب کرد.
این خبر مضمونی به این شرح دارد: «همیشه وقتی قیمت خودرو افزایش می‌یابد مردم با اشتیاق بیشتری اقدام به خرید می‌کنند». او در دفاع از خود گفت: بنده به‌هیچ‌عنوان این صحبت‌های غیرعلمی و مغرضانه را بیان نکرده‌ام.
به جز این در فضای مجازی، حقوق رئیس شورای رقابت ١١٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان عنوان شده بود که شیوا آن را هم تکذیب کرد: من به عنوان یک کارمند دولت حقوق دانشگاهی دریافت می‌کنم و در شورای رقابت هم مبلغ ناچیزی به عنوان حق مدیریت به بنده پرداخت می‌شود.
رئیس شورای رقابت اعلام دارایی دو هزار میلیارد تومانی خود را تکذیب کرد و گفت: دارایی‌هایی رئیس شورای رقابت به عنوان یک مقام دولتی از همان روزهای نخست پذیرش مسئولیت بررسی می‌شود و در پایان مأموریت هم مسئولان، نظارت لازم را بر تغییر دارایی‌ها انجام می‌دهند.
 وی درباره تغییرات قیمت خودرو در آینده، اظهار کرد: بنده همیشه طرفدار عدم افزایش قیمت خودرو هستم و طرفداری از عملکرد خودروسازان نداشته‌ام. درحال‌حاضر هم تأکید می‌کنم که با توجه به شرایط رکود افزایش قیمت خودرو بی‌معنی است. البته خودروسازان حق دارند درخواست‌های خود را به شورای رقابت ارسال کنند اما در نهایت این اعضای شورا هستند که با توجه به اطلاعات و آمار تصمیم‌ می‌گیرند. 
رئیس شورای رقابت گفت: بنده به تنهایی در مورد افزایش یا کاهش قیمت خودرو تصمیم‌گیری نمی‌کنم بلکه یک شورای ١٥ نفره، متولی بررسی این موضوع هستند.
 
 لبنیات هم از سفره مردم حذف شد بدون آنکه کمپین راه بیندازند
 
محمدباقر صدری، اقتصاددان: اقتصاد کشورهای پیشرفته در حالت متعادل قرار دارد و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ اما در ایران شب می‌خوابیم و صبح که بیدار می‌شویم، قیمت‌ها زمین تا آسمان تغییر کرده است. اما در کشورهای پیشرفته این‌طور نیست؛ مثلا در آلمان برای افزایش نرخ هتل‌ها نزدیک به یک ماه مسئولان دولتی با اتحادیه هتل‌داران در حال مشورت بودند و تازه بعد از بحث و بررسی‌های مفصل، فقط پنج درصد به قیمت‌ها اضافه کردند اما روی قیمت‌ها در ایران کنترلی نیست.
 دولت قیمت‌ها را رها کرده چون اعتقادش بر این است که در رقابت قیمت‌ها پایین می‌آید، درحالی‌که هر اقتصادخوانده‌ای می‌داند که این شرایط برای یک اقتصاد نامتعادل است. از سال ٩٢ تاکنون قیمت‌ها ٨٠ تا ١٥٠ درصد افزایش داشته و دولت موظف است از فشار قیمت‌ها بکاهد و زندگی شرافتمندانه‌ای برای مردم تدارک ببیند. حتی اگر کمپین نخریدن خودرو به وجود نمی‌آمد، باز هم مردم توان و قدرت خرید خودرو نداشتند. سفره مردم آنچنان در تنگناست که خودرو ناخودآگاه از آن سفره حذف شده است. همین الان نگاه کنید که با این وضع پوکی استخوان در جامعه ایران، لبنیات از سفره مردم حذف شده، مگر برای لبنیات هم کمپین راه افتاده بود؟ واقعیت این است که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده است. کشوری مثل ترکیه که در وضعیتی خاص قرار دارد، برای اینکه به مردمش کمتر فشار وارد شود، تعرفه واردات گوشت قرمز را صفر می‌کند تا قیمت گوشت که از ١٥ لیر به ٤٠ لیر رسیده بود، کاهش یابد؛ آن‌وقت دولت قیمت‌ها را بدون کنترل رها کرده است. اثرات کمپین نخریدن خودرو نیازمند تحقیق است و با وجود تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و گسترش بی‌رویه ظرفیت دانشگاه‌ها کسی نیست که چنین موضوعاتی را بررسی کند تا دریابیم وضعیت سفره مردم به چه حال و روزی افتاده است.   
 
فروش اقساطی و آگهی‌های تحویل فوری خودرو اثرات کمپین نخریدن خودرو
 
آرمان خالقی، عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن، تجارت ایران :رکود تورمی به دلیل سوءمدیریت گذشته همچنان گریبان‌گیر اقتصاد ایران است، بنابراین قبل از شکل‌گیری کمپین نخریدن خودرو، خودروسازان در رکود بودند و شرایط نامساعدی داشتند. ضمن اینکه نباید از یاد ببریم که توان و قدرت خرید مردم  کاهش پیدا کرده است. در کنار این مسائل، مشکلات تحریم نیز همچنان ساری و جاری است و با وجود آنکه توافق انجام شده، اما این توافق هنوز نهایی نشده و اثرات خودش را در اقتصاد به جا نگذاشته است و با همه این اوصاف مردم در انتظار کاهش قیمت کالاها به‌ویژه خودرو بودند و شاید به همین دلیل بسیاری از خریدن خودرو خودداری کردند. پس چنین شرایطی از سال گذشته در بازار موجب شد تا دادوستد خودرو صفر و دست‌دوم کاهش داشته باشد. همین مسائل به ماجرای کمپین نخریدن خودرو در فضای مجازی منجر و به بحث داغی در فضای مجازی و موضوعات تخصصی تبدیل شد. شک نکنید که این کمپین تأثیر انکارناپذیری روی بازار خودرو داشته و حداقل کار ممکن این کمپین این بود که آن عده که قصد خرید خودرو داشتند، دست نگه داشتند و در انتظار ارزانی خودرو هستند. اما با همه این اوصاف باید گفت که مردم ما در این گونه موارد خیلی احساسی عمل می‌کنند؛ ما مردمی هستیم که با هم سکه می‌خریم، با هم ارز می‌خریم و با هم سیم‌کارت. اما این کمپین یک نکته مثبت داشت و آن نکته این بود که مردم در جریان اعتراضات حرف‌های خود را به مسئولان خودروساز زدند. مدیران خودروساز به خاطر احترام به افکار عمومی هم که شده، باید به این اعتراضات پاسخ شفاف و صادقانه‌ای بدهند تا شبهاتی که در ذهن مردم ایجاد شده، رفع شود و مردم آنها را باور کنند. یکی از این اعتراضات این بوده که اگر خودروسازان افزایش قیمتی در خودروها اعمال نکردند و سال‌هاست در ضرر هستند، پس چگونه همچنان فروش خودرو دارند. کمپین همچون گلوله برفی می‌ماند که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود بنابراین هر چقدر پاسخ به این اعتراض کمپینی صادقانه باشد، به‌نسبت پذیرش آن در جامعه، این گلوله برفی آب می‌شود، در غیر این صورت این کمپین به شایعات و به بهمنی بزرگ تبدیل خواهد شد. در هر صورت این کمپین اثرات خود را بر بازار خودرو صفر به‌جا گذاشته و این اثرات را می‌توان در نوع فروش و آگهی‌های تحویل فوری خودرو و فروش اقساطی مشاهده کرد.  
 
گفته‌های وزیر که منعکس نشد
 
 روابط‌عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو روز تأخیر بالاخره نوار صوتی نشست خبری نعمت‌زاده را گوش داد و بر این اساس خبری در تارنمای این وزارتخانه منتشر کرد که هدف از انتشار آن تنویر افکار عمومی عنوان شده است. این خبر حاوی نکاتی است که به گفته روابط‌عمومی این وزارتخانه، از سوی رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرده است. 
نعمت‌زاده در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره شرایط خودروسازان و انتظارات به‌وجودآمده پاسخ داد: «ببینید مردم محق‌اند، مردم ولی‌نعمت ما هستند و درست فکر می‌کنند و درست عمل می‌کنند و چنین انتظاری طبیعی است. قطعا هر بنگاه اقتصادی باید فکر مشتری و بازارش باشد، ولی قیمت‌گذاری به عهده شورای رقابت است، با اینکه مدارک مستندی کارخانه‌ها ارائه داده‌اند و حسابرس قانونی دارند، منتها چون هم‌زمان با انتظارات مردم از توافقات هسته‌ای بود و من هم دنبال گران‌کردن نبودم آنها (شورای رقابت) دست نگه‌داشتند و خود این، یعنی کاهش قیمت، اما کمپین (حرکت سازمان‌یافته) نخریدن کالای داخلی گناه است، هرکسی کمپین کند که از داخل هرگونه کالای تولید ملی را نخرد، درست مغایر مسائل ملی است. حالا نام نخریدن کالای داخلی و دست‌رنج کارگران زحمتکش ایرانی را کمپین گذاشتند، رهبر معظم انقلاب و همه می‌گویند از تولید داخلی مصرف کنید، بعد در رسانه‌ها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیندازیم، مثل اینکه بیاییم کمپین علیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیندازیم، اینکه معنا ندارد. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی، کمپین راه بیندازیم. هنر ما این است که با افزایش تولید، به کشور خدمت کنیم. اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی، اشتغال و درآمد ملی خیانت می‌کند. ما فکر می‌کنیم خودروها طبق استاندارد تولید می‌شود و هر روز کیفیت بهتر و بیشتر می‌شود، اما خیلی جای کار دارد. دوستان به‌شدت روی مسائل کیفی و نوآوری‌ها کار می‌کنند و آنچه ما شاهد هستیم و خودم هر دوهفته یک‌بار جلسه دارم این است که یک مقدار کم‌لطفی است که نسبت به تولیدات داخلی چنین تبلیغ شود، من آنچه می‌توانم شاهد باشم دوستان در خودروسازی و در مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند و قطعا ما استانداردهای ملی و محیط زیست را رعایت می‌کنیم و اگر غیر از این باشد خودروها شماره‌گذاری نمی‌شود».
منبع:فرهنگ

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها