کد خبر: ۳۳۸۱۳۹
زمان انتشار: ۱۶:۱۶     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات ۴ میلیارد دلاری روغن، گفت: این پول سرمایه بین نسلی از نفت است که صرف واردات می‌شود، با این حال عده‌ای به بهانه اینکه اجازه افزایش قیمت روغن نباتی داده نشد کشاورزان را تهدید به نخریدن سویا و کلزا می‌کنند، این‌ها بی‌خود می‌کنند، مگر مملکت بدون صاحب است.

به گزارش پایگاه 598، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در سومین گردهمایی مدیران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به واردات 4 میلیارد دلاری روغن گفت: این پولی که صرف واردات روغن می‌شود، سرمایه بین نسلی و پول نفت است که صرف واردات می‌شود.

وی با اشاره به اظهاراتی در مورد اینکه عده‌ای می‌گویند به خاطر اینکه اجازه افزایش قیمت روغن نباتی را به ما نمی‌دهید، ما هم سویا و کلزا را از کشاورزان نمی‌خریم گفت: این‌ها بی‌خود می‌کنند که این حرف را می‌زنند، مگر مملکت بدون صاحب است که چنین تهدیداتی را می‌کنند.

حجتی بیان داشت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که مراقب واردات باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کلزا هم در تناوب کشت گندم و هم در تقویت خاک موثر است. بنابراین ما نباید اجازه دهیم آنهایی که رانت‌هایی پشت واردات روغن دارند مانع تولید دانه‌های روغنی شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته در تولید کلزا موفق نبوده‌ایم، گفت: در سال اول متوجه شدیم بذر F2 برای کشت کلزا به کشاورزان دادند، ولی امسال طبق گزارشات بذر تامین است.

حجتی در مورد واردات بذر اظهار داشت: اگر یک زمان بذر به اندازه کافی نداشتیم، باید با مراقبت‌های بهداشتی بذر خارجی را وارد کنیم، زیرا این حساسیت‌ درباره واردات بذر باعث می‌شود که ما با رقم بالاتری محصول نهایی را وارد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بازار روغن خام در جهان اشاره کرد و گفت: با توجه کاهش قیمت نفت و سرریز دانه‌های روغنی در بازار مصرف مستقیم که در سوخت‌های بیودیزل مورد استفاده قرار می‌گرفت، باعث افت قیمت روغن خام شد به گونه‌ای که علی‌رغم افزایش نرخ ارز برای واردات از 1224 تومان به 2900 تومان قیمت این محصول نسبت به گذشته کاهش یافته و مشکلاتی را در داخل کشور ایجاد کرده است.

کاهش همزمان قیمت و صادرات نفت

حجتی با اشاره به لزوم تأمین درآمد دولت از طریق اخذ مالیات به جای فروش نفت گفت:‌ الان درآمد حاصل از نفت وضعیت خوبی ندارد، چرا که در گذشته 2.5 میلیون بشکه به قیمت هر بشکه 100 دلار فروخته شد، اما هم اکنون حدود یک میلیون بشکه نفت و با قیمت 40 دلار به فروش می‌رسد.

وی افزود: در کشوری که رکود حاکم است، مالیات را باید از چه کسانی اخذ کرد، این مسائل مشکلات اقتصادی را برای دولت به وجود آورده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: منابع مالی کشور از این طریق تامین می‌شود که یکی از این روش‌ها تامین منابع خارجی است. به دلیل محدودیت‌هایی که بوده و هست هنوز درآمدهای خارجی به کشور سرازیر نشده و امیدواریم در آینده این مسائل حل شود.

حجتی تصریح کرد: کشوری که در شرایط رکود قرار دارد، عمدتاً‌ قادر به تامین منابع داخلی از طریق منابع کشور نیست و سومین منبع، درآمدهای دولت است که متاسفانه از این لحاظ هم در شرایط خوبی قرار نداریم، باید پذیرفت با امکانات محدود می‌توان کارهای بزرگی به ثمر رساند.

وی تصریح کرد: استانداردسازی تولید، واردات و مصرف انواع کود و سم در کشور به عنوان دو عنصر موثر در تولید محصول کشاورزی سالم که در گذشته مغفول مانده بود، در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و ثمره آن افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی بوده است.

حجتی افزود: مصرف آب در همه بخش‌ها باید مدیریت و از جمله تبخیر آب پشت سدها و مصرف آب برای چمن شهرها جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید گندم با وجود کاهش آب اختصاص داده شده به بخش کشاورزی افزایش یافته و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با وجود کارشکنی افرادی که منافعشان در واردات روغن در کشور است، به جدیت اجرا می‌شود.

حجتی بیان داشت:‌ تولید کلزا و دانه‌های روغنی در کشور با افزایش بهره‌وری، استفاده از بذر مناسب و آخرین یافته‌های علمی افزایش می‌یابد.

وی همچنین به رونمایی از گواهی ثبت مواد کودی اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک باید هر کودی که مصرف‌کننده عرضه می‌کند، پروانه داشته باشد و در غیر این صورت این امر خلاف و آثار سوء زیست‌محیطی و آثار سوء برای سلامتی مردم دارد، به شمار آید و به جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی به حوزه خاک و آب اشاره کرد و گفت: نپرداختن به این موضوع ضایعات زیان باری دارد،بنابر این حفظ خاک و آب باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی به تولید گندم در سال جاری اشاره کرد و گفت: آنچه که در مورد گندم انجام شد، با پول انجام نشده، بلکه خون‌ دل‌ها برای آن خورده شده است.

وی افزود: در سال جاری حدود 8 میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد که مبلغ کلی آن تا به امروز حدود 9 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است.

وی افزود: تا روز گذشته 8 میلیارد و 200 میلیون تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخته شد و امیدواریم در این هفته 500 میلیارد تومان دیگر به کشاورزان پرداخت شود.شاید تا پایان هفته بدهی دولت به گندم‌کاران کمتر از 400 میلیارد تومان شود.

حجتی به موضوع کمبود آب در کشاورزی اشاره کرد و گفت:‌ سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر حدود 10 میلیارد متر مکعب آب بخش کشاورزی کاهش یافت، اما با این وجود تولید محصولات کشاورزی کاهشی نداشت.

وی افزود: یک مشکل فرهنگی وجود دارد که هر زمان که به سراغ تولید محصولی می‌رویم، از آن ایراد می‌گیرند، در حالی که اگر کاری انجام دهیم و آب هم مصرف شود، ایرادی به کار گرفته نمی‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:‌ اعتراضات در مورد تولید گندم شبهه‌ناک است نمی‌دانم آیا این اعتراضات کارشناسی است یا خیر، چرا که من متعجب هستم اگر 2.5 میلیون نفری که به کشت گندم مشغول هستند، به این کار نپردازند، باید چه کاری بکنند.

وی افزود: با مطرح کردن مسائلی از این دست و کارشکنی در مقابل تولید کشاورزان باید به حاشیه شهرها بیایند و تولید کنار گذاشته شود، افرادی که نسبت به تولید منتقد هستند. آیا فکر نمی‌کنند که باید برای همین افرادی که دست از تولید برمی‌دارند، آب مورد نیازشان را در حاشیه شهرها تأمین کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها