کد خبر: ۳۳۹۳۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
دو حادثه و دوبرخورد متفاوت از غالب رسانه های کشور:
از کم کاری برخی مسئولین در بروز چنین حوادثی نمی توان گذشت اما برخورد دوگانه نشریات و رسانه های حامی دولت یازدهم که در دولت دهم به عنوان رسانه های منتقد و مخالف دولت دهم شناخته می شدند مخاطب را با چالش انتخاب رسانه مورد اعتماد مواجه کرده اند. رسانه های اصلاح طلب اگر می خواهند اقدامات موثر دولت را نشان دهند اما نمی توانند با سکوت در مقابل اشتباهات و غفلت ها انتظار داشته باشند مردم نیز در این شرایط با هر تصمیمی هم سو شوند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، رسانه ها در دنیای امروز مهم ترین راه ارتباطی مردم با دولت ها هستند و رساندن سریع و صادقانه اخبار از مهم ترین رسالت های هر رسانه ای می باشد. اما زمانی که همین رسانه ها اخبار غیر واقعی منتشر می کنند یا از بیان حقیقت به خاطر ملاحظات سیاسی اجتناب می کنند، جز بدبینی و از دست دادن اعتماد مردم نتیجه دیگری نمی بینند. گاهی عملکرد رسانه ها در دو ماجرای یک شکل، انقدر متفاوت می شود که صدای اعتراض مخاطبان را در می اورد.

افتتاح پروژه نیمه کاره خط اهن شیراز- اصفهان در دولت دهم، موجی از انتقاد و مخالفت را در بین روزنامه های منتقد دولت و بخصوص نشریات اصلاح طلب در پی داشت. پروژه مذکور هنوز تکمیل نشده بود و افتتاح نمادین آن در رسانه های مخالف دولت به حرکتی نمایشی تعبیر شد. در حالی از پروژه خط اهن شیراز- اصفهان انتقاد می شد که این پروژه در دولت یازدهم نیز قابلیت اجرا پیدا نکرده است و در حالی که از آن استفاده می شود اما با توجه به نداشتن زیر ساخت های مناسب در مسیر اصفهان به شیراز شرایط مطلوبی را ندارد. در واقع دولت نیازی به پیگیری و تکمیل پروژه های مهم دولت گذشته نمی بیند، درعوض به شروع پروژه های جدید مشغول است.

سکوت رسانه های حامی دولت در بدقولی پیرامون حل مشکلات مسافران راه آهن شیراز- اصفهان به شدت آزار دهنده بود حال آنکه بی تفاوتی این رسانه ها در ماجرایی مشابه در استان گلستان، یادآور اتفاقات سال های گذشته در شیراز است.

در آذر ماه سال گذشته راه آهن گرگان- اینچه برون برای دومین بار توسط رئیس جمهور افتتاح شد تا موجب اعتراض رسانه ها شود اما دولت در جواب منتقدان پروژه افتتاح شده را ناقص عنوان کرد و با اعلام تکمیل شدن خط آهن مذکور، افتتاح آن را عاملی مهم در توسعه ریلی و ارتباطات تجاری با ترکمنستان و قرقیزستان دانست. هرچند که این پروژه در کشورهای گفته شده هنوز تکمیل نشده بود اما دولت یازدهم با تخصیص بودجه هنگفت 130 میلیارد تومانی اقدام به بهره برداری از آن کرد.

اما در مرداد ماه جاری قطار گرگان- اینچه برون از خط خارج شد تا یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی کشور با حادثه همراه شود. بعد از این حادثه ناگوار باز هم رسانه های اصلاح طلب اقدام به سکوت کردند، عجیب تر آنکه برخی از دولتمردان به تکذیب حادثه فوق پرداختند اما مدیران راه آهن علت اصلی حادثه فوق را در ابتدا شل شدن پیچ و مهره ریل و سپس سرقت 600 پیچ و مهره از خط آهن عنوان کردند.

پروژه ای که در دولت فعلی با هزینه سنگینی پیش رفت با غفلت برخی مسئولین استانی و سواستفاده عده ای، دچار حادثه ای شد که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت.

از کم کاری برخی مسئولین در بروز چنین حوادثی نمی توان گذشت اما برخورد دوگانه نشریات و رسانه های حامی دولت یازدهم که در دولت دهم به عنوان رسانه های منتقد و مخالف دولت دهم شناخته می شدند مخاطب را با چالش انتخاب رسانه مورد اعتماد مواجه کرده اند. رسانه های اصلاح طلب اگر می خواهند اقدامات موثر دولت را نشان دهند اما نمی توانند با سکوت در مقابل اشتباهات و غفلت ها انتظار داشته باشند مردم نیز در این شرایط با هر تصمیمی هم سو شوند.

نمی توان از دولت با عنوان دولتی صبور در مواجه با منتقدان نام برد اما در اخبار این چنینی را در جامعه سانسور کرد. مطمئنا ادامه چنین سیاستی از طرف رسانه های دولتی نتیجه ای جز ایجاد ناامیدی و کم شدن محبوبیت دولت ندارد و اقدامات سازنده را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

برخورد دو گانه دولت و رسانه های هم راستا در سانسور کردن جهت دار برخی اخبار یا بی احترامی به منتقدین نمی تواند مردم را از رسیدن به حقایق محروم کند. در ماجرای خط آهن استان گلستان نیز تاسف بارتر از خود حادثه، تکذیب اشتباه برخی مسئولین و سکوت رسانه های دولتی بود که نتیجه مثبتی نداشت و با مشخص شدن اصل ماجرا، نارضایتی مردم را بیشتر از قبل به همراه داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها