کد خبر: ۳۳۷۶۶
زمان انتشار: ۱۹:۰۷     ۱۴ دی ۱۳۹۰
وزير هم مشخص شد،‌ سال ۹۰ هم به فصل آخر رسيد
پرونده واگذاري دو باشگاه دولتي استقلال و پرسپوليس به بخش خصوصي و هواداران اين دو تيم، براي خبرنگاران ورزشي ايران شبيه كلنگ‌هاي فتح‌ا...‌زاده است كه دو دهه اخير را با وعده ساخت استاديوم اختصاصي استقلال پشت سر گذاشته‌اند. ماجراي انتقال مالكيت سرخابي‌ها رفته رفته به دهه سوم گام مي‌گذارد اما هر سال دريغ از پارسال...
 اواسط تابستان قول و قرار و وعده‌هاي محكم كه شب‌عيدي جاي خودش را به اگر و اما و شايدها و بايدها مي‌دهد. از قيمت گذاري 45 ميلياردي براي پرسپوليس و 42 ميلياردي براي استقلال فقط شعار مضحك‌اش مانده كه دستاويز برتري قرمزها بر آبي‌ها روي سكوهاي آزادي است: «استقلال... ارزونه!» سال 90 كه با اسم فوتبالي، اميد دو باشگاه براي رهايي از چنگ دولت را مضاعف كرده بود هم به فصل آخرش رسيد اما كسي قول رييس سازمان خصوصي‌سازي را يادش نمي‌آيد. 

 
آخرين وضعيت واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس حاكي از آن است كه باوجود اعلام هيات دولت مبني بر واگذاري 80 درصد سهام باشگاه‌ها و مشخص شدن وزير ورزش و جوانان، هنوز جلسه جدي براي واگذاري سهام سرخابي‌ها تشكيل نشده و پرونده اين واگذاري حساس و مهم با نزديك شدن به پايان سال مسكوت مانده است.

در حالي كه مسوولان سازمان خصوصي‌سازي از اعلام اظهار‌نظر رسمي‌درباره آخرين وضعيت واگذاري استقلال و پرسپوليس خودداري مي‌كنند كه گزارش ايسنا از سرانجام واگذاري دو باشگاه ورزشي نشان مي‌دهد باوجود مشخص شدن وزير ورزش واعلام هيات دولت مبني بر واگذاري 80 درصد سهام و نيز قيمت گذاري سهام اين دو شركت، تاكنون هيچ‌گونه تصميم‌گيري جديدي درباره نحوه وا‌گذاري اين دو باشگاه ورزشي گرفته نشده است و پرونده در بلاتكليفي به سر مي‌برد.
بازهم قول قطعي آخر سال 
در حالي كه واگذاري سهام سرخابي‌ها به دليل نامشخص بودن وضعيت آن تا پايان سال بسيار بعيد است كه پيمان نوري، رييس سازمان خصوصي‌سازي در تنها نشست خبري خود كه به مناسبت هفته دولت در شهريور ماه امسال برگزار شد، در مورد زمان واگذاري استقلال و پرسپوليس گفته بود: «واگذاري سهام اين شركت‌ها حتما تا پايان سال اتفاق مي‌افتد. اين در حالي است كه خارج از قانون و ضابطه در مورد هيچ شركتي نمي‌توان عمل كرد.»‌
وي از لحاظ كردن عواطف هواداران در اين واگذاري خبر داد و پيش‌بيني كرد، سهام دو باشگاه بزرگ پايتخت با اقبال طرفداران دو تيم مواجه شود. 

تراز مالي بدون امضاي استقلال و پرسپوليس از سال 89 
تاكيد بر واگذاري سهام سرخابي‌ها تا پايان سال و انجام تمهيدات لازم در حالي از سوي رييس سازمان خصوصي‌سازي مطرح مي‌شود كه با نزديك شدن به ماه پاياني سال 90 هنوز ايراد صورت‌هاي مالي اين دو باشگاه ورزشي به قوت خود باقي مانده است و حتي حسابرس و بازرس قانوني براي رسيدگي به صورت‌هاي مالي در اين باشگاه‌ها وجود ندارد به طوري كه صورت‌هاي مالي سال 89 اين باشگاه‌ها حسابرسي نشده و صورت‌هاي مالي آن‌ها بدون امضا مانده است(!)

فروش سهام خرد و علاقه دولت به نداشتن مالك خاص 
اشكالات فراوان در صورت‌هاي مالي و مسكوت مانده پرونده واگذاري در حالي است كه هيات دولت در مهر ماه امسال انتقال سهام استقلال و پرسپوليس از گروه يك به گروه دو و واگذاري 80 درصد سهام اين دو باشگاه را تصويب كرد كه بعد از اين تصويب مشخص شد كه دولت قصد دارد با در اختيار قرار دادن 20 درصد سهام سرخابي‌ها نزد خود، مابقي سهام استقلال و پرسپوليس را به صورت بسيار خرد به فروش برساند تا كسي مالك اصلي باشگاه نشود.

در اين راستا مقرر شد براي پيشكسوتان و طرفداران، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با واحدهايي بسيار خرد و كمتر از يك درصد ايجاد شود تا اين صندوق‌ها سهام باشگاه‌ها را در زمان واگذاري خريداري كنند؛ با اين تصميم واگذاري باشگاه‌هاي پرطرفدار استقلال و پرسپوليس نيز به سرنوشت ساير شركت‌ها دچار مي‌شوند كه تنها نام واگذاري به بخش خصوصي را يدك مي‌كشند و مالكيت اصلي آن همچنان در اختيار دولت باقي مي‌ماند زيرا باوجود واگذاري 80 درصد باشگاه‌ها به صورت بسيار خرد، مديريت آن‌ها همانند گذشته دولتي اداره مي‌شود.
بدون قيمت به سوي واگذاري! 

در حالي كه سازمان خصوصي‌سازي در تابستان امسال قيمت‌گذاري سهام باشگاه‌ها را تنها براساس ارزش برند آنها انجام داد، پس از اعتراض‌ها مقرر شد كه قيمت‌گذاري سهام استقلال و پرسپوليس براساس سرمايه و صورت‌هاي مالي انجام شود كه تاكنون قيمت‌گذاري سهام آن‌ها توسط شركت‌هاي تامين سرمايه نيز انجام نشده است و اگر قرار باشد با همان قيمت گذشته واگذار شود، تنها راه واگذاري آنها در بازار پايه فرابورس است. با اين حال قيمت‌گذاري سهام دو باشگاه پرافتخار در مرداد ماه و اعلام واگذاري آنها قبل از شروع ليگ، اميدواري براي واگذاري سهام اين دو شركت را ايجاد كرد ولي با وجود اينكه سازمان خصوصي‌سازي به كمك موسسه هوشمند تدبير ارزش برند باشگاه استقلال را بدون توجه به صورت‌هاي مالي 42 و باشگاه پرسپوليس را 45­ميليارد تومان قيمت گذاري كرد كه واگذاري اين دو شركت به بعد از مشخص شدن وزير ورزش و جوانان موكول شد. اما مشخص شدن وزير ورزش و جوانان و تصميم هيات دولت مبني بر واگذاري80‌ ‌‌‌‌‌‌درصد سهام استقلال و پرسپوليس و قيمت‌گذاري سهام اين دو شركت نيز نتوانست راه را براي واگذاري سرخابي‌ها باز كند وهمچنان زمان و نحوه واگذاري سرخابي‌هاي تهران در هاله‌اي ازابهام قرار دارد.

مشكلي براي همه دولت‌هاقولي براي تمام فصول 
گرچه ايسنا از گذشت تنها سه سال از موضوع واگذاري خبر داده اما داشته‌هاي ذهني خبرنگاران قديمي‌تر نشان مي‌دهد، در دوران رياست سعيدلو، علي‌آبادي، مهرعليزاده، هاشمي‌طبا و حتي غفوري‌فرد بر سازمان تربيت‌بدني هم بارها اين سوژه دستمالي شد و حتي مهرعليزاده در آستانه انتخابات رياست جمهوري در سال 80 از قول سيدمحمد خاتمي‌خبر از پايان واگذاري دو باشگاه داد؛ مانوري تبليغاتي براي جمع‌آوري راي كه هيچگاه صورت عملي به خود نگرفت. حال پرونده گردوخاك گرفته واگذاري استقلال و پرسپوليس هنوز فرصت رسيدن به ميز وزير را پيدا نكرده و معلوم نيست چند سال ديگر بايد براي اين بازي رسانه‌اي سرودست بشكنيم.

روزنامه گل
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها