کد خبر: ۳۴۰۹۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
با توجه به لرزه‌های شمال تهران این زلزله با بزرگای ۷ ریشتر در جایی با جمعیت 5/2 میلیونی بیش از ۷۰۰ هزار کشته خواهد داشت.
به گزارش پایگاه 598، وقتی با وقوع یک سیل افرادی جان خود را در تهران از دست می‌دهند، هشدارها نسبت به قربانی شدن صدها هزار نفر در پایتخت ایران بر اثر وقوع زلزله جدی‌تر می‌شود. هر چند سال‌هاست در تهران زلزله شدید اتفاق نیفتاده، اما کارشناسان عنوان می‌کنند وقوع زمین‌لرزه شدید در پایتخت حتمی است. این در حالی است که از طرفی ساخت‌وسازهای غیراستاندارد خطر افزایش تلفات زلزله احتمالی را شدت می‌بخشد و از طرف دیگر کاستی‌ها در حوزه مدیریت بحران می‌تواند زلزله تهران را به فاجعه ملی تبدیل کند. 

 

به گزارش آرمان، در چند سال اخیر هشدارها نسبت به وقوع زلزله در تهران بیشتر شده است. روز گذشته نیز اظهارات جدیدی درباره زلزله احتمالی پایتخت انجام شد. در نشست زلزله تهران، رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس تحقیقات با توجه به لرزه‌های شمال تهران زلزله با بزرگای ۷ ریشتر در منطقه ۳ و ۴ تهران بیش از ۷۰۰ هزار کشته خواهد داشت. 

 

محمد شکرچی‌زاده اظهار داشت: ما باید به خطر‌پذیری تهران نگاه مستمری داشته باشیم چرا که تهران قلب تپنده ایران است. او با اشاره به زلزله‌های اخیر جوادآباد و فیروزکوه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته خوشبختانه این زمین‌لرزه‌ها ارتباط مستقیمی با گسل تهران نداشت و بزرگای آن به قدری نبود که تاثیری بر گسل تهران بگذارد. شکرچی‌زاده گفت: علت ایجاد مرکز تحقیقات راه و مسکن، زلزله‌های ایران به‌ویژه زلزله جنوب خراسان بود. فکر کردیم مرکزی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله ایجاد کنیم. او با بیان اینکه پیش‌بینی زلزله ساعت‌ها قبل مبنای علمی ندارد، افزود: با سیستم هشدار سریع زلزله می‌شود قبل از رسیدن موج مخرب زلزله اقداماتی را انجام داد و باید امکانات سخت‌افزاری ابتدایی موجود در کشور را با مبنای علمی توسعه دهیم. البته سامانه‌های لرزه‌نگار و شبکه‌های شتاب‌نگاری گسترده‌ای در کشور وجود دارد که برنامه‌هایی هم برای نوسازی این سامانه‌ها در دست اقدام است. رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی ادامه داد: اخیرا تحقیقاتی را در زمینه زلزله در منطقه ۳ و ۴ شهر تهران انجام داده‌ایم. شبیه‌سازی زلزله‌ای در این مناطق با بزرگای ۷ ریشتر که محتمل‌الوقوع است و دوره برگشت ۴۷۵ ساله دارد. با توجه به لرزه‌های شمال تهران این زلزله با بزرگای ۷ ریشتر در جایی با جمعیت 5/2 میلیونی بیش از ۷۰۰ هزار کشته خواهد داشت. شکرچی‌زاده افزود: سلسلسه نشست‌های زلزله تهران در آینده با حضور ارگان‌های مسئول و در گیر در حادثه، شرکت گاز، هلال احمر و... برگزار خواهد شد. 

 

 زلزله در انتظار ۶۰ درصد تهرانی‌ها

همچنین، عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۱۶ الی ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود، گفت: به دلیل سکونت جمعیتی بیش از دو میلیون نفری در شمال شهر و یک میلیون نفری در جنوب تهران، ریسک بالای زلزله در انتظار ۶۰ درصد تهرانی‌ها است. مهدی زارع افزود: هر 200 سال یک‌بار یک زلزله با بزرگی حدود 7 در گستره پیرامون تهران به وقوع پیوسته و در آینده نیز وقوع زمین‌لرزه با همین ریتم قابل انتظار است. این پژوهشگر زلزله‌شناسی با تشریح سیر صعودی رشد و تراکم بیش از حد جمعیت در تهران به‌ویژه در طول 6 دهه گذشته، اضافه کرد: سالانه حدود 116 الی 120 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و در حال حاضر حدود دو میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند. به گزارش تسنیم، به گفته او به دلیل سکونت جمعیتی بیش از دو میلیون نفر در شمال شهر و حدود یک میلیون نفر در جنوب شهر تهران در پهنه حوزه نزدیک گسل‌های فعال و همچنین وجود بافت فرسوده و ساخت‌وسازهای غلط و غیراستاندارد، حدود 60 درصد جمعیت تهران در معرض ریسک بالای زلزله قرار دارند. 

 

 انتقاد معاون وزیر کشور از ساخت و‌سازر وی گسل‌ها

هم‌زمان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ساخت‌وسازهای روی گسل گفت: روی گسل خانه می‌سازیم و انتظار داریم در موقع زلزله اتفاقی نیفتد و بحران کشور را فرا نگیرد. اسماعیل نجار، ساخت‌وسازهای موجود، بافت فرسوده و وضعیت امداد و نجات را مورد توجه قرار داد و گفت: آیا برای یک حادثه بین‌المللی در پایتخت فکر کرده‌ایم؟ نیروهای امداد و نجات برای امدادرسانی چه وضعیتی دارند؟ آیا مسیرها برای آنها باز است؟ اگر توجه کنید یک بارندگی جزئی در تهران ترافیک سنگینی ایجاد می‌کند حال تصور کنید زلزله‌ای در تهران بیاید، واقعا امدادرسانی سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. به گزارش مهر، نجار با تاکید بر اینکه نگاه فرابخشی باید در همه ارگان‌های مسئول وجود داشته باشد، گفت: امکانات و اقداماتی برای زمان بحران زلزله وجود دارد اما برای کلان‌شهر تهران کافی نیست، ممکن است زمانی هم وجود نداشته باشد و هر لحظه امکان دارد زلزله‌ای بزرگ در تهران رخ دهد و این تنها یک حدس و گمان است. 

 

 مدیریت بخشی و فرابخشی در مدیریت بحران

یک عضو شورای شهر تهران درباره وقوع زلزله در تهران به «آرمان» می‌گوید: اکثر نقاط تهران روی گسل‌های زیرزمینی قرار گرفته است و می‌توان زلزله را با به کاربردن تکنولوژی مدیریت کرد. غلامرضا انصاری می‌افزاید: در بسیاری از کشورهای پیشرفته زلزله به عنوان مشکل و بلای طبیعی محسوب نمی‌شود، بلکه با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان جلو خسارات در این زمینه را گرفت. به گفته او، شهر تهران روی گسل زلزله قرار دارد با این وجود، هنوز نه در بحث مدیریت بحران و نه در بحث سازه‌های ساختمانی و مهندسی شهری شاهد بینش دقیق و کلیدی نیستیم. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بالاخره در تهران زلزله به وقوع می‌پیوندد، تاکید می‌کند: باید در سیستم شهر‌سازی، مدیریت پس از حادثه به شکل مناسب لحاظ و به این ترتیب ساختمان‌ها به گونه‌ای مقاوم در مقابل زلزله ساخته شود. به گفته او هم‌اکنون پس از گذشت سال‌ها در شهر تهران شاهد تغییرات گوناگونی بودیم اما میزان قابل توجهی از شهر نوسازی شده اما در واقع نوسازی‌های موجود نیز چندان اصولی اعمال نشده است. انصاری تاکید می‌کند: با توجه به اینکه بحث مقاوم‌سازی در قانون مورد توجه قرار گرفته است اما در 30 سال گذشته مدیریت پس از بحران در کشور مغفول مانده و مدیریت به عنوان یک علم در کشور شناخته شده نیست. به گفته او پردازش مسائل و مشکلات به شیوه تزریق مسکن با تاثیر کوتاه‌مدت همراه است. در کشور، دستگاه‌های متعددی در حوزه امداد و نجات مسئول هستند. با وجود اینکه در ابتدای انقلاب هلال احمر مسئولیت این امر را بر عهده داشت، اما امروزه ستاد حوادث غیرمترقبه در کشور فعال شده است و این امر نیز باعث شده تا امکان اعمال مدیریت واحد در زمان حادثه را شاهد نباشیم. انصاری می‌افزاید: در حوزه اجتماعی نیز دچار عدم ساختار و عدم مدیریت واحد هستیم، در این زمینه نیز دولت باید به ساماندهی مدیریت اجتماعی کشور به شیوه‌های علمی و عملی بپردازد تا دستگاه‌ها توانایی مدیریت بخشی و فرابخشی را داشته باشد. 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها