کد خبر: ۳۴۱۱۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۰۱ مهر ۱۳۹۴
«گزینه‌های دشوار» نوشته هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکاست که خاطرات وی را از فعالیت در وزارت خارجه شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، «گزینه‌های دشوار» نوشته هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق امریکاست که با ترجمه علی اکبر عبدالرشیدی توسط انتشارات روزنامه اطلاعات وارد عرصه نشر شده است. این کتاب در شش فصل و 25 بخش تالیف شده است. نویسنده البته از طرح برخی موارد محرمانه امتناع کرده است.

 

رضا عبدالرشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پیرامون کتاب‌ گزینه‌های دشوار نوشته هیلاری کلینتون، اظهار داشت: گزینه‌های دشوار در 920 صفحه توسط هیلاری کلینتون وزیر سابق آمریکا به‌صورت کتاب نوشته شده که ترجمه آن از سوی مؤسسه اطلاعات وارد بازار شد.

وی پیرامون این اثر اظهار داشت:‌ «گزینه‌های دشوار» کتابی خواندنی است؛ چراکه کلینتون خود را برای انتخابات سال 2016 ایالات متحده برای ریاست جمهوری آماده می‌کند. از این رو این اثر می‌تواند زمینه‌های خوبی نسبت به شناخت سیاست‌های بین‌المللی او به‌دست خواننده بدهد.

این مترجم ابراز داشت: کلینتون سه مسئولیت مهم در آمریکا داشت. نخست اینکه همسر رئیس‌جمهور آمریکا بود، دوم سناتور بود و دو دوره در سنا مشغول فعالیت در مجلس بود که 11 سپاتبر و حمله به برج‌های دوقلو در این دوران رخ داد و مرکز ثقل اتفاقات سیاسی و حتی جمع‌آوری کمک و بازسازی به خرابه‌ها بود و آن را مدیریت کرد. سوم او وزیر خارجه آمریکا بود که پس از اینکه وارد عرصه شد در انتخابات گذشته در برابر اوباما ایستاد، اما طی مصالحه‌ای از مبارزه انتخابی کنار رفت و سپس مسئولیت وزارت خارجه را قبول کرد.

عبدالرشیدی تأکید کرد: در این دوره هدف اتهامات زیادی در وزارت خارجه قرار گرفت که زمینه موفقیت او را در انتخابات آینده تضعیف می‌کند. او در ماجرای بهار عربی در لیبی که منجر به حمله مردان مسلح به ساختمان‌های سفارت آمریکا در بن‌قاضی بود و مأموران اطلاعاتی آمریکا در آن کشته شدند، متهم به رفتار غیرمناسب و عدم حفاظت از سفیر و مأموران آمریکا شد. اتهام دیگر درباره نوع مکاتبات اوست که گفته شده او از ایمیل‌های شخصی و معمولی و غیره حفاظتی و امنیتی استفاده می‌کرده و در سطح وزارت خارجه آمریکا از این طریق مطالبی را ارسال می‌کرده و باعث افشای برخی اطلاعات محرمانه شده است. بعلاوه اتهامات دیگر که شرح آن به تفصیل در کتاب آمده است. برای همین یک دوره در وزارت خارجه آمریکا بیش‌تر نماند و در سال بعد جای خود را به کری داد.

* انتخابات 2016 امریکا و ورود هیلاری کلینتون

این نویسنده در ادامه با بیان اینکه کلینتون برای ورود به انتخابات 2016 و جبران مصالحه با اوباما وارد میدان خواهد شد، گفت: حمایت اوباما و همسر هیلاری کلینتون در کنگره دموکرات‌ها می‌تواند برای او مؤثر باشد، اما در این کتاب او دفاعیه‌ای از رفتار و عملکرد خود دارد. به‌طور مشخص از برمه و نقش او در تقویت موضع آن‌سانگ سوچی که دختر یکی از رهبران استقلال‌طلب برمه بوده، مدتی در حبس بوده و محرومیت‌هایی داشته، اما نهایتاً آزاد شده و به پارلمان راه یافته است. کلینتون این عملکرد را شرح می‌دهد و اعتباری را به نام خودش ثبت می‌کند. رقابت نظامی آمریکا و چین مسائل افغانستان، پاکستان، روسیه، امریکای لاتین، هایتی پس از زلزله و... در این کتاب آمده است.

* حمله به عراق و افغانستان نکته تضعیف کننده نامزد آینده ریاست جمهوری امریکا

این نویسنده در ادامه به اتفاقات بهار عربی که مهم‌ترین بخش کتاب است اشاره کرده و می‌گوید: کلینتون سعی کرده از تونس، لیبی، مصر و حتی موضوع غزه در قبال عملکرد خود دفاع کند و رفتارش را با سیاست‌های خارجه آمریکا و مطابق با آن‌ها نمایان سازد، اما اتهامات و عملکرد او علی‌رغم بزرگ‌نمایی که در رفتارش در عراق و افغانستان بیان می‌کند، از زمانی که جرج بوش طرح حمله به عراق و افغانستان را بیان کرد، کلینتون از آن دفاع می‌کند و این نقطه ضعفی برای او برشمرده می‌شود.

وی افزود: در این کتاب تمام مسائل تشریح می‌شود. عواملی که در این پروژه‌ها حضور داشته، برمی‌شمرد و متدلوژی و پروسه تصمیم‌گیری در وزارت خارجه آمریکا را شرح می‌دهد و سعی در توجیه موقعیت خود دارد. او سعی کرده در بخش‌های زیادی بهره‌برداری‌های تبلیغاتی لازم را برای انتخابات 2016 انجام دهد، بنابراین این اثر دفاعیه‌ای از عملکرد او در وزارت خارجه و مانیفست تبلیغاتی او برای انتخابات 2016 خواهد بود.

* «گزینه‌های دشوار»: آشنایی با عملکرد هیلاری در طول دوران وزارت است

عبدالرشیدی عنوان کرد: این کتاب بیوگرافی هیلاری کلینتون نیست، اما در جای جای آن به دوران کودکی، تحصیلات، چگونگی آشنایی با همسرش، نقش مادر، نوع ازدواجش و مسائل خانوادگی اشاره می‌کند.کتاب می‌تواند به نوعی مشخصات او را از منظر شهروندان آمریکایی تشریح کند. این اثر برای دانشجویان علاقه‌مند به تاریخ تحولات سیاسی و آمریکا‌پژوهان و سایر افرادی که مایلند با عملکرد هیلاری کلینتون آشنا شوند، مناسب است.

 

وی در پایان گفت: یک فصل کامل کتاب مربوط به ایران است و کلینتون مطرح می‌کند که او اولین تماس‌های دیپلمات‌های بین ایران و آمریکا در عمان را رقم زده و از پیشنهاد سلطان قابوس پادشاه عمان برای میزبانی این تماس‌ها یاد می‌کند که می‌گوید این موارد تا پایان دوره خودم ادامه داده شده و سعی در القای آن را دارد که اگر در جریانی تماس‌ها و مذاکرات نهایتاً با توافق به پایان رسد، این توافق سهمی متعلق به اوست. او خود را آغازگر این جریان قرار می‌دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها