کد خبر: ۳۳۷۸۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
عضو شورای هماهنگی انجمن‌های لوازم خانگی بهترین روش مدیریت دوران رکود را تشکیل تیم کارشناسی قوی در دولت و تزریق پول به خریداران عنوان کرد و گفت: در شرایطی که صنایع با کمبود نقدینگی مواجه هستند، فروش اقساطی لوازم خانگی به ازای وام 20 میلیونی ازدواج امکان‌پذیر نیست.
به گزارش پایگاه 598، محمدرضا دیانی در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر دوران گذار از تحریم و رسیدن به شرایط پساتحریم را طی می‌کنیم که حدود یک تا یک و نیم سال برای طی شدن این مسیر زمان لازم است.


وی ادامه داد: در شرایط فعلی انتظار ایجاد شده برای کاهش قیمت‌ها باعث رکود بازار بسیاری از صنایع شده است، در حالی که با نفت ۴۳ دلار و عقب‌افتادگی در اجرای بسیاری از پروژه‌ها، امکان کاهش قیمت ارز و در نتیجه پایین آمدن قیمت تولیدات صنعتی وجود ندارد.


وی تصریح کرد: قیمت حامل‌های انرژی، دستمزد و مالیات افزایش یافته و در عین حال، قیمت ارز مبادله‌ای برای صنایع از ۲۵۰۰ تومان به ۳ هزار تومان رسیده که رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.


دیانی افزود: مجموعه این مسائل باعث می‌شود که کاهش قیمت تولیدات صنعتی امکان‌پذیر نباشد.


وی با بیان اینکه نخریدن کالاها باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد، گفت: کاهش تیراژ تولید باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود و در نتیجه، صنایع در آینده باید این هزینه‌ها را در تولیدات خود سرشکن کنند که باعث افزایش قیمت می‌شود.


وی با بیان اینکه حتی قیمت تولیدات صنایع بالادستی لوازم خانگی مانند پتروشیمی کاهش نداشته است، افزود: قیمت این مواد اولیه بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود و به همین دلیل، کاهشی در قیمت آن اتفاق نخواهد افتاد.


عضو شورای هماهنگی انجمن‌های لوازم خانگی بهترین روش برای مدیریت دوران رکود را تشکیل تیم کارشناسی قوی در دولت و تزریق پول به خریداران کالا عنوان کرد و گفت: این روش در کشورهای دیگر نیز اجرایی شده و به نتیجه رسیده است.


به گفته وی، در ایران نیز بانک مرکزی باید با تشکیل جلسات کارشناسی در این زمینه اقدام کند تا تزریق منابع مالی به خرید کالاهای داخلی صورت گیرد و رکود موجود در بازارها برطرف شود.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی داخلی به ازای وام ۲۰ میلیون تومانی ازدواج زوج‌های جوان، گفت: در حال حاضر صنایع با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و در چنین شرایطی ارائه کالا به خریداران و گرفتن پول آن طی ۳۶ ماه، صنایع را با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد.


وی ادامه داد: هم اکنون انبار کارخانه‌ها پر از کالاهای تولیدی است و اعطای تسهیلات مالی به تولیدکنندگان نمی‌تواند راهگشا باشد، زیرا فقط باعث افزایش تولید و بیشتر شدن کالاها در انبارها خواهد شد، به همین دلیل باید به مصرف‌کنندگان تسهیلات پرداخت شود.


دیانی تصریح کرد: طبق پیشنهاد بانک مرکزی تولیدکنندگان می‌توانند در قالب وام ازدواج، تولیدات خود را با اقساط ۶ ماهه و سود ۱۸ درصد به متقاضیان ارائه کنند، هرچند این طرح می‌تواند باعث تحریک تقاضا شود، ولی کمبود نقدینگی کارخانه‌ها مانع از اجرای آن خواهد شد.


وی تأکید کرد: در این زمینه باید کار کارشناسی دقیق انجام شود.


به گفته وی، در حال حاضر بالا بودن سود بانکی باعث شده تا رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید وجود نداشته باشد.


وی، افزایش کیفیت تولیدات داخل را لازمه افزایش اطمینان خریداران به محصولات داخلی عنوان کرد و گفت: این اقدام می‌تواند به افزایش فروش کارخانه‌ها و صادرات منتهی شود.


عضو شورای هماهنگی انجمن‌های لوازم خانگی در پایان با اشاره به آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که مربوط به زمستان ۹۳ می‌شد، گفت: طبق این گزارش دریافت تسهیلات بانکی، نرخ تأمین سرمایه از بازار سرمایه و وجود مفاسد اقتصادی و چک برگشتی مهم‌ترین مشکلات بخش تولید محسوب می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها