کد خبر: ۳۴۲۶۵۹
زمان انتشار: ۱۷:۳۶     ۰۸ مهر ۱۳۹۴
خروجی رسانه ملی در سال جاری نشان می دهد که فرهنگ و معارف جایگاه چندانی در این رسانه ندارد و تنها دغدغه برخی مدیران این رسانه جذب سرمایه و آنتن فروشی دارد. در این میان تهیه کننده هایی که با برخی بنگاههای اقتصادی و پرهزینه ارتباط دارند، آنچنان برخی مدیران را به طمع وا می دارند که دیگر اندک افکار دغدغه دار معارفی سیما هم کور می شود.
به گزارش پایگاه 598، این روزها رسانه ملی به دلیل کارشکنی‌ برخی دولتی‌ها در اختصاص بودجه به این سازمان مهم و تاثیرگذار حال و روز خوشی ندارد. مشکلات مالی رسانه ملی تا جایی است که حتی برخی از شبکه‌ها در پرداخت حقوق نیروهای اداری خود با مشکل جدی روبرو هستند تا چه رسد به تولید برنامه های با کیفیت و مفهومی. با همه این اوصاف همین حداقل بودجه ای که در رسانه ملی هزینه می شود هم با بی‌تدبیری برخی مدیران و اغراض خاص ضدمعارفی برخی از آنان به پای برنامه هایی بی خاصیت ریخته می شود که نه تنها هیچ گره ای از کار جامعه باز نمی کند بلکه صرفا موجبات اتلاف وقت مخاطبان را در پی دارد این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت و اولویت اول فرهنگ و معارف نسبت به سایر موضوعات تاکید داشته است.

به گزارش بولتن نیوز، خروجی رسانه ملی در سال جاری نشان می دهد که فرهنگ و معارف جایگاه چندانی در این رسانه ندارد و تنها دغدغه برخی مدیران این رسانه جذب سرمایه و آنتن فروشی دارد. در این میان تهیه کننده هایی که با برخی بنگاههای اقتصادی و پرهزینه ارتباط دارند، آنچنان برخی مدیران را به طمع وا می دارند که دیگر اندک افکار دغدغه دار معارفی سیما هم کور می شود.

در حالی که چندی پیش حوزه های علمیه و نخبگان فرهنگی و معارفی کشور در شوک انتشار تائید و تکذیب خبر تعطیلی گروه های فرهنگ و معارف در شبکه های رسانه ملی بودند و برخی مدیران رسانه ملی صریحا این موضوع را تکذیب کردند، اما حال بعد از گذشت چندین ماه از تغییر مدیرتی در رسانه ملی، عملا از گروههای فرهنگ و معارف جز یک نام چیزی باقی نمانده است که در این میان شبکه‌های یک و سه سیما علمدار بی‌توجهی به فرهنگ و معارف می‌باشند.

شبکه یک و سه علمدار بی‌توجهی به برنامه‌های معارفی

 شبکه یک سیما اگرچه در ظاهر درب برنامه های فرهنگی و معارفی را نبسته است، اما تولید برنامه های ضعیف در این حوزه که نشات گرفته از عدم هزینه کرد صحیح می باشد و همچنین اختصاص زمانهای کم مخاطب به چنین برنامه هایی، در عمل موجبات بی‌رغبیتی تهیه کنندگان معارفی به تولید در این زمینه منجر شده است.

در گوشه دیگر میدان معارف ستیزی در رسانه ملی؛ این شبکه سه سیما بعنوان شبکه جوان است که عموم آنتن خود را به گروه اجتماعی و ورزش آنهم با رویکرد سرگرمی‌های سخیف و بی‌اثر اختصاص داده است و انگار چیزی بعنوان فرهنگ و معارف نیاز نسل جوان نبوده و نمی باشد که مدیران این رسانه به آن اهتمام بخشند.

اختصاص زمان اندک و نامناسب به برنامه های معارفی در شبکه سه سیما از سویی و از طرف دیگر در اختیار گذاردن زمانهای طولانی آنتن این شبکه به برنامه های بی‌خاصیت، بی‌اثر و آنتن پرکنی چون "مردم چی میگن؟"، "امروز" و ... که جو غالب بر آن، شائبه معارف ستیزی مدیران این شبکه پرمخاطب را بدنبال دارد، میتواند زنگ خطری برای مدیران رسانه ملی و خروش حوزه های علمیه و نخبگان فرهنگی و معارفی کشور را بدنبال داشته باشد.

فرهنگ و معارف تنها قربانی بی‌پولی رسانه ملی!

حال سئوال اساسی این است؛ اگر رسانه ملی با مشکلات مالی روبرو می باشد چرا تنها قربانی این بی‌پولی، فرهنگ و معارف باید باشد. مگر غیر از این است که اهتمام بخشیدن به برنامه های فرهنگی و معارفی همواره از دغدغه های اصلی ملت و ولایت بوده است تا جایی که مقام معظم رهبری بارها با تعابیر مختلف از جایگاه رفیع و با اهمیت فرهنگ و معارف سخن به میان آورده اند و مدیران رسانه ملی را به توجه هر چه بیشتر به این مهم ملزم کرده اند.

توصیه ها و تعابیر دقیقی از سوی مقام معظم رهبری چون؛ "فرهنگ اساس کار ماست"، "فرهنگ ستون فقرات حیات یک ملت و هویت یک ملت است"، "فرهنگ مثل هواست"، "فرهنگ بستر اصلی زندگی انسان است"، "همه راهها واقعا به فرهنگ ختم می شود" و دهها تعبیر و توصیه دیگر از زبان معظم له در باب اهمیت این مقوله چه راه فرار و توجیهی را برای کم کاری مدیران رسانه ملی باقی می گذارد جز اینکه بدور از طفره رفتن و بهانه‌های واهی به تولید برنامه های وزین در  حوزه فرهنگ و معارف اقدام نمیاند و از برنامه های سرگرم کننده، بی خاصیت، خنثی، بی اثر و بی محتوای این روزهای تلویزیون دوری گزینند.

اهدافی که رهبر معظم انقلاب تبیین کرد و برخی مسئولان رسانه ملی به باد فراموشی سپردند

گفتنی است در بیانات مقام معظم رهبری از دوران قبل و بعد از رهبری ایشان، اهداف و آفاتی برای رسانه ملی در نظر گرفته شده است که مهمترین هدف توجه به مباحث معارفی و دینی قلمداد شده است و بزرگترین آفت نیز غفلت و انحراف داز حوزه فرهنگ و معارف می باشد که متاسفانه رسانه ملی و در راس آن شبکه‌های پرمخاطبی چون یک و سه این روزها شدیدا به آن گرفتار می باشند.

مقام معظم رهبری در سخنانی متعدد اصل اساسی در باب اداره رادیو و تلویزیون را این اهداف‌ مطرح می کند:

مامی‌خواهیم مردم متدین بشوند، یعنی دینی شدن مردم یکی از هدفهاست. ارتباط مستحکم مردم با نظام و مبانی اصلی نظام یکی ازهدفهاست، حفظ روحیه و شور انقلابی در مردم و جلوگیری از یاس و دلمردگی و سرخوردگی آنان یکی از هدفهاست، حفظ اعتماد و ارتباط مردم به هر دولتی که برسر کار است و مورد قبول مردم و مجلس و رهبری قرار گرفته یکی از هدفهاست ... ( بیانات در دیدار بامسئولان مراکز صداوسیما، 7/12/60)
 
رادیو و تلویزیون اصلاًبرای ساختن انسان باب اسلام و انقلاب است و غیر از این نیست، یعنی هیچ هدفی فراتر و بالاتر از این هدف وجودندارد ...
(بیانات در دیدار با اعضای گروه تاریخ رادیو، 8/11/70 )
 
هدف در صداوسیمای جمهوری اسلامی تاثیر گذاشتن بر روی انسان‌هاوکشاندن آنها به سمت آن انسانی است که اسلام و بینش انقلاب اسلامی می‌خواهد آن انسان‌ را بسازد و به وجود بیاورد ....(بیانات دردیدار با اعضای گروه تاریخ رادیو،8/11/70 )
 
 صداوسیما باید کوشش کند که مردم متدین بشوند و یکی از وظایفی که آقایان باید واقعاً به آن توجه داشته باشند این است که متدین‌ ساز باشند یعنی کاری بکنند که شنونده يا بيننده بر اثر صحبت آنان حقیقتاً به صورت عمیق متدین بشود ...
( بیانات در دیدار بامسئولان صداوسیما، 7/5/69)

جریان انحرافی در رسانه ملی به دنبال چیست؟

جریان انحرافی در هر سازمان و ارگانی در صدد زدودن روحیه انقلابی گری و جلوگیری از تبیین و تبلیغ معارف اسلامی در آن سازمان می باشد تا جایی که مقام معظم رهبری سالها قبل این موضوع را اینگونه تبیین نموده اند: بحث امروز را که خلاصه عرض می‌کنم درباره آفات صداوسیماست. یعنی هم مسئولین و هم مردم توجه کنند که دستگاه رادیو و تلویزیون در چه صورتي دچار بیماری و افت خواهد شد. اگر این را مسئولین و کارکنان صداوسیما و مردم بدانند در اصلاح وضع خواهند کوشید. چند آفت عمده را بطور خلاصه مطرح می‌کنم که اولین آن فراموش کردن این هدفهاست.

اگر دستگاه اداره کننده رسانه‌های جمعی ما فراموش کنند که هدف از تاسیس این دستگاه چیست، از تبلیغ اسلام، و یا تحکیم انقلاب و یا رشد و آگاهی سیاسی دادن به مردم، اگر فراموش کنند که هدف اینهاست، مطمئناً دستگاه رادیو تلویزیون منحرف خواهد شد.... آفت دوم این است که دستگاه رسانه‌های عمومی ما محتوایش کمتر از حجم آن باشد....کم‌ محتوایی یک خطر و آفتی است که گاهی انسان ترجیح می‌دهد که برنامه‌ای نباشد تا اینکه برنامه‌ای بدون محتوا باشد.

یک آفت دیگر که باید شدیداً از آن پرهیز شود تسلط جو بیگانه از انقلاب است... مسئولین وکارکنان کلیدی و اساسی صداوسیما باید شدیداً مراقبت کنند که تسلیم جو بی‌تفاوتی نسبت به انقلاب نشوند که این هم آفت بسیار مهمی است. یک آفت دیگر هم این است که ما سرگرمی را اصل قرار دهیم... جاذبه، سرگرمی و تفریح « کیفیت بیان و کیفیت ارائه مطلب است » و این اصل نیست ... بعنوان آخرین آفتی که می‌خواهم ذکرکنم این است که اگر در صداوسیما، وحدت و یکپارچگی جامعه مورد توجه قرار نگیرد و احیاناً جناح‌ها و باندها سر رشته و کلید برنامه‌ها را در دست بگیرند که این از آفت‌های بزرگ است ...(بیانات در نماز جمعه، 29/9/64 )

حال به همه کاستی‌هایی که این روزها در حوزه فرهنگ و معارف رسانه ملی شاهدیم جا دارد تا شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما ورود پیدا کند و با قاطعیت با کسانی که در این حوزه سهوا یا عمدا کارشکنی و خیانت می‌کنند برخورد نماید و همچنین حوزه های عملیه و مراجع عظام تقلید نیز باید در قبال این کم کاری واکنش نشان دهند و مردم و نخبگان فرهنگ ینیز مطالبات خود و در راس آن مقام معظم رهبری را در این حوزه دنبال نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها