کد خبر: ۳۳۸۱۹۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
طی ماه های اخیر تخلفات آژانس‌های هواپیمایی و نیز ایرلاین‌ها داغ شده و این شرکت ها شیوه جدیدی را برای ضایع کردن حقوق مسافران به کار گرفته اند.
به گزارش پایگاه 598، این روزها بازار جدیدی از تخلفات ایرلاین ها پرده برداری شده به طوری که بسیاری از شرکت های ایرلاین به بهانه پروازهای حج اقدام به کلاه برداری می کنند.

بر اساس این گزارش؛ برخی از مسافران طی تماسی که گرفته اند اعلام کرده اند که ماه گذشته بلیتی به مقصد مشهدخریداری کردیم اما بعد از یک هفته شرکت ماهان از طریق ایمیل اعلام کرد که پرواز شما لغو گریده است و پرواز جایگرینی نیز برای آن نداریم.

همچنین مسافر دیگری نیز گفت: ساعت 22 شب گذشته از بندر عباس به مقصد تهران پرواز داشتیم که به ساعت 1 بامداد تغییر یافت ،خلبان اعلام کرد که پرواز نمی کند و دوباره به 6 صبح  پرواز به تاخیر افتاد  و دوباره اعلام کردند که هواپیما جا خالی ندارد.

این مسافر در ادامه افزود: پرواز از ساعت 6 صبح به ساعت 14 تغییر کرد اما دوباره اعلام کردند که تا ساعت 16 پروازی نداریم.

این مسافر اظهار داشت: شرکت هواپیمایی ایران ایر در خصوص این موضوع گفته است : تمامی پروازها از قبل رزو شده و پرواز خالی نداریم که جایگزین آن کنیم.

کاهش نظارت سازمان هواپیمایی از تخلفات ایرلاین ها

 به طور مثال یک مسافر به مقصد در خصوص این موضوع گفت: از قبل برای برگزاری همایشی در مشهد نسبت به تهیه بلیت هواپیما اقدام‌ و برنامه زمان‌بندی خود را طوری تنظیم کردیم که همزمان با ساعت شروع همایش، در مشهد مقدس باشیم‌، اما شرکت هواپیمایی ماهان بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌‌ مسافران، از حدود سه روز پیش از پرواز در قالب ارسال پیامکی، خبر از تغییر ساعات پرواز‌های رفت و برگشت مذکور داد.

از سوی دیگر تغییر ساعت پروازهای  مسافران در طی یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته به طوری روزانه تماس های بسیاری در خصوص این موضوع داشته ایم.

براساس این گزارش به طور مثال یکی از مسافران در این خصوص گفت: از قبل برای برگزاری همایشی در مشهد نسبت به تهیه بلیت هواپیما اقدام‌ و برنامه زمان‌بندی خود را طوری تنظیم کردیم که همزمان با ساعت شروع همایش، در مشهد مقدس باشیم‌، اما شرکت هواپیمایی ماهان بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌‌ مسافران، از حدود سه روز پیش از پرواز در قالب ارسال پیامکی، خبر از تغییر ساعات پرواز‌های رفت و برگشت مذکور داد.

اما امروز نیز تعدادی دیگر از مسافران شرکت هواپیمایی ماهان با مشکل تغییر ساعت پرواز خود و در نهایت کنسل شدن پرواز مواجه شده‌‌اند.

‌بنا به گفته‌ مسافر ماهان، ‌این تصمیم شرکت هواپیمایی ماهان برای تغییر ساعات پروازی در حالی بدون مشورت از مسافر اتخاذ شد‌ که ‌مسافران ساعات پروازی خود را با ساعات شروع و پایان همایش تنظیم کرده بودند و این فقط به سرگردانی مسافر می‌انجامد.‌‌

براساس این گزارش سازمان هواپیمایی کشوری طی چند ماه گذشته میزان نظارت خود را بر آژانس های هواپیمایی و ایرلاین ها کاهش داده و همین نظارت کم زمینه ساز سو استفاده آژانس های هواپیمایی برای فروش بلیت های چارتری باطل  شده است.

این در حالی است که فروش بلیت های چارتری به گفته بسیاری از مسئولان هواپیمایی غیر قانونی است و تنها در قالب تور امکان پذیر است واین درحالی است که برخی از شرکت های هواپیمایی  علاوه بر فروش بلیت های چارتری تک اقدام به فروش بلیت های چارتری باطل شده می کنند.

***آیین نامه ای که تنها در حد حرف باقی ماند

 آیین نامه حقوق مسافران که از اردیبهشت امسال  برای دفاع از حقوق مسافران و نیز بهبود کیفیت پروازها و در نتیجه نرخ بلیت  به تصویب رسیده بود متاسفانه با این وضعیت موجود در پروازهای داخلی مطابقت ندارد.

موضوع ‌آیین‌نامه حقوق مسافر و ابلاغ آن به ایرلاین‌ها، از اواخر آبان‌ماه سال گذشته مطرح ‌و مقرر شد پس از تأیید شورای عالی هواپیمایی تا ‌اواخر آذر 93 به ایرلاین‌ها ابلاغ شود و انتظار ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کند؛ در واقع با تدوین این آیین‌نامه‌ در واقع مردم با حقوق خود در مقابله با تاخیرهای پروازی ‌آگاه می‌شوند.

آئین‌نامه حقوق مسافر در سه بعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز» است.‌

در این دستور العمل در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می‌شود، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

همچنین بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

بنابراین گزارش اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

همچنین ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد؛ همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند.

براساس این گزارش در در همین راستا محمد خداکرمی سرپرست سابق  سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه میزان شکایات از شرکت هواپیمایی کاهش یافته است ،افزود: از زمان ابلاغ این آیین نامه تمامی مصوبه های آن از سوی شرکت های هواپیمایی رعایت می شود.

وی با اشاره به آیین‌نامه حقوق مسافران گفت: برخی از ایرلاین‌ها به اجرای آیین نامه حقوق مسافران اعلام نارضایتی کردند.

خداکرمی توضیح داد: به نظر ما دستورالعمل حقوق مسافر با موفقیت روبرو بوده و این دستورالعمل از زمان اجرای آن که نیمه اردیبهشت ماه است تا به امروز به خوبی اجرا شده و تا حدودی میزان تأخیرات را کاهش داده است.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: در صورتی که برخی از پروازها با تأخیر بیش از 4 ساعت روبرو شود بلیت مشابهی با 30 درصد تخفیف به مسافران تعلق می‌گیرد.

براساس این گزارش مشاهدات میدانی در حال حاضر خلاف این موضوع را نشان می دهد و این در حالی است که ایین نامه حقوق مسافران در طول یک ماه گذشته اجرایی نشده است و ما منتظر پاسخ گویی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر تخلفات ایرالاین ها ازجمله ماهان ،ایران ایر،معراج و نیز آژانس های متخلف هستیم . 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها