کد خبر: ۳۳۸۰۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
هر کاری هم کنند خاطره بازی معروف به «شیش‌تایی‌ها» نخ نما نخواهد شد و هر سال در همین ایام همه از آن برد تاریخی حرف می‌زنند.
به گزارش پایگاه 598، به تیترهای فردای بازی روی جلد دنیای ورزش و کیهان ورزشی که نگاه می‌کنیم کلمات معمولی‌تر از حد تصور است و این رخداد بزرگ را به درستی بازتاب نمی‌دهند. نمی‌دانیم چرا، شاید جو سنگین رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در تهران باعثش بوده یا دو حکومتی بودن تیم تاج آن زمان دلیلی شده تا رسانه‌ها خیلی به این نتیجه تاریخی نپردازند اما سال‌ها بعد از این مسابقه بزرگ هواداران پرسپولیس به نتیجه آن دیدار می‌بالند و 6 تایی 52 را به عنوان مهم‌ترین برگ زرین خاطرات باشگاه محبوب خود به رخ حریف می‌کشند.


برگردیم به 42 سال قبل
حالا به 42 سال قبل پرتاب‌تان می‌کنیم تا ببینید داستان این 6 تایی تاریخی چگونه رقم خورد؟
جمعه 16 شهریور سال 1352 یک روز عادی نیست. تهران از یک سو درگیر رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان است و همه مسوولان تلاش می‌کنند توجه تمام مردم را به این رقابت‌ها جلب کنند اما یک رقابت دیگر هم در مرکز توجه قرار دارد. دیداری که تاریخی شد و برای همیشه نه آن رقابت‌های کشتی بلکه تمام تاریخ فوتبال ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.


پرسپولیس و استقلال در دوازدهمین مصاف خود، برای اولین بار در لیگ تخت جمشید که اولین دوره آن برگزار می‌شد به دیدار یکدیگر رفتند. هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که چه اتفاقاتی در شرف وقوع است. قضاوت این دیدار به نیکولای پتریچیانو از رومانی سپرده شده بود.


آلن راجرز سرمربی تیم، روز قبل از مسابقه هدایت تیم را بر عهده گرفته و همه کاره تیم همایون بهزادی بود که تیم را تمرین داده و آماده این دیدار با رقیب دیرینه کرده بود. پرسپولیس در آن روز بعضی نفرات کلیدی خود را نیز همراه نداشت. فریدون معینی که گفته‌اند درگیر مراسم ازدواج خود بود و محمود خوردبین که باید تیم ارتش را همراهی می‌کرد.


در یک سوم ابتدای بازی، همه چیز عادی بود تا اینکه آتشبازی از دقیقه 32 با گلزنی حسینعلی کلانی آغاز شد. پس از او نوبت به زنده‌یاد ایرج سلیمانی رسید. او در دقایق 45 و 56 گل‌های دوم و چهارم را به ثمر رساند و البته ستاره بی‌بدیل آن دیدار، سرطلایی فوتبال ایران همایون بهزادی بود که در دقایق 50، 86 و 90 سه بار دروازه آبی‌پوشان را فرو ریخت.


تصویر قدیمی‌ترین هوادار پرسپولیس روی پرده
حالا پرسپولیسی‌ها از 16 شهریور 1352 به‌عنوان مهم‌ترین روز حیات باشگاه خود یاد می‌کنند و هر سال در همین تاریخ به یاد آن مسابقه تاریخی جشن می‌گیرند.
امسال این جشن به همت کانون هواداران پرسپولیس در یکی از رستوران‌های درکه تهران برگزار شد. البته از چندی قبل این تاریخ ویژه به‌عنوان روز هوادار هم نامگذاری شده تا از دوستداران صمیمی و وفادار پرسپولیس هم یادی شود.


در مراسم دیروز برخی پیشکسوتان مانند علی پروین، همایون بهزادی، حمید جاسمیان، ابراهیم آشتیانی، محمود خوردبین، فریدون معینی، محمد پنجعلی، بهروز سلطانی، مرتضی فنونی زاده، رحیم یوسفی، مهرداد میناوند و.... حضور داشتند. همچنین علی اکبر طاهری به همراه مصطفی قنبرپور مشاور سرپرست باشگاه و مربی سرخپوشان و پندار خمارلو مدیر روابط عمومی و مدیر رسانه‌ای تیم، در مراسم روز هوادار و دربی ماندگار شرکت کردند.


در ابتدای مراسم رییس کانون هواداران باشگاه شعار امسال تیم را «اتحاد سرخ» خواند و کم‌کم بخش‌های مراسم اجرا شد. حتما دوستداران پرسپولیس می‌دانند که ایرج سلیمانی و صفر ایرانپاک دو گلزن این دربی تاریخی به دیار باقی شتافته‌اند و به همین خاطر در ابتدای مراسم برای این عزیزان از دست رفته و بزرگان تاریخ پرسپولیس که در خاک آرمیده‌اند فاتحه‌ای قرائت شد و یادشان گرامی داشته شد.


سپس نوبت به مرور خاطرات یک پرسپولیسی بزرگ دیگر رسید که دست او نیز از دنیا کوتاه است. در بخشی از مراسم ابتدا کلیپ پرسپولیس پخش شد و سپس نوبت به پخش تصاویر صحبت‌های مرحوم مرتضی احمدی درباره دربی شیش‌تایی‌ها رسید تا یاد و خاطره قدیمی‌ترین هوادار پرسپولیس هم زنده شود. در بخش دیگر برنامه مریم حیدرزاده شاعره کشورمان که ترانه‌های زیادی را برای خواننده‌های مشهور سروده در مراسم حضور پیدا کرد و یک شعر برای پرسپولیسی‌های حاضر خواند.
همچنین در این مراسم، داریوش خواجه‌نوری خواننده کشورمان به اجرای چند ترانه پرداخت. همچنین کیک بزرگی به مناسبت این روز توسط علی پروین و عده دیگری از پیشکسوتان پرسپولیس بریده شد.


خاطراتی شیرین‌تر از عسل
وقتی بزرگان پرسپولیس دور هم جمع شوند و سالگرد دربی 16 شهریور هم باشد حتما باید برخی خاطرات مربوط به آن مسابقه تاریخی را مرور کرد. سرطلایی پرسپولیس، همایون بهزادی همان مهاجمی بود که در آن روز تاریخی هت‌تریک کرد اما همیشه با احترام از رقیب دیرینه یاد می‌کند: «امروز موضوعی را عنوان می‌کنم که شاید قبلا مطرح نشده باشد. یادمان باشد که استقلال تیم خوبی بود و در زمین شدیدترین رقابت را با هم داشتیم اما بیرون از زمین با هم رفیق بودیم و برای هم جان می‌دادیم. این کری‌خوانی‌ها بسیار زیبا و برای مهیج کردن فوتبال است و نباید این قضیه را بیشتر از این به رخ آنها بکشیم. من برای حضور در این مراسم وقت بیمارستانم را عقب انداختم و خوشحالم که در اینجا، دوستان، آشنایان و همبازیانم را می‌بینم.»


بهزادی همچنین گفت: «من بزرگترین کسانی که در پرسپولیس می‌شناسم را روبه‌روی خودم می‌بینم و از دیدن آنها بسیار مسرورم. این روز را به همه هواداران محبوب و خونگرم پرسپولیس تبریک می‌گویم و امیدوارم پرسپولیس با بازی‌های خوب خود دل هواداران را شاد کند.»


علی پروین دیگر ستاره تیم دهه 50 پرسپولیس هم گفت: «هواداران دوست دارند این روز را جشن بگیریم. خوشحال می‌شوم که هواداران و دوستان سابقم را ببینم به همین خاطر در مراسم امروز حاضر شدم.»


وی در مورد پیروزی 6- صفر مقابل استقلال گفت: «این یک اتفاق فوتبالی بود. شاید دیگر این مساله تا 100 سال دیگر هم تکرار نشود. این برد یک اتفاق بود که دیگر هم تمام شده است.»


سلطان پرسپولیسی‌ها در مورد اینکه استقلالی‌ها می‌گویند فیلم این بازی نیست و این نتیجه واقعیت ندارد، هم گفت: «آن موقع اینطور نبود که بازی‌ها به طور کامل پخش زنده شود. ما به عشق هواداران اینجا آمدیم. همیشه گفتم تیم اولم پرسپولیس و تیم دومم استقلال است.»


ابراهیم آشتیانی مدافع راست آن روز پرسپولیس که دو پاس گل در پیروزی 6- صفر داده هم گفت: «آن روز یک روز خاص بود. اگر بازی ادامه پیدا می‌کرد تا 10 گل هم پیش می‌رفتیم. کار به جایی رسیده بود که بازیکنان استقلال وسط زمین با هم دعوا می‌کردند. تمام تمرکزمان معطوف به جدا کردن آنها بود اما وقتی سوت پایان زده شد، همه چیز تمام شد. بعد از بازی هم از هرگونه حرکتی که دور از شأن یک ورزشکار و یک بازیکن پرسپولیس باشد، خودداری کردیم چون می‌دانستیم بازیکنان استقلال ناراحت هستند و هوادارانشان نمی‌توانند سرشان را بالا بیاورند. نمی‌خواستیم کاری کنیم که بر ناراحتی آنها افزوده شود و خجالت زده و شرمنده از ورزشگاه بیرون بروند. حتی یک لحظه هم نشان ندادیم که 6 گل به استقلال زده‌ایم؛ نه در حرف‌هایمان و نه با حرکات دست‌هایمان. حتی دست بازیکنان استقلال را گرفتیم و به آنها دلداری دادیم.»


محمود خوردبین دیگر پیشکسوتی که از آن بازی جا مانده هم تعریف می‌کند: «من و کلانی در آن زمان در نیروی زمینی شیراز بودیم و نامه‌ای نوشتیم که در مسابقات تهران حاضر شویم اما فقط به کلانی اجازه دادند که به تهران بیاید. در آن زمان بازی از تلویزیون هم پخش نمی‌شد در یک پارکی به نام «گاز» شخصی با رادیو داشت بازی را گوش می‌کرد که از او نتیجه را پرسیدم و گفت یکی از تیم‌ها توانسته 6 گل به ثمر برساند. در آن موقع باورم نشد و گفتم مگر می‌شود تیمی 6 گل بزند آن هم در دربی اما وقتی فردا روزنامه‌ها را دیدم که تیتر زده‌اند پرسپولیس به استقلال 6 گل زد خیلی خوشحال شدم، من در آن زمان عضو تیم بودم اما به بازی نرسیدم.»

موسی سلامت بهترین هوادار پرسپولیس
از سوی کانون هواداران باشگاه پرسپولیس، موسی سلامت جانباز پرسپولیسی به‌عنوان هوادار نمونه معرفی شد. موسی سلامت جانباز 80 درصدی جنگ تحمیلی پس از شرکت در کلیه صحنه‌های مربوط به پرسپولیس، از تمرینات و مسابقات گرفته تا مناسبت‌های پرسپولیسی و حضوری فعال در فضای مجازی پرسپولیسی، از سوی کانون هواداران باشگاه پرسپولیس به این عنوان دست پیدا کرد و هدیه‌ای به رسم یادبود به وی اهدا شد. مجری برنامه برای اهدای این هدیه که منقش به نام مبارک یا ابی‌عبدا... (ع) بود، از علی پروین، محمود خوردبین، حمید جاسمیان، عباس اسماعیل‌بیگی و تهرانی رییس جمعیت هواداران دعوت کرد. سرپرست کانون هواداران پرسپولیس به هوادار نابینایی نیز اشاره کرد که در ورزشگاه‌ها حضور یافته و با رادیو، بازی‌های تیم محبوب خود را پیگیری و دنبال می‌کند. همچنین از هواداری یاد شد که از بندرعباس می‌آید و در تمام بازی‌های پرسپولیس شرکت می‌کند. اشاره به هواداران تحصیلکرده پرسپولیس نیز از موارد مطرح شده از سوی کانون هواداران باشگاه بود.

منبع: ایران ورزشی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها