کد خبر: ۳۳۸۴۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
اخیرا کتابی توسط دانشگاه کلمبیا در آمریکا منتشر شده است که ادعا دارد بسیج را با تمام ابعاد ناشناخته‌اش به روش علمی و دقیق بررسی کرده است.

به گزارش پایگاه 598، اخیرا کتابی توسط دانشگاه کلمبیا در آمریکا منتشر شده است که ادعا دارد بسیج را با تمام ابعاد ناشناخته‌اش به روش علمی و دقیق بررسی کرده است.

این کتاب توسط سعید گلکار نوشته شده که از سال 2010 به آمریکا مهاجرت کرد و فعالیت‌های سیاسی اش در چند سال اخیر نشان می‌دهد که می‌خواهد خود را به عنوان چهره ای اپوزیسیون مطرح کند. او تز فوق دکترایش در دانشگاه استندفورد را به بررسی بسیج به عنوان یک نیروی شبه نظامی داخل ایران اختصاص داده و درباره دلایل موفقیت و همین طور تاریخچه این نهاد در این تحقیق که منجر به چاپ کتابی شده،‌ سخن گفته است.

او در این کتاب نوشته که بخش مهمی از مطالب این کتاب را از سال 2004 و از زمانی که در دانشگاه تهران مشغول تحصیل بوده،‌ گردآوری کرده است و سعی دارد برای مخاطبان خارجی و حتی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور توضیح دهد چرا بسیح یک سازمان قدرتمند در درون ایران است، افراد بسیاری را به خود جذب کرده و در بسیاری موارد موفق عمل کرده است.

نویسنده کتاب یکی از دلایل شکست حوادث سال 88 را وجود بسیج دانسته و نوشته است: مشکل بیشتر ایرانیان خارج از کشور این است که نمی‌توانند قشر متوسط و ضعیف ایران را درک کنند و بفهمند چرا بسیاری از این افراد از اعضای بسیج هستند.

گلکار در کتاب «جامعه  گرفتار؛ نیروی بسیج و کنترل اجتماعی در ایران» سازماندهی بسیج در ایران را با شرکت زنجیره‌ای استارباکس مقایسه کرده که این شرکت موفق در سراسر آمریکا 12هزار شعبه و در سراسر دنیا 22 هزار شعبه دارد اما نیروی بسیج در ایران بیش از 50هزار شعبه دارد. هرچند نویسنده تلاش کرده که ادعای 22 میلیون عضو بسیج را رد کند اما اذعان کرده حداقل بیش از 5 میلیون نفر در ایران عضو بسیج هستند و یک سوم دانشجویان و 65 درصد کارکنان دولت به عضویت این نهاد درآمده‌اند.

او سپس در این کتاب به بررسی سطوح مختلف بسیج پرداخته و در ادعایی سخیف مطرح می‌کند بسیاری از اقشار ضعیف جامعه هر چند به خاطر عضویت پولی دریافت نمی‌کنند اما به خاطر بهره مندی از امکانات،‌ قبولی در دانشگاه و حتی پیدا کردن همسر عضو بسیج می‌شوند!

 

نکته جالب در این کتاب مقایسه بسیج با حزب رستاخیز است و نویسنده ادعا کرده است محمدرضا شاه برای پیدا کردن پایگاه مردمی حزب رستاخیز را به وجود آورد که چندان موفق نبود اما آیت الله خمینی با دستور تشکیل بسیج 20 میلیونی در ایجاد ارتباط بین مردم و حکومت بسیار موفق عمل کرد. همین طور نویسنده تلاش کرده ایده تشکیل بسیج توسط امام را به سال‌های تبعید ایشان در عراق ربط دهد و نقطه اتصالی بین حزب بعث و بسیج مستضعفین نشان دهد که البته در این راه ناکام مانده و اعتراف کرده که هیچ سند و مدرکی درباره ارتباط بسیج با حزب بعث وجود ندارد.

اینکه بسیج دقیقا از کجا سازماندهی می‌شود، بسیجیان به چه کسی و چرا وفادار هستند، کارکردهای بسیج و همکاری آنها با پلیس هم از دیگر مطالبی است که دراین کتاب به آن پرداخته شده است.

اما تمرکز اصلی گلکار در این کتاب بحث شورش‌های خیابانی پس از انتخابات سال 88 است که او دستگیری سران فتنه و خواباندن غائله را کار بسیج می‌داند. همچنین او به قتل‌های زنجیره‌ای اشاره می‌کند و باز هم پای بسیج را به میان می‌کشد.

نکته جالبی که روزنامه گاردین در گزارش از این کتاب ذکر کرده، اینکه به عقیده نویسنده بسیاری از بسیجیان فکر می‌کنند اصلاح طلبان جمهوری اسلامی را به ورطه نابودی می‌کشاند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها