کد خبر: ۳۴۰۹۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
"احتمال اینکه ایران در سال های روبه رو به سلاح هسته ای برسد بسیار کم است ولی اجرای توافق، امنیت اسراییل را حفظ می کند."
به گزارش پایگاه 598، روزنامه هاآرتص (haaretz) چاپ رژیم صهیونیستی در مقاله ای با عنوان "در مجموع، توافق هسته ای ایران، یک قرارداد خوب است" به

 

 

هاآرتص با اشاره به پایان یافتن جنگ برای تایید کردن توافق در کنگره نوشت: "نظارت بین المللی برای اطمینان از اجرای تمام و کمال متن برجام مورد نیاز است تا از معیارهای آن منحرف نشود. این (نظارت بین المللی) وظیفه امضا کنندگان توافق است."

 

 

این روزنامه صهیونیستی معتقد است که اسراییل نیز باید در این نظارت سهیم باشد و با آمریکا همکاری نزدیکی داشته باشد. همچنین سنگ بنای این توافق را تاکید مکرر ایران بر عدم تلاش، ساخت و یا خرید سلاح هسته ای می داند.

 

 

هاآرتص با مطرح کردن سوالاتی با محوریت پایبندی ایران به مفاد توافق، تلاش برای افزایش ظرفیت های هسته ای، ذخیره غیرقانونی اورانیوم غنی شده در سال های اجرای توافق و ادامه حمایت ایران از حزب الله و حماس می نویسد: "ایران بعد از 15 سال حتی برای ساخت یک بمب هم اورانیوم غنی شده نخواهد داشت. امکان دستیابی ایران به پلوتونیوم نیز با تغییر ماهیت راکتور آب سنگین اراک به آب سبک، برطرف شده است."

 

 

این مقاله نحوه دستیابی به سلاح هسته ای را در سه محور توضیح می دهد "اورانیوم غنی شده، پلوتونیوم و توسعه تسلیحاتی" که از آنها، دو مورد اول به زعم نویسنده مقاله برطرف شده است اما مورد سوم که توسعه تسلیحاتی می باشد را مهمترین و حساس ترین بخش عنوان می کند.

 

 

هاآرتص با بیان اینکه این توافق ایران را از انجام فعالیت هایی که باعث ارتقای ظرفیت ایران به سوی ساخت سلاح هسته ای می شود، منع کرده است مدعی شد که ایران حتی از "توسعه نرم افزاری برای انجام شبیه سازی های انفجار اتمی یا مکانیزم های انفجار همزمان چندین ماده منفجره" نیز منع شده است.

 

 

با توجه به متن برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید تا ماه دسامبر (دی) گزارشی از پاسخ های ایران به سوالات مطرح شده حول فعالیت های تسلیحاتی گذشته و فعلی خود ارایه دهد؛ که اگر پاسخ های ایران آژانس را قانع نکند تحریم ها برداشته نمی شود.

 

 

هاآرتص ضمن اشاره به نقشه راه امضا شده توسط آمانو و صالحی نوشت: "ایران همچنین باید پیروی از پروتکل الحاقی و معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را بپذیرد که به بازرسان آژانس اجازه ورود به هر سایت نظامی مشکوک بدون اعلام قبلی را می دهد.

 

 

در ادامه این مقاله با اعتراف جالبی درباره "به اندازه کافی بدون ابهام" بودن این توافق "حتی با وجود امکان تعبیر متفاوت ایران در چند نقطه" آمده است: "اگر توافق به درستی اجرا شود، مسئله برنامه هسته ای حل می شود ولی هنوز مسئله حمایت از حزب الله و حماس باقی می ماند."

 

 

هاآرتص قدرت توافق را در اجرای کامل آن دانسته و مدعی شد که برای مستحکم کردن بدنه نظارت ها باید از فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی موثر و متمرکز استفاده شود.

 

 

در پایان اما این روزنامه وظیفه اسراییل را در این میان، همکاری نزدیک و صمیمی با آمریکا دانسته و نوشت: "ارتباطات نزدیک با واشنگتن در هر سطح و زمانی باعث کمک به تقویت اقدامات برای نظارت بر اجرای توافق هسته ای می شود. همچنین باعث افزایش آگاهی از حمایت های ایران از حماس و حزب الله می شود."

 

 

"اگر اسراییل به اندازه کافی عاقل باشد که این کار را انجام دهد، توافق هسته ای و تجدید روابط نزدیک با ایالات متحده می تواند به امنیت اسراییل کمک کند. می توان گفت که توافق هسته ای حاوی فرصت های بیشتری نسبت به تهدیداتش است. احتمال اینکه ایران در سال های روبه رو به سلاح هسته ای برسد بسیار کم است ولی اجرای توافق، امنیت اسراییل را حفظ می کند."

 


منبع : جام نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها