کد خبر: ۳۴۱۹۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۰۶ مهر ۱۳۹۴
تعجب رویترز از تناقض رفتاری امریکا درقبال دخالت ایران درسوریه:
جان کری در حاشیه ی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر لزوم گفتگو با همتای ایرانی خود درخصوص مسئله ی سوریه عنوان کرد: ”این فرصتی است که [با کمک ایران] به جنگ های چهارساله ی داخلی سوریه پایان دهیم!" اما رویترز مدعی شد مقامات غربی علت این اصرار را ترس امریکا از نفوذ روسیه و به دست گرفتن امور سوریه توسط این کشور می دانند!

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، درحالیکه یک بام و دو هوای رفتاری امریکا در قبال ایران درخصوص مسئله ی داعش کماکان دستخوش تناقضات فراوان است، اصرار جان کری، وزیر امور خارجه ی امریکا برای مذاکره با همتای ایرانی خود، دکتر محمدجواد ظریف درباره ی مسئله ی سوریه این تناقضات را شدت می بخشد.

رفتار عجیب کاخ سفید با ایران در قبال مسائل سوریه و داعش در سالهای اخیر

سوریه پس از درگذشت حافظ اسد وارد دوران جدیدی از حیات سیاسی خود شده بود. بشار اسد که پس از پدر، بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بود سعی کرد با ایجاد اصلاحاتی هم در وضعیت اقتصادی و فرهنگی تحولات رو به رشدی پدید آورد و هم از لحاظ سیاسی شائبه ی دیکتاتوری را از دولت خود بزداید. در این میان با تهاجم آمریکا به عراق، سوریه معادلات منطقه‌ای را به گونه‌ای دیگر دید. اتهامات زنجیره‌ای آمریکا به سوریه در مورد کارشکنی در روند صلح خاورمیانه، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم همچنان ادامه داشت و در این میان قطعنامه های مختلفی که با اصرار امریکا از طرف سازمان ملل بر گرده ی سوریه تحمیل میشد وضعیت این کشور را از جهات گوناگون دستخوش شرایط سختی می نمود.

در همین حین، و زمانی که توطئه های امریکا به اوج خود می رسید همزمان با آغاز بیداری اسلامی و با سوء استفاده از شرایطی که در کشورهای منطقه ایجاد شده بود و همچنین با توطئه های مستقیم و غیرمستقیم امریکا و اسرائیل شورشیان مخالف اسد به فعالیت های خود وسعت داده و این کشور را دستخوش ناامنی های فراوان نمودند. به عنوان نمونه در یک مقطع زمانی مشخص در آغاز اغتشاشات، یک میلیون پیامک برای شهروندان سوری ارسال شده بود که آنان را به آشوب فرا می خواند. منبع پیامک های مذکور، خارج از سوریه و عمدتا از سوی رژیم صهیونیستی بود! +

امریکا که در تمامی مسائل جهانی خود را یک پای معادلات به حساب آورده و صریحا و علنی به دخالت در امور داخلی کشورها می پردازد- بارها در حل مسائل منطقه ای به دست دولت های ذی نفوذ اخلال کرده و به طرق مختلف از حل مسئله ی سوریه به دست مردم و دولت قانونی این کشور و با کمک همسایگان منطقه ای ممانعت به عمل آورد. در همین حین و با آغاز فعالیت داعش تناقضات رفتاری امریکا صدچندان شد!

کاخ سفید که تا پیش از آن، آشوب طلبان سوریه را مخالفین محق دولت، و بشار اسد را فاقد صلاحیت قانونی برای اداره ی سوریه می دانست به یکباره تغییر موضع داده و این بار داعیه ی سرکوب داعش در سوریه و عراق- را به نمایش گذاشت! سران کاخ سفید که به انحاء مختلف از دخالت ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای در حل بحران سوریه ممانعت به عمل می آوردند این بار خواهان همکاری ایران برای سرکوب داعش در منطقه شدند! اما تناقض در رفتار کاخ سفید زمانی به اوج خود رسید که پس از رویه ی جدید سیاست خارجی در دولت یازدهم، نگرش امریکا نیز تغییر عجیبی پیدا کرده و در مواضعی که پیشتر راه را در آنها بر ایران می بست، از کشورمان تقاضای کمک و نظرخواهی می نمود.

این مسئله اگرچه باز هم تناقضی در رفتار امریکاست زیرا ادعای امریکا برای انزوای ایران را دچار خدشه می کند- اما باید با تمرکز دقیق بر رفتار امریکایی ها مواظب بود تا باز هم شاهد خدعه ای جدید از شیطان بزرگ نباشیم.

تغییر در ظاهر سیاست خارجی ایران پس از آغاز به کار دولت یازدهم و تاثیر آن در طمع امریکا به گسترش نفوذ خود در معادلات سیاسی منطقه، در بروز این تناقضات نقشی اساسی داشت. امریکا که می دید ایران برای به سرانجام رسیدن مسئله ی هسته ای، برخی چارچوب های رفتاری در دولت پیشین را تغییر داده و به عنوان نمونه سطح روابط را تا حد گفتگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور ارتقا داده است، در مواضع خود تجدیدنظر کرده و برخلاف گذشته خواستار دخالت ایران در حل مسئله ی سوریه با جدیت بیشتر شد.

جان کری در حاشیه ی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر لزوم گفتگو با همتای ایرانی خود درخصوص مسئله ی سوریه تاکید کرد. وی در این رابطه عنوان کرد: ”این فرصتی است که [با کمک ایران] به جنگ های چهارساله ی داخلی سوریه پایان دهیم!" اما رویترز مدعی شد مقامات غربی علت این اصرار را ترس امریکا از نفوذ روسیه و به دست گرفتن امور سوریه توسط این کشور می دانند! امریکا نگران است که اگر نتواند خود، معضل خودساخته ی سوریه را حل کند پوتین با استفاده از نفوذ خود زمام امور را ولو با استفاده از رویکرد نظامی- به دست گرفته و از قدرت امریکا در منطقه کاسته شود. +

رویترز با ابراز تعجب از سیاست جدید امریکا عنوان کرد: ”تاکید کاخ سفید بر لزوم همکاری ایران با امریکا در حل بحران سوریه از آن رو عجیب می نماید که امریکا در پی سرنگونی اسد، و ایران موافق باقی ماندن وی بر مسند قدرت است! در چنین شرایطی چگونه ایران و امریکا می توانند به جمعبندی مشترکی دست یابند؟! مگر اینکه امریکا رضایت دهد با اصلاحاتی اسد بر جای خود باقی بماند؛ و یا اینکه ایران را متقاعد کند از حمایت خود از وی دست بردارد."

برخی دیپلمات ها که نامشان فاش نشده در گفتگو با رویترز مدعی شده اند ایران احتمالا سرنگونی اسد را بپذیرد ولی پیشنهاد خواهد داد بشار اسد با فردی دیگر (علوی) جایگزین شود. اما بعید به نظر می رسد اهل تسنن سوریه این مسئله را بپذیرند.

اما نکته ی جالب ماجرا جای دیگری است. تمام این کش و قوس های سیاسی در حالی است که مقام معظم رهبری در طی چند ماه اخیر به کرات و با صراحت فرموده اند که فقط در قضیه هسته ای آن‌هم به دلایل مشخص و اعلام شده اجازه مذاکره داده ایم. اما تیم اعزامی دولت به مذاکرات بدون توجه به این مهم، به عادی سازی روابط با شیطان بزرگ پرداختند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها