کد خبر: ۳۴۲۷۶۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۰۹ مهر ۱۳۹۴
میزگرد تخصصی "اردبیل و اقتصاد مقاومتی" امروز با حضور مسئولان استان در محل استانداری اردبیل برگزار شد.
به گزارش پایگاه 598، اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت های داخلی کشور از جمله موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است که در طی سالیان گذشته در جهت قطع وابستگی کشور بویژه در مورد کالاهای اساسی به دیگر کشور ها بیان شده است.

در همین رابطه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاستها نگاه همه جانبه ای به همه بخش ها و موضوعات اقتصادی از بخش نفت و گاز گرفته تا صنعت و اقتصاد دانش بنیان و همین طور دیپلماسی تجاری داشته است.

سایت خبری سبلانه نیز با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی در بیانات  مقام معظم رهبری، و در راستای وظیفه رسانه ای خود میزگرد "اردبیل و اقتصاد مقاومتی" را با حضور مسئولان استانی برگزار کرد.

میزگرد تخصصی "اردبیل و اقتصاد مقاومتی" با حضور مجید خدابخش استاندار اردبیل، حامد عاملی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، عظیم سرداری مسئول بسیج سازندگی استان و علیرضا اسدزاده مدیر عامل کارخانه شیرآلات صنعتی اردبیل در محل استانداری اردبیل برگزار شد.

تعریف و تصور واقعی از اقتصاد مقاومتی، نقش بسیج در این اقتصاد و مشکلات کارخانه داران و لزوم توجه به وضعیت واحدهای تولیدی در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی از مهمتریت مباحث مطرح شده در این میزگرد بود.

 

استاندار اردبیل:سیاست پولی و مالی باید در راستای حمایت از تولید تغییر جهت دهد

در این میزگرد مجید خدابخش استاندار با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را می‌توان با دو سیاست پولی و مالی پیاده کرد گفت: این سیاست نیز خارج از اختیار استان ها بوده و نیازمند برنامه ریزی صحیح در سطح ملی است.

خدابخش افزود: نکته اساسی این است که برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، سیاست پولی و مالی باید در راستای حمایت از تولید تغییر جهت دهد.

وی با اشاره به بیانات رهبری در بین مدیران ارشد کشوری گفت: تعریف رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را می توان در یک جمله که، اقتصاد باید در مقابل نوسانات بیرونی مقاوم باشد، خلاصه کرد.

 خدابخش تصریح کرد: این نوسانات ممکن است در قالب تحریم یا ایجاد محدودیت های تجاری و بویژه در خصوص  مواد غذایی و مواد اولیه کارخانه ها و شرکت های تولیدی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: اقتصاد کشور باید به گونه ای تقویت شود که در مقابل تندبادهای تصمیمات سیاسی دشمنان مقاوم باشد.

خدابخش دومین مولفه در خصوص حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را قطع وابستگی کشور از نفت عنوان کرد و افزود: ذخایر نفتی از جمله مواردی است که تحت تاثیر تصمیمات و رفتارهای مختلفی که در دنیا صورت می گیرد افزایش یا کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه هر چقدر وابستگی کشور به منابع نفتی کم شود، اقتصاد به صورت خودکار در مسیر مقاوم شدن حرکت می کند گفت: البته در کنار این مولفه ها باید در جهت توسعه تکنولوژی داخلی، اهمیت دادن به نیازهای الویت دار مانند نیازهای غذایی، تسلیحاتی و نظامی و ...، اقدامات موثری صورت گیرد.

حمایت از تولید کننده داخلی نیازمند وجود حداقل‌هایی در خود واحدهای تولیدی است

خدابخش با بیان اینکه حمایت از تولید کننده های داخلی نیازمند وجود حداقل هایی در خود واحدهای تولیدی است گفت: از جمله مواردی که واحدهای تولیدی باید توجه ویژه به آن داشته باشد بحث مربوط به کیفیت، زمان و سرعت در تحویل کالا و قیمت است که البته دو مولفه کیفیت و زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استاندار اردبیل در خصوص برنامه های صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان گفت: یکی از برنامه ها در این حوزه بازدید هفتگی از کارخانه های تولیدی در جهت بررسی موانع و مشکلات موجود این واحدها بود که این بازدیدها به همراه دستگاه هایی صورت گرفت که با واحدهای تولیدی ارتباط داشته اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از طریق بنیاد برکت 60 میلیارد تومان در جهت حمایت از تولید داخلی به استان تزریق شد گفت: امسال هم این بنیاد 110 میلیارد برای واحدهای تولیدی که از حرکت ایستاده و یا در حال آغاز به کار هستند و یا از کمترین ظرفیت خود استفاده می کنند در نظر گرفته شده است.

خدابخش به واحدهای تولیدی  مختلف از جمله قارچ سبلان، پل معلق مشگین، آفتاب نیر و ...، که فعالیت ابتدایی خود را آغاز ولی از حرکت ایستاده بودند اشاره کرد و گفت: تا کنون با فعالیت های صورت گرفته نزدیک به 20 واحد تولیدی، که از ظرفیت کامل خود استفاده نمی شد و یا کلا غیر فعال بود، دوباره به حرکت خود ادامه می دهند.

استاندار اردبیل به پارک علم و فناوری به عنوان حلقه گم شده بخش دانش بنیان که دارای ظرفیت بالای پژوهشی، تحقیقی و مالی است نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز خوشبختانه زمینی به مساحت 10 هکتار به پارک علم و فناوری اختصاص داده و مجوز لازم از وزارت علوم نیز دریافت شد که در واقع با این اقدام کانالی برای شرکت های دنش بنیان باز شد.

خدابخش در ادامه اظهار کرد: ارگانها و سازمان هایی مانند صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی که موافقت اصولی برای فعالیت یک واحد تولیدی می کنند باید در نظر داشته باشند که این سازمان ها مالک فرایند هستند و باید با تشکیل جلسات برای حمایت از این واحدها در تلاش باشند و تولید کنندگان را تنها نگذارند.

وی تصریح کرد: مالکیت فرایند در واقع کمک حال واحدهای تولیدی است که تازه فعالیت خود را آغاز کرده اند.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه آی سی تی نیز فعالیت هایی در جهت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است گفت: حوزه دانش بنیان با استفاده از فضای مجازی برای ایجاد اشتغال به تحصیل جوانان و در جهت کاهش وابستگی به نرم افزارهایی بیرونی انجام می شود که در این خصوص فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

حمایت از تولید کننده نیازمند تغییرات در یک سری ضوابط ملی است

استاندار اردبیل در خصوص مشکلات کارخانه داران و موانع موجود در سر راه تولید کنندگان گفت: متاسفانه ساختار مناسب برای حمایت از تولید کننده ها در کشور وجود ندارد و مسئولین مربوط نیز در صورتی که بخواهند در جهت کمک به بخش های تولیدی فعالیتی داشته باشند در پیچ و خم ضوابط گرفتار می شوند که این مسئله نیازمند تغییرات در یک سری از ضوابط ملی است.

خدابخش با اشاره به شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل گفت: از این واحد تولیدی می توان به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی یاد کرد که دارای ظرفیت بالای علمی است و باید حمایت های لازم از این چنین واحدهایی صورت گیرد.

استاندار اردبیل با خطاب قرار دادن شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل به عنوان نمونه ای از واحد تولیدی گفت: واحدهای تولیدی برای انجام یک سری فعالیت در مناقصات شرکت می کند که در یک مناقصه 30 میلیاردی نزدیک به 10 میلیارد ضمانت باید بدهند در حالیکه اگر می خواهیم در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید از این واحدها حمایت صورت گیرد، چون این ها دارای فکر و اندیشه هستند.

وی تصریح کرد: در دنیا اینگونه مشکلات حل شده و بیمه ها به عنوان ضامن واحد تولیدی وارد کار می شود در حالیکه در کشور ما این سیستم وجود ندارد.

در حوزه اقتصاد مقاومتی به بخش کشاورزی ورود نکردیم

خدابخش در خصوص حضور بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: در حوزه کشاورزی و در تامین امنیت غذایی و افزایش درآمد روستاییان خوشبختانه از طریق بسیج فعالیت های موثری در قالب واحدهای تولیدی کوچک و خودکفا صورت گرفته است.

 وی تصریح کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی به بخش کشاورزی ورود نکرده ایم که البته بسیج واقعا فعالیت های موثری از جمله در زمینه پرورش بوقلمون، قارچ، زنبور عسل و..،انجام داده است.

استاندار اردبیل در پایان با بیان اینکه در این عرصه در دو حوزه آبیاری تحت فشار برای بالا بردن راندمان و مدیریت آب، و همچنین کشت زعفران، پسته و توسعه باغات فعالیت هایی صورت گرفته است گفت: تولید این محصولات در کنار دو محصول اصلی استان یعنی سیب زمینی و گندم  می تواند آینده درخشانی برای استان رقم بزند.

 

عاملی: عدم تبیین درست اقتصاد مقاومتی باعث انحراف برنامه‌ها می‌شود

حامد عاملی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز در میزگرد تخصصی "اردبیل و اقتصاد مقاومتی"، با بیان اینکه مسئله مهم در اقتصاد مقاومتی تبیین صحیح این موضوع است گفت: اگر اقتصاد مقاومتی  درست تبیین نشود راهکارها و برنامه ها نیز در مسیر انحراف قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: در این صورت است که برخی فعالیت ها که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند به حساب اقتصاد مقاومتی گذاشته می شود.

عاملی با بیان اینکه علم اقتصاد علم تولید و توزیع ثروت است گفت: برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی نیز باید در مسیر تولید ثروت حرکت کنیم و نظام توزیع مناسبی را نیز تعریف کنیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را ناشی از تلاش دشمن در به تنگنا قرار دادن اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: در نتیجه این تلاش ها بود که تفکر حرکت به سمت تولید ثروت به گونه ای که در این مسیر عوامل بیرونی کمترین تاثیر را داشته باشد در اذهان ایجاد شد.

تولید ثروت و میزان تاثیرپذیری اقتصاد از نوسانات دنیای بیرون، مولفه اقتصاد مقاومتی بودن یک فعالیت

عاملی اظهار کرد: در حرکت به سمت اقتصاد باید تولید ثروت به گونه ای باشد که در مقابل نوسانات و فشارهای خارجی کمترین تاثیر را داشته باشد.

وی تصریح کرد: با این مفهوم قطعا مسیر حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی باز و چگونه عمل کردن با این پدیده برای ما مشخص می شود.

عاملی تولید ثروت و تاثیر پذیری کمتر از نوسانات خارجی را دو مولفه برای اقتصاد مقاومتی بودن یک فعالیت عنوان کرد و افزود: با این مولفه ها مشخص می شود که فعالیت هایی مانند فروش مواد خام نفتی که تنها جنبه تولید ثروت را داشته و در مقابل نوسانات خارجی به شدت متزلزل است، در این مسیر قرار ندارد.

این مسئول با بیان اینکه رشد اقتصادی یکی دیگر از شاخص های عملکرد اقتصادی است گفت: اگر مقایسه ای بین رشد اقتصادی در ایران با کشورهای توسعه یافته دنیا داشته باشیم متوجه می شویم که در طی 20سال گذشته رشد اقتصادی کشور 8 بار، بالای 5 درصد بوده و این اتفاق هم بیشتر در زمانی رخ داده که نفت بیشتر با قیمت بالا به فروش رساندیم، در حالیکه اگر یک کشور بخواهد به سمت توسعه یافتگی حرکت کند حداقل 20 سال باید رشد اقتصادی بالای 5 درصد داشته باشد.

عاملی با بیان اینکه رشد اقتصادی و ثروت از مبانی قدرت است گفت: اگر در کنار مزیت هایی که کشور ما دارد،  قدرت اقتصادی نیز داشته باشیم تاثیرگذاری ما در دنیا به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود.

اولین حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی ترسیم نقشه راه است

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان با بیان اینکه اولین حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تدوین و ترسیم نقشه راه است گفت: ابتدایی ترین عقول هم قبول نمی کند که بدون برنامه ریزی به اهداف مورد نظر برسیم.

عاملی اظهار کرد: برای ورود به عرصه عملی در یک فعالیت، باید طراحی استراتژی صورت گیرد تا مسیر و موانع احتمالی مشخص و سناریوها تنظیم و در نهایت سیستم متناسب با سناریوها طراحی شود.

وی با بیان اینکه بعد از مرحله طراحی باید خروجی مناسبی نیز داشته باشیم گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به خروجی مناسب باید اتکا به علم و دانش و فناوری های جدید داشته باشیم که این مرحله نیازمند از بین رفتن بروکراسی های اداری برای نخبگان و مخترعان است، که متاسفانه در کشور ما توجه کافی به این موضوع نشده است.

عاملی به درون زا بودن اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و افزود: درون زا بودن یعنی بهره گیری از استعدادها و پتانسیل های داخل کشور که در این زمینه باید بستر مناسب برای رقابت بین استان ها در استفاده از ظرفیت درونی خود ایجاد شود.

نظام مدیریت متمرکز ضد اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان نظام مدیریت متمرکز در کشور را ضد توسعه و ضد حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی  عنوان کرد و افزود: این نظام درون زا بودن و رقابت پذیری بین مناطق مختلف استان را از بین می‌برد؛ این در حالیست که اگر ما نظام  درآمد و هزینه ای را منطقه ای یا استانی کنیم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: یک نسخه برای توسعه کل کشور حرکتی بر ضد توسعه است و قطعا با این شرایط اهداف محقق نمی شود.

عاملی با اشاره به پتانسیل دشت مغان با زمین های بکر، که توانایی کشت محصول در چند دوره زمانی را داشته و نیز منطقه گردشگری سرعین گفت: این مناطق نیازمند نگاه ملی است، منابعی نادر که یکی از مبادی ثروت سازی در کشور بوده که متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نمی شود.

این مسئول به ویژگی برون گرا بودن اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما باید توانایی رقابت با دنیا را داشته باشد و از لحاظ کیفیت و قیمت رقابت پذیر باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این فضای رقابتی بین واحدهای تولیدی ما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور به شکل منفی نمایان می شود که این رقابت پذیری منفی ناشی از فقدان برنامه رقابتی در کشور است.

عاملی با بیان اینکه سیب زمینی که یکی از محصولات تولیدی اصلی استان است با ایجاد رقابت منفی بین تولید کننده ها در خارج از کشور به فروش می رسد گفت: این ها مسائل نشان دهنده عدم برنامه ریزی در مدیریت اقتصادی کشور است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان به هزینه های عمومی دولت ها که در 24 بند ابلاغی اقتصاد مقاومتی  نیز به آن تاکید شده است اشاره کرد و گفت: دولت های ما پرهزینه هستند و باید به این نکته توجه داشت که هرچقدر دولت کوچک تر شود بستر برای رشد اقتصادی آماده تر می شود.

مبارزه با فساد با نیروی نظارتی امکان پذیر نیست

عاملی در ادامه به شفاف سازی اقتصادی و جلوگیری از اقدامات فسادزا در کشور نیز اشاره کرد و افزود: مبارزه با فساد با دستگاه و نیروی نظارتی امکان پذیر نیست و برعکس نظام بروکراسی دولت، داراری ویژگی هایی است که با افزایش آن فسادنیز گسترده تر می شود.

وی تصریح کرد: عریض و طویل کردن بروکراسی نظارتی که باعث بالا رفتن هزینه های عمومی نیز می شود فساد را از بین نمی برد.

عاملی راه مبارزه با فساد را سپردن کارها به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 85 درصد فعالیت ها اقتصادی  دست دولت است.

هیچ سیستمی برای اقتصاد مقاومتی در کشور تعریف نشده است

وی با بیان اینکه تنها با کار کردن یک بخش در سطح استان و کشور مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی شود گفت: البته ما به نوبه خود وظایفی داریم ولی باید اذعان کرد که هیچگونه سیستمی در خصوص اقتصاد مقاومتی در کشور تعریف نشده است.

عاملی در خصوص عملکرد سازمان صنعت معدن و تجارت در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: ما در گام اول  کمیته ای برای بررسی چگونگی تجاری سازی فعالیت های اقتصادی و بویژه در زمینه فعالیت های دانش بنیان انجام دادیم و برخی موانع را نیز با همکاری نهادهای دیگر در این مسیر برداشتیم.

وی تصریح کرد: ما فرایندهای صدور مجوز برای فعالیت های سرمایه گذاران در استان را کاهش داده ایم به طوری که برای یک سرمایه گذار امکان صدور مجوز در عرض یک روز فراهم شده است.

عاملی با بیان اینکه در حوزه تجارت، فعالیت ما صرفا محدود به صدور کارت های بازرگانی است گفت: البته در این زمینه هم  جلساتی با ارگانهای مختلف برای تسهیل کارها انجام شده که فعلا تعامل خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: ما در این حوزه نیازمند توجه ویژه به گمرک بیله سوار هستیم که تا به امروز از این منطقه غافل بودیم.

عاملی اظهار کرد: در حوزه معدن نیز برای اولین بار سه پهنه برای وجود معادن فلزی گران بها مشخص کردیم که این سه پهنه در حال بررسی است.

ادارات ما به جای نشان دادن راهکار، پاسکاری می کنند

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در خصوص تعطیلی برخی کارخانه ها در استان نیز گفت: از 1100 پروانه بهره برداری که برای فعالیت واحدهای تولیدی صادر شده است براساس آمار  25 در صد غیرفعال هستند و مابقی نیز  به صورت نیمه فعال و برخی  فعال به کار خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه در استان ما دیدگاه حل المسائلی وجود ندارد گفت: متاسفانه در ادارات ما در مراجعه یک کارآفرین به یک نهاد به جای اینکه راهکاری نشان داده شود بیشتر پاسکاری می شود.

عاملی با بیان اینکه باید از سرمایه گذار داخلی حمایت شود گفت: متاسفانه مدیران استان نیز به دلیل نگرانی از برخی نهادهای نظارتی، از برخی کمک ها دوری می کنند.

مطالبات مردم باید اقتصادی باشد نه عمرانی

این مسئول مشکل دیگر استان در زمینه جذب سرمایه گذار را مطالبات عمرانی مردم عنوان کرد و گفت: ما باید فرایند مطالبات مردم را از حوزه عمرانی به حوزه اقتصادی بیاوریم.

وی با بیان اینکه مطالبات مردم عمدتا عمرانی است گفت: هرچند بحث عمرانی نیز دارای اهمیت است اما تجربه نشان داده در هر استانی که تفکر اقتصادی حاکم است جریان سرمایه گذاری رو به جلو حرکت کرده است.

عاملی صدور بخشنامه های متعدد در کشور را از دیگر مشکلات، در حمایت از سرمایه گذار عنوان کرد و گفت: متاسفانه در ادارات ما در هر زمان یک بخش نامه و آیین نامه جدید صادر می شود که این مسئله باعث تعدد تصمیم گیری ها می شود.

استان اردبیل با تفکر دولتی اداره می شود

عاملی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و صنعتی با تفکر دولتی در تناقض است گفت: متاسفانه استان ما جزو استان‌هایی است که تفکر دولتی بر سیستم مدیریتی آن حاکم است.

وی تصریح کرد: در تفکر دولتی در صورتی که برای کارخانه ای مشکل ایجاد شده باشد، اداره خدمات ده همکاری با این کارخانه را قطع می کنند در حالیکه در تفکر بخش خصوصی افراد به دنبال تعامل با کارخانه داران هستند، چون بر فعالیت های انجام گرفته توسط کارخانه ارزش قائل هستند.

عاملی در پایان با بیان اینکه صنعت در استان ما نوپا بوده و اکثر صنایع نیز کوچک و متوسط هستند گفت: باید در جهت حمایت از این واحدها تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: البته در این زمینه نیاز به بالا یردن سرعت کار هستیم تا در آینده نزدیک به نتایج مطلوب دست یابیم.

 

سرداری:زمان سخن گفتن از اقتصاد مقاومتی تمام شده است

عظیم سرداری مسئول بسیج سازندگی استان نیز در میزگرد "اردبیل و اقتصاد مقاومتی" با بیان اینکه دوران صحبت از اقتصاد مقاومتی تمام شده است گفت: مسئولان و مردم باید به صورت عملی وارد میدان شوند و در راستای اقتصادی مقاوتی تلاش کنند.

 وی با اشاره به توصیه های رهبری در خصوص  اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی و عملی متناسب با نیازهاست که تمام راهبردهای آن توسط رهبری مشخص شده است.

سرداری تصریح کرد: توجه به اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که این موضوع اختصاص به یک کشور ندارد و در تمامی کشورها مورد توجه قرار می گیرد.

مسئول بسیج سازندگی استان اقتصاد مقاومتی  را دارای ارکان، ابعاد و ویژگی و الزامات متعددی عنوان کرد و گفت: برای ورود به این عرصه باید تمام جوانب در نظر گرفته شود.

تولید، مصرف درست و کار و تلاش کلید اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه راه درمان اقتصاد کشور توجه به اقتصاد مقاومتی است گفت: تولید، مصرف درست و کار و تلاش نیز کلید اقتصاد مقاومتی است.

سرداری تصریح کرد: ریشه اصلی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی افزایش تولید است که در بندهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید، تولید با کیفیت و زمینه سازی برای تولید مورد توجه قرار گرفته است.  

وی مصرف درست و پرهیز از اسراف و کار و تلاش را از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که در احادیث و آیات نیز توجه خاصی به این مسئله شده است.

سرداری به نقش فرهنگ در اقتصاد نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ در سیاست و سازندگی و اقتصاد نقش بسزایی دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ کار در جامعه ما شگل بگیرد گفت: تببین فرهنگ کار، تعاون و بویژه کار دسته جمعی، از موارد با اهمیت است که رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

سرداری فعالیت اقشار مختلف بسیج در قالب کار فرهنگی را مربوط به تشکیل پایگاه‌های روستایی، حلقه های صالحین و ...، عنوان کرد و افزود: اگر دید واقعی داشته باشیم متوجه می شویم که کار تبلیغی به مراتب از سرمایه گذاری صرف، اهمیت بیشتری دارد.

این مسئول تصریح کرد: ما باید در کارهایمان مردمی و عدالت محور بودن اقتصاد مقاومتی را در نظر داشته باشیم.

 

بسیج از زمان تشکیل در میدان بوده است

سرداری به نقش بسیج در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بسیج به عنوان نیروی مردمی از زمان تشکیل در تمامی میادین حضور داشته و در زمانهای حساس نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

وی اوج حماسه و تلاش بسیج را دوران انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در جنگ تحمیلی نیز بسیج به عنوان یکی از ارکان اصلی در میدان نبرد حضور داشت و در حال حاضر نیز در مسائل علمی و فرهنگی به فعالیت خود ادامه می دهد.

مسئول بسیج سازندگی استان به نقش بسیج سازندگی نیز اشاره کرد و افزود: در اوایل انقلاب بسیج سازندگی کار محرومیت زدایی و عام المنفعه را بر عهده داشت که بعد از اتمام جنگ بسیاری بر این اعتقاد بودند که تاریخ مصرف بسیج سازندگی گذشته است، که با درایت رهبری بسیج سازندگی دوباره وارد میدان شد.

وی تصریح کرد: تشکیل بسیج از ابتکارات امام راحل و حضور بسیج سازندگی نیز از ابتکارات مقام معظم رهبری بود.

مدیریت صحیح در استفاده از نیروی بسیج وجود ندارد

سرداری با اشاره به ویژگی درون زا بودن اقتصاد مقاومتی نیز گفت: ما وقتی می گوییم که اقتصاد مقاومتی درون زاست یعنی باید از ظرفیت داخلی کشور استفاده شود که بسیج هم به عنوان نیروی داخلی از پتانسیل و ظرفیت عظیم برخوردار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مدیریت صحیح در استفاده از نیروی داخلی و بویژه بسیج  وجود ندارد گفت: البته بسیج در هیچ زمانی منتظر در خواست مسئولین نیست، ولی لازم است برنامه ریزی صحیح برای استفاده از این ظرفیت ها صورت گیرد.

سرداری فلسفه وجود بسیج سازندگی را کمک به دولت در محرومیت زدایی عنوان کرد و گفت: بسیج به عنوان بازوی پرتوان ولایت، در هر زمانی احساس تکلیف کند وارد میدان شده و به کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه بسیج  سازندگی از سال 86 براساس مصوبه مجلس و دولت، به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی محسوب می شود گفت: متاسفانه هیچ تلاشی برای استفاده از این نیروها در داخل کشور صورت نگرفته و حتی بعد از نشست رهبری با هیئت دولت که بر استفاده از نیروی بسیج تاکید داشتند، حرکتی از سوی دولتی ها انجام نشده است؛ در حالیکه بعد از این نشست فعالیت بسیج هم از نظر آموزشی، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اجرایی پررنگ تر شده است.

مسئول بسیج سازندگی استان به طرح ملی ریشه کنی فلج اطفال با همکاری وزارت بهداشت و بسیج در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: امروز نیز اگر دولت بخواهد در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و صنعتی و...، حرکتی انجام دهد یکی از نهادهایی که می تواند دست دولت را بگیرد، بسیج است.

سرداری با بیان اینکه در طول یک و نیم ساله گذشته تنها یکبار از سوی مسئولان به جلسه کارگروه اقتصادی استان دعوت شده است گفت: این جلسه نیز در رابطه با برخی ادارات در خصوص کارخانه های بزرگ بود که خود مشکل سازند.

بسیج در سه بخش فرهنگی، آموزشی و عملیاتی در رابطه با اقتصاد مقاومتی فعال است

مسئول بسیج سازندگی استان، حضور بسیج در 3 بخش فرهنگ سازی و روشنگری، آموزشی و ترویجی و عملیاتی و اجرایی در رابطه با اقتصاد مقاومتی را یاد آور شد و گفت: بسیج به عنوان یک تشکل عظیم و تفکر اسلامی در هرسه محور در حد توان وارد کار شده است.

وی در خصوص عملکرد بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی در مقایسه با دیگر ارگان‌ها نیز گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی در مقایسه با ادارات دیگر که به نوعی وظیفه ذاتی در اقتصاد مقاومتی دارند، بسیج عملکرد قابل قبولی داشته و بویژه در زمینه ایجاد واحدهای تولیدی کوچک که پیشتر از همه نهادها فعالیت کرده است.

این مسئول در خصوص فعالیت بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی در سه محور اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی، سازندگی و محرومیت زدایی، و اردوهای جهادی و طرح هجرت حرکت خود را ادامه می دهد.

مشکل اساسی در روستاها عدم آگاهی روستاییان نسبت به صنایع تبدیلی است

سرداری با بیان اینکه محور اصلی اقتصاد استان اردبیل کشاورزی است گفت: متاسفانه در روستاها شاهد حیف و میل شدن باغات و میوه ها هستیم در حالیکه با استفاده از صنایع تبدیلی به راحتی می توان جلوی این هدر رفت ها را گرفت.

وی مشکل اساسی کشاورزان و روستاییان را عدم آگاهی آنان نسبت به صنایع تبدیلی عنوان کرد و افزود: هنوز بسیاری از کشاورزان نسبت به فرهنگ استفاده از برخی محصولات از جمله کودهای ارگانیک و حیوانی، آگاه نیستند.

مسئول بسیج سازندگی استان، آموزش و ترویج را به عنوان یکی دیگر از برنامه های بسیج یاد آور شد و اظهار کرد: بسیج سازندگی در رابطه با آموزش استفاده از ابزار آلات کشاورزی، توسعه باغات، تولید دانه های روغنی و ....، فعالیت های مختلفی انجام داده و در این رابطه تفاهم نامه هایی را نیز با برخی از ارگان ها منعقد کرده است.

سرداری در ادامه با بیان اینکه در  بخش اجرایی و عملیاتی نیز از بیشترین ظرفیت بسیج استفاده می کنیم گفت: از دو سال پیش بسیج در 12 عرصه با راه اندازی کارگاه‎های کوچک اقتصادی و خانگی در بخش کشاورزی، با رویکرد تامین امنیت غذایی وارد شده و از سال 93 نیز در بحث صنعتی که همان صنایع تبدیلی کوچک است به فعالیت خود ادامه می دهد که بالای 80 درصد فعالیت ها نیز به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه در مناطق مختلف استان شاهد محرومیت های زیادی هستیم گفت: در مقابل این محرومیت ها، از ظرفیت و توان بالایی نیز برخوردار هستیم که باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده شود.

سرداری با اشاره به ظرفیت بالای بخش خورش رستم در تولید پسته و زعفران گفت: مشکل اساسی در عدم استفاده از این ظرفیت ها، ناشی از عدم برنامه ریزی و عدم مدیریت صحیح است.

وی تصریح کرد: جای تاسف دارد در استانی که کشاورزی محور توسعه است، 78 درصد روستاییان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

این مسئول با بیان اینکه  امروز 30 درصد نابسامانی اقتصاد کشور تحت تاثیر تحریم های صورت گرفته است گفت:اگر بحث صنایع تبدیلی در روستاها به سرانجام برسد باعث افزایش تولید و اشتغال و...، در روستاها خواهیم بود.

مسئول بسیج سازندگی در خصوص ورود بسیج برای کمک به واحدهای تولیدی بزرگ نیز گفت: در خصوص کارخانه های بزرگ مشکلاتی زیادی وجود دارد که ما نیز به این عرصه ورود پیدا نکردیم.

وی تصریح کرد: البته در زمینه مشاوره ای و حتی حمایت های معنوی، فعالیت هایی را انجام داده ایم و در حال حاضر وضعیت  4 کارخانه بزرک را بررسی کرده ایم تا مشکلات موجود را از پیش رو برداریم؛ که البته در تلاش هستیم تا در سال 95 به صورت عملی نیز وارد میدان شویم.

از ظرفیت کامل بسیج استفاده نشده است

سرداری با بیان اینکه بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده است گفت: البته این بدین معنا نیست که بسیج از تمام ظرفیت خود استفاده کرده است و باید اذعان کرد علی رغم اینکه بسیج در اصل مردمی کردن اقتصاد، اصل عدالت و... تلاش های قابل قبولی انجام داده ولی قطعا این فعالیت ها کافی نیست.

مسئول بسیج سازندگی در پایان با بیان اینکه در سال 92، یازده میلیارد تومان از محل اعتبارات مردمی از طریق بانک مهر که 5 میلیارد تومان مربوط به اقتصاد مقاومتی و 6 میلیارد تومان مربوط به مشاغل خانگی است هزینه کرد داشتیم گفت: این مبالغ در 12 عرصه صورت گرفته و نزدیک به 2000 نفر هم آموزش دیده اند.

سرداری اعتبار بسیج در سال 93 را 15 میلیارد و 700 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در طی سال 93 نیز، 1200 واحد تولیدی کوچک ایجاد شده و 2000 نفر هم آموزش دیده اند.

سرداری با بیان اینکه در سال 94 شیوه تخصیص اعتبار تغییر یافته به نحوی که این اعتبارات تنها به بسیجیان اختصاص یافته است گفت: براساس عملکرد سالهای گذشته، اعتبار امسال 27 میلیارد شد که تا به حال 8 میلیارد در 12 عرصه صنایع تبدیلی و 12 عرصه اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.

 وی تصریح کرد: البته در این عرصه به ظرفیت بومی استانی از جمله پرورش مرغ بومی، زنبور عسل، دام سبک و سنگین و قارچ توجه می شود.

 

اسدزاده: بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در استان وجود ندارد

علیرضا اسدزاه مدیرعامل شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل نیز در میزگرد "تخصصی اردبیل و اقتصاد مقاومتی" گفت: در استان اردبیل بستر مناسب برای سرمایه گذاری وجود ندارد.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: برای اینکه اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری به صورت عملی و واقعی به سرمنزل مقصود برسد، عرصه تولیدی و صنعتی کشور حمایت های جدی تری را می طلبد.

اسدزاده با اشاره به مشکلات مربوط به ضمانت نامه‌های بانکی و عدم حمایت نهادها و بانک ها در خصوص اعطای تسهیلات گفت: متاسفانه مسئولان استان در بازدید از شرکت ها، وعده هایی را می دهند که هیچ یک از آنها عملی نمی شود.

وی تصریح کرد: در صورت اعطای تسهیلات و ضمانت نامه ها نیز شرایطی را فراهم می آوند که هیچ کس نتواند از این خدمات استفاده کند.

اسدزاده افزود: تا کنون هیچ یک از مسئولان استانی در حمایت از شرکت ما که در دنیا شناخته شده است نامه ای  جهت حل مشکل ضمانت نامه نزده است.

اسدزاده با بیان اینکه در آغاز تاسیس شرکت به ما قول معافیت 15 سال مالیاتی را داده بودند گفت: این وعده ها نیز از جمله وعده های عملی نشده بود بطوریکه از همان ابتدای تاسیس شرکت، مالیات ها به صورت منظم پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: چرا در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاران اجرایی می شود در حالیکه در اردبیل برخی قوانین دست و پاگیر را بهانه ای برای عدم حمایت از سرمایه گذار می کنند.

در اردبیل تنها قوانینی مورد حمایت قرار می گیرد که مانعی برای کارآفرینان ایجاد کند

مدیرعامل شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل به عدم حمایت اداره کار از تولیدکنندگان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در استان اردبیل تنها قوانینی مورد حمایت قرار می گیرد که مانعی برای کارآفرینان ایجاد کند در حالیکه در سایر استان ها این گونه نیست و اگر شرکت ما در تهران یا استان های دیگر تاسیس می شد حتما حمایت های خوبی از این محصول و شرکت می شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این مانع تراشی ها به ضرر استان و جوانان این منطقه است که بیکاری بسیاری از آن ها را به همراه دارد.

فرهنگ صنعتگری در استان وجود ندارد

اسد زاده با بیان اینکه مشکلات ما در استان تنها محدود به بحث ضمانت نامه ها و تسهیلات نیست گفت: اگر می خواهیم در بحث اقتصاد مقاومتی و برون گرا بودن حرکت کنیم باید ببینیم کدامیک از زیر ساخت های استان آماده است.

وی تصریح کرد: شرکت شیرآلات صنعتی به عنوان اولین و منحصر به فردترین تولید کننده عملگر شیر توپی

 (Gas Over Oil Actuator) در خاورمیانه است که تمام کشورهای دنیا به خوبی این شرکت را می شناسند؛ کدام هتل در استان وجود دارد که در بازدید نمایندگان کشورهای مختلف برای بررسی محصول کارخانه و عقد قرارداد برای آنها تدارک ببینیم؟

اسدزاده تهیه بلیط پرواز از تهران به اردبیل را به عنوان نمونه ای از مشکلات استان عنوان کرد و افزود: با این مشکلات انتظار داریم که افرادی از منچستر، میلان و... بازدید می کنند تمایل برای حضور در اردبیل داشته باشند.

وی تصریح کرد: نبود یک رستوران غذاخوری مناسب، نبود راههای ارتباطی امن، راه آهنی که هنوز سرانجام مشخصی ندارد و صدها موارد دیگر از جمله مشکلاتی هستند که اگر قرار باشد به سمت مقاوم سازی اقتصادی پیش برویم باید به آنها توجه شود.

اسدزاده با بیان اینکه فرهنگ صنعتگری در استان وجود ندارد گفت: در تمام کشورهای دنیا کارخانه ما شناخته شده است در حالیکه در استان اردبیل توجهی به آن نمی شود و در واقع باید اذعان داشت که صنعتگر در اردبیل مظلوم است.

بروکراسی های اداری معضلی برای سرمایه گذاران

مدیرعامل شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل اظهار کرد: اگر حمایت های لازم از کارخانه ها و واحدهای تولیدی استان صورت گیرد قطعا مشکل بیکاری در استان از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به بروکراسی اداری در استان گفت: پاسکاری اداری معضلی برای سرمایه گذاران در استان شده است و در واقع از همان ابتدای راه سنگی سر راه سرمایه گذار انداخته می شود.

اسدزاده با بیان اینکه در سال 92 صندوق توسعه ملی برای تولید کنندگان استان  وعده اعطای وام داده بود گفت: شرکت ما نیز در خواست وام یک میلیارد و سیصد میلیونی را داد که تنها با 200 میلیون تومان آن موافقت شد و ما نیز از آن چشم پوشی کردیم؛ اما متاسفانه در هر مقطع زمانی نامه ای در خصوص عدم بازپرداخت اقساط دریافت می کنیم در حالیکه چندین بار مدارک کامل در خصوص عدم دریافت وام را تقدیم این بانک کرد ه ایم.  

مدیرعامل شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل از این که مسئولان استان هنوز درک درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند، ابراز نگرانی کرده و گفت: در اقتصاد مقاومتی باید به حمایت از تولید کنندگان پرداخت نه این که راههای موجود را هم بر آنها بست.

شرکت شیرآلات صنعتی اردبیل اولین تولید کننده عملگر شیر توپی (Gas Over Oil Actuator) در خاورمیانه است که با داشتن توان و دانش لازم، برای استفاده از حداکثر ظرفیت خود قرار گرفته و نیازمند حمایت بیشتر ارگان ها و نهادهای مختلف است.

این شرکت به عنوان تولید کننده شیرهای صنعتی در زمینه نقت و گاز و پتروشیمی و اولین تولید کننده عملگر شیر در سطح خاورمیانه، در استان اردبیل فعالیت می کند.

منبع:دانا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها