کد خبر: ۳۳۹۳۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرده، 27 یا ۲۸ شهریور یارانه نقدی پرداخت می‌شود در حالی که زمان پرداخت آن طبق رویه گذشته بیست و دوم هر ماه بود اما اکنون باید دید شب عذاب الیم دولت چه زمان است؟
به گزارش پایگاه 598، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرده، 27 یا ۲۸ شهریور یارانه نقدی پرداخت می‌شود در حالی که زمان پرداخت آن طبق رویه گذشته بیست و دوم هر ماه بود اما اکنون باید دید شب عذاب الیم دولت چه زمان است؟ هرچند نوبخت آمار دقیق از زمان واریز یارانه نقدی خانوار اعلام نکرده است اما شاید این موضوع ارتباطی مستقیم با مصیبت عظمای دولت دارد.

نوبخت گفته است مبلغ یارانه نقدی مانند ماه‌های گذشته 45500 تومان است. بنا به این گزارش، با وجودی که یارانه‌ها در زمان مقرر پرداخت نمی‌شود اما به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تاخیرهای مکرر در پرداخت یارانه نقدی دست خالی دولت در تامین منابع برای اجرای این قانون را نشان می‌دهد. جعفر قادری در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه تاخیر در پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت تنها به دلیل نبود منابع لازم برای این کار است، اظهار داشت: ادامه روند کنونی و فشار به برخی وزارتخانه‌ها برای تامین منابع این قانون برخلاف اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است.

قادری با بیان اینکه ادامه روند کنونی امکانپذیر نخواهد بود، گفته است تا زمانی‌که دولت برای حذف 10 میلیون نفر از جامعه آماری یارانه‌بگیران اقدام نکند با کسری منابع برای پرداخت یارانه نقدی روبه‌‌رو خواهد بود و تاخیرهای مکرر به‌وجود آمده در پرداخت یارانه نشان‌دهنده همین موضوع است.

ماه گذشته نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی با خبرنگاران اعلام کرده بود، شب پرداخت یارانه نقدی مصیبت عظمای دولت است، همچنین پس از آن وزیر نفت شب پرداخت یارانه‌ها را به عذاب الیم تشبیه کرده بود. برخی مقامات دولتی هم در پاسخ به انتقاد نمایندگان از اینکه چرا دولتی‌ها شب پرداخت یارانه را به عذاب الیم یا مصیبت عظمی تشبیه کرده‌اند، گفتند، دولت از اینکه یارانه به مردم می‌پردازد، ناراحت نیست و خیلی هم خوشحال است، اما ناراحتی بابت تامین منابع این یارانه است که با وجود کاهش درآمد دولت، هر ماه به زحمت حدود 3200 میلیارد تومان منابع باید تهیه کند و به یارانه نقدی خانوار اختصاص دهد. از طرفی با این مقدار پول می‌توان یک کارخانه بزرگ خودروسازی یا پالایشگاه خیلی بزرگ ساخت، اگر یارانه هدفمند بود و به جای پرداخت نقدی به مردم، سرمایه‌گذاری می‌شد و از محل عایدی سرمایه به نیازمندان داده می‌شد یا شغل ایجاد می‌شد، بهتر نبود؟

به گزارش فارس، پرداخت یارانه‌ها بیست و دوم هر ماه انجام می‌شد که پس از آن به بیست و چهارم هر ماه منتقل شد، یارانه ماه قبل نیز 26 مرداد بود و اکنون یارانه شهریور ماه به گفته نوبخت 27 یا 28  شهریور واریز خواهد شد. پرداخت یارانه نقدی از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها به 28 آذر ماه 89 برمی‌گردد که در ماه‌های اول به صورت 2 ماه یک بار و پس از آن هر ماه پرداخت شد. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گفته بود، این وزارتخانه روزانه 145میلیارد تومان برای منابع یارانه نقدی می‌پردازد. در حال حاضر در بودجه 94 با پیشنهاد مجلس سقف اعتبار یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و در این راستا به گفته مسؤولان وزارت رفاه تا مرداد ماه حدود 2میلیون نفر از غیر نیازمندان یارانه‌بگیر حذف شده‌اند.  این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که فرزین، معاون وزیر اقتصاد دولت سابق با دفاع از پرداخت یارانه نقدی به خانوار عنوان کرده بود، دولت از محل اجرای قانون هدفمندی 70 هزار میلیارد تومان درآمد دارد.

در حال حاضر در بودجه 1394 با پیشنهاد مجلس سقف اعتبار یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در این راستا به گفته مسؤولان وزارت رفاه تا مردادماه حدود 2 میلیون نفر از غیرنیازمندان یارانه‌بگیر حذف شده‌اند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که محمدعلی فرزین، معاون وزیر اقتصاد دولت سابق با دفاع از پرداخت یارانه نقدی به خانوارها عنوان کرده بود دولت از محل اجرای قانون هدفمندی 70 هزار میلیارد تومان درآمد دارد.

به هر حال تأخیر در واریز یارانه و همچنین حذف تدریجی یارانه‌بگیران ثروتمند از جمله اقداماتی است که دولت به صورت چراغ خاموش در حال دنبال کردن است و طبق گفته نمایندگان مجلس، دولت قصد دارد یارانه 2 ماه را پرداخت نکند. به عنوان نمونه قطع یارانه افراد ثروتمند با درآمد 5/2 میلیون تومان به بالا یا پرداخت یارانه به صورت 35 روز یکبار از جمله طرح‌های پیشنهادی بود که هیچ کدام اجرایی نشد اما گویا دولت به صورت چراغ خاموش به دنبال اجرایی کردن پرداخت یارانه به صورت 35 روز یکبار است.

در سال جاری به طور متوسط دولت بین 3 تا 4 روز یارانه نقدی را با تاخیر پرداخت کرده است که ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تاخیر در واریز یارانه‌ها ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به تعداد حذف‌شدگان، اضافه کرد: حذف 400 یا یک میلیون یارانه‌بگیر، عدد قابل توجهی نیست و باید بیشتر از این تعداد از فهرست یارانه‌بگیران حذف شود.  از سوی دیگر علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأخیر دولت در پرداخت یارانه‌ها را راهکاری برای پرداخت نشدن یارانه‌های ماه‌های آتی در سال جاری دانست.

خسروی با اشاره به تأخیر در پرداخت یارانه‌ها تصریح کرد: دولت با کمبود منابع مالی روبه‌رو است، به این ترتیب می‌خواهد با تأخیر در پرداخت یارانه‌ها بتواند تا پایان سال یارانه یک یا 2 ماه را پرداخت نکرده و کمبود منابع را جبران کند. در همین حال علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف 2 میلیون نفر یارانه‌بگیر تا پایان مردادماه خبر داده بود اما پیش از او ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزارت رفاه از حذف یک میلیون پردرآمد خبر داده بود. بدین‌ترتیب احتمالا تعداد حذف‌شدگان در مردادماه یک میلیون نفر باشد که در مجموع امسال به 2 میلیون نفر خواهد رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
۱
۰
اگر مسولين دزد ايراني ازبين بروند براي پرداخت يارانه نياز به عزا گرفتن نيست .
پاسخ
مردم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
۲
۰
ملت رياضيشون خوب شده، مي فهمند كه يارانه ها براي دولت درآمدزا هم هست چه برسد به عذاب. درآمدهاي ناشي از حامل هاي انرژي كجا ميره و يا بارانه اون افرادي كه قطع شده كجاست. فكر كنم به عنوان سرمايه در اختيار شهرام خان جزايري قرار گرفته
پاسخ
مفلوك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
۱
۰
عزا عزاست امروز
روز عزاست امروز
دولت بي ........
صاحب عزاست امروز
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها