کد خبر: ۳۴۱۳۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۰۴ مهر ۱۳۹۴
پشت‌پرده‌مهاجرت سوري‌ها به اروپا درگفتگوی ۵۹۸ با نخبه‌سوري:
عبدالسلام تقي افزود: آلمان از يك ژست انسان‌دوستان مي‌گيرد و خود را دلسوز مهاجران معرفي مي‌كند از سوي ديگر تهديد كرده كه قايق‌هاي مهاجران به اين كشور را با موشك مي‌زند درست است در حد يك تهديد مي‌باشد اما واقعيت دارد كه به اشكال مختلف كشتي‌هاي مهاجران را بعد از تاراج شان غرق مي‌كنند تا به آلمان نرسند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، عبدالسلام تقي تحليل‌گر سياسي و فارغ‌التحصيل در رشته روابط بين‌الملل از سوريه‌اي‌هاي اهل دمشق است. چند سالی كه براي گذران تحصيل به ايران آمده است و در دانشگاه و موسسات آموزشي به تدريس زبان عربي مي‌پردازد، تقي فعال در حوزه رسانه نيز هست و دراين فضا اشراف كامل دارد.



اين فعال سوريايي از خانواده‌هاي مبارز و انقلابي پايتخت سوريه محسوب مي‌شود، پدرش يكي از فرماندهان مدافع حرم و مادرش از ملبغان شيعه است برادر بزرگ وي نيز سرگرد حسام تقي سال 2011در راه مبارزه با داعش به فيض شهادت نائل آمده است. با توجه به اين‌ كه در يكي دو ماه اخير بحث مهاجرت سوريه‌اي‌ها از مباحث داغ رسانه‌اي دنيا شده است فرصتي دست داد تا خبرنگار پایگاه 598 با وي در اين  باره گفت‌وگوي داشته باشد.

به نظر مي‌رسد كه دمشق به نسبت ساير مناطق سوريه امن‌تر است كه مهاجرت كمتري دارد درست است؟

البته اغلب نقاط كشور جنگ است ولي الحمدالله داعش در دمشق حضور ندارد از دور خمپاره مي‌اندازند كه چند روز پيش سه خمپاره به دمشق انداختند ولي ما از مرگ هراسي نداريم حتي خانواده من كه تابستان به ديدن ما آمده بودند حاضر نشدن پيش ما بمانند و سرزمين خود را ترك كنند من هم اگر اينجا هستم دليلي بر فرار و مهاجرتم نيست به خاطر درس در ايران موقتا زندگي مي‌كنم حاضرم جانم را براي دفاع از سرزمينم بدهم و در حوزه رسانه و سخنراني براي روشنگري مردم تكليف شرعي خودم را دنبال مي‌كنم.

چند سالي مي‌شود كه سوريه درگير جنگ با تروريست‌هاست ولي چرا در اين چند وقت اخير بيشتر سوريه موضوع داغ رسانه‌ها شده است؟

به نظر من جنگ در سوريه بيشتر جنگ رسانه است تا سلاح نظامي. آنها به كمك رسانه‌هاي خود بادكنك خالي داعش را بادش كردند طوري كه گروهي مخوف و ترسناك و قوي در نظر بيايد درحالي كه داعشي‌ها با يك حمله انقلابيون فرار مي‌كنند و اگر حمايت نشود به سرعت از بين مي‌رود.

غربي‌ها در پذيرش پناهجويان سوري دچار دوگانگي در حرف و عمل هستند از يك سو با تبليغات براي مهاجران دلسوزي و محبت مي‌كنند نظر شما چيست؟

غربي به دنبال منافع خودشان هستند و دلشان براي من سوري نسوخته آنها مي‌خواهند از يك طرف نيروي كار ارزان داشته باشند و از طرف ديگرمردم سوريه كشورشان را خالي كنند تا بگويند سوريه ناامن است و بايد وارد عمل شوند. آلمان از يك ژست انسان‌دوستان مي‌گيرد و خود را دلسوز مهاجران معرفي مي‌كند از سوي ديگر تهديد كرده كه قايق‌هاي مهاجران به اين كشور را با موشك مي‌زند درست است در حد يك تهديد مي‌باشد اما واقعيت دارد كه به اشكال مختلف كشتي‌هاي مهاجران را بعد از تاراج شان غرق مي‌كنند تا به آلمان نرسند. مهم بازي رسانه‌اي است كه براي تحريف افكار عمومي دارند.

عمدتا چه طيف افرادي مهاجرت مي‌كنند؟

يك گروه افرادي كه واقعا فقير هستند و در جنگ هم متحمل آسيب زيادي شدند به اميد جاي بهتري راهي اروپا مي‌شوند كه من تا كنون مواردي نشنيدم كه رفته باشند و اوضاع‌شان بهتر شده باشد و گروه دوم افرادي هستند كه به دنبال زندگي در اروپا از اين فرصت استفاده مي برند تا مهاجرت كنند كه به نظرمن اينها خائن به كشورشان هستند زيرا اغلب نيروي جوان و توانايي هستند كه به جاي ماندن و مبارزه با دشمن ميدان را براي انها خالي مي‌كنند.

شما با مهاجرت سوري‌ها به اروپا مخالف هستيد؟

بله. اصلا معلوم نيست به اروپا و آرزوهايشان برسند يا نه چون اغلب در دريا تعمدا غرق مي‌شوند و بعد مي‌گويند موج دريان قايق‌ها را واژگون كرد كه دروغ محض است آنچنان موج بلندي نبوده كه قايقي را سرنگون و غرق كند همه ساختگي است من اين را از دوستان تركيه دنبال كرده‌ام تازه بعد هم از كشته‌ها سوءاستفاده تبليغاتي به نفع خود مي‌كنند و اينطور به خورد افكار عمومي مي‌دهند كه داعش سوريه را تصاحب كرده و مردم از ترس فراري شده‌اند بعد سازمان ملل و ناتو حقوق بشر وارد عمل شوند كه بايد براي سوريه كاري كنند به سوريه هجوم مي‌‌آورند، لذا نبايد ملعبه غربي‌ها بشوند. آنها منافع خودشان را دنبال مي‌كنند براي ما دل نمي‌سوزانند مي‌خواهند ازاين برگ برنده بهره نظامي ببرند تا بهانه حمله داشته باشند. الان مهاجران وضعيت خوبي ندارند با مذلت و خواري زندگي مي‌كنند در حالي‌ كه اگر در كشورخودشان بودند عزت داشتند و با دشمن مبارزه مي‌كردند كه يا پيروز مي‌شوند يا شهيد اين خيلي بهتر از اين وضعيت اسفبار است. ما در سوريه ضرب‌المثلي داريم يا پيروزي يا شهادت  و لاغير. چرا بايد كشورشان را خالي كنند آن هم نيروي جوان  و به جاي مبارزه با دشمن فرار كنند زير بار ذلت و خواري خود اشغالگران كشورشان بروند اگر اروپا دلسوز ما بود  دراين جند سال كاري مي‌كرد.

خوب مگر سوريه ناامن نيست؟

ناامن هست ولي نه به صورتي كه فرار كنند تنها در شهرهاي مرزي خطر زيادي وجود دارد كه مي‌توانند به نقاط ديگر كشور بروند نه سرزمين  و كشور خود را خالي از سكنه براي دشمن كنند در سوريه مردم مشغول گذران زندگي خود هستند اگر داعش يا تروريست‌ها در كشور حضور دارند به جاي فرار بايد بمانند و مقاومت كنند  نه اين‌كه ميدان را خالي كنند.

چه مناطقي بيشتر مهاجرت دارند؟

مناطق مرزي زيرا بيشترين درگيري آنجاست الان شهر رقه تحت ظلم شديد داعش است كه به بهانه‌هاي مختلف مردم را اعدام مي‌كنند يا شهرك شيعه نشين فوعه و كفريا كه در شرايط بسيار بدي قرار دارند ولي تا به حال نشنيدم از ميان اين شهرك‌ها مهاجري  وجود داشته باشد مردانه مبارزه مي‌كنند.

به عنوان يك سوري نظرتان درباره  تراژدي مرگ آيلان كردي چيست؟

مرگ تلخي بود خدا رحمتش كند ولي بازي رسانه غربي ها بود ما قبل از مرگ او حدود چهار تا پنج سال درگير جنگ هستيم صدها زن و كودك كشته شدند صداي هيچ كدام از رسانه‌هاي مدعي بشر دوست بلند نشد اما به محض انتشار عكس آيلان ناگهان به ياد سوريه و مظلوميت آن افتادند همه اينها بازي تبليغاتي غربي‌هاست. اينها مي‌خواهند با تحريك افكار عمومي بگويند اوضاع سوريه رقت‌بار است  درحالي‌كه من مخالف اين قضيه هستم آنها فقط منافع خودشان را دنبال مي‌كند نه ملت سوريه  چرا در اين مدت هيچ عكس‌العملي نسبت به اوضاع مردم عوفه و كفريا نكردند چون شيعه هستند؟! ولي وقتي به شهرك مسيحي‌نشين معلولا حمله شد صدايشان درآمد. چرا دراين مدت كه اين همه شهيد و زخمي داديم و اين همه كودك به شديدترين شكل جان باختند مدعيان حقوق بشر سكوت كرده بودند؟! حالا دلسوز ما شده‌اند من باور نمي‌كنم غربي‌ها  قصد كمك به ما را داشته باشند تنها تبليغ دهان پركن مهاجرت مي‌شود.

در سوریه براي مهاجرت به اروپا تبليغ مي‌شود؟

بله بسيار زياد. مثلا هركس برود سوئد ماهي 700تا 1000دلار مي‌گيرد به شدت تشويق به مهاجرت مي‌كنند مخصوصا بعد از فتواي آيت الله سيستاني كه فرمودند جوانان بروند اسلحه بگيرند و مبارزه كنند اين موج مهاجرت را شدت بخشيدند هم درسوريه و هم در عراق تا بستر نفوذ داعش بيشتر شود كه زمينه ساز حضورغربي‌هاست.

از قرار كشورهايي كه مشكل جمعيتي يا نيروي ارزان كاري دارند درست است؟

بله آنها نيروهاي جوان ما را بيرون مي‌كنند و البته نديدم كه آنجا پيشرفت كرده باشند فقط مي‌خواهند با سوءاستفاده  نيروي كار ارزان داشته باشند و كسي مقابل داعش دركشور نباشد و به جاي آنها نيروي خارجي وارد كشور كنند.

اين آمارهايي كه از مهاجران سوري در كشورهاي مختلف اروپايي داده مي‌شود تا چه حد صحت دارد؟

 بزرگنمايي شده است زيرا از بين 150 مهاجري شايد تنها 50 تن سوري باشند  بقيه از كشورهاي ديگر هستند ولي به دروغ همه را سوري معرفي مي‌كنند تا وضعيت سوريه را بسيار ناجور و ناامن نشان بدهند. تا هم به بهانه كمك از مردم و سازمانهاي مختلف بودجه بگيرند و هم فضا را مساعد براي حمله نظامي خود كنند.

باتوجه به تبليغات رسانه‌اي غرب براي آگاه كردن مردم  ازحقيقت ماجرا رسانه‌هاي سوريه چه بايد بكنند؟

 بايد با نيروهاي متعهد و متخصص خيلي قوي وارد كارشوند و براي اين كار بودجه مناسب گذاشته شود. الان شبكه‌هاي الجزيره و العربيه كه حمايت زيادي كه مي‌شوند با قدرت تمام وارد ميدان شده‌اند و كار رسانه‌اي مي‌كنند؛ البته دو شبكه الدنيا و اخباريه فعاليت دارند ولي به نظرم كافي نيست و حق مطلب درست ادا نمي‌شود خيلي نياز به كار است يادم مي‌آيد يكي از دوستان درفيس بوك پست‌هايي عليه رييس بشار و دولت و ارتش سوريه مي‌گذاشت خيلي با او سراين مسئله بحث داشتم  بعد از مدتي بي‌خبري سري به صفحه او زدم تعجب كردم كاملا برعكس شده بود به دفاع از دولت و ارتش سوريه مطلب مي‌گذاشت علت را پرسيدم گفت نمي‌داستم كدام رسانه دروغ مي‌گويد كدام راست مقايسه كردم  ديدم داعش ترويست و مهاجم است  كه بايد توسط ارتش خودمان نابود شود از اين دست موارد زياد است كه فريب دروغ‌هاي شبكه‌هاي وابسته العربيه و الجزيره  را مي‌خورند. ما بايد اطلاع رساني كنيم و در حوزه رسانه خودمان را تقويت سازيم.

در پايان اگر حرف خاصي داريد بفرماييد.

ما درگير جنگ هستيم از 170 كشور دنيا از اروپا و آمريكا و اعراب منطقه در سوريه نيرو دارند كه تنها منافع خودشان را دنبال مي‌كنند جنگ توپ و تانك و اسلحه دارد جنگ است گل و بلبل نيست. اولا نبايد جوانان و مردم سوري مهاجرت كنند و گرفتار بازي رسانه‌اي خود اشغالگران سوريه بشوند بعد از آن ما همه هستيم و مقاومت مي‌كنيم  تا به پيروزي نائل شويم ان‌شالله از مرگ هم هيچ هراسي نداريم زيرا همه روزي مي‌ميريند و چه مرگي بهتر از شهادت پس مي‌مانيم ومقاومت مي‌كنيم هركس فرار كند به سرزمين خود خيانت كرده زيرا آن را خالي براي دشمن مي‌گذارد كه نه فقط زمين و كشورش را مي‌فروشد، بلكه عزت نفس  خود را هم به حراج مي‌گذارد چون با رفتن هر سوري از كشور چند تروريست جايش را پر مي‌كند. ان‌شالله بتوانيم به حول و قوه الهي بردشمنان ظالم فائق بياييم.

* گفت‌وگو از معصومه طاهری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها