کد خبر: ۳۴۳۰۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۱ مهر ۱۳۹۴
یک نشریه آلمانی نوشت که آمریکا در جریان آدم‌ربایی اتباع آلمانی در یمن، از سرویس اطلاعات آلمان و نهادهای اطلاعاتی این کشور جاسوسی کرده است.
به گزارش پایگاه 598، اسناد منتشر شده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که ‌«ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) منتشر کرده نشان می‌دهد که آمریکا از همه ارتباط‌های حساس میان سرویس‌های اطلاعات آلمان در جریان آدم‌ربایی در یمن جاسوسی کرده است.

نشریه آلمانی «اشپیگل» با انتشار این خبر نوشت که در 12 ژوئن 2009، در محلی نزدیک به صعده در یمن، یک زوج آلمانی به همراه 3 فرزندشان به گروگان گرفته شدند. سرنوشت این زوج که در قالب امدادگر فعالیت‌می‌کردند به همراه فرزندشان 5 سال نامعلوم بود تا اینکه در آگوست 2014 مرگ آنها تائید شد. آدم‌ربایان شناسایی شدند اما همچنان مشخص نشد که آیا آنها از اعضای گروه‌های سیاسی بودند یا اینکه به گروه‌های تکفیری تعلق داشتند.

این اقدام واکنش‌هایی را در برلین و صنعا به دنبال داشت و به این منظور کمیته‌ بحرانی در سفارت آلمان در یمن و وزارت خارجه آلمان در برلین تشکیل شد به طوری که دفتر پلیس جنایی آلمان (BKA) و سرویس اطلاعات امنیت این کشور (BND) تلاش کردند تا اطلاعات بیشتری درباره این واقعه به دست آوردند و با آدم‌ربایان ارتباط برقرار کنند.

این تنها خبر منفی نبود که از این منطقه مخابره شد، اجساد 3 زوج آلمانی، 2 پرستار و یک معلم کره جنوبی هم چند روز پس از این گروگانگیری پیدا شد.

اسنادی که اکنون منتشر شده است نشان می‌دهد که آلمانی‌ها تنها کسانی نبودند که این وقایع را پیگیری می‌کردند. بلکه آژانس امنیت ملی آمریکا هم از آلمانی‌ها جاسوسی می‌کرده است. این سازمان آمریکایی دست‌کم 2 بار از نهادهای آلمانی‌ جاسوسی کرده است. در فهرستی متشکل از گزارش‌های مربوط به مکالمات تلفنی و ایمیل‌ها، آژانس امنیت ملی آمریکا بخشی وجود دارد که در آن واژگان کلیدی «آلمان، یمن و آدم‌ربایی» وجود دارد و آمده است: «پلیس جنایی آلمان اعلام کرده است که گروگان‌های غربی در یمن زنده هستند و مقامات یمنی در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات در 12 جولای 2009 کوتاهی کرده‌اند.»

در اطلاعاتی که 3 روز بعد منتشر شده آمده است: « مذاکرات درباره اتباع آلمانی ربوده شده به بخش مهمی رسیده است.»

این اطلاعات نشان می‌دهد که دولت آمریکا در دیگر نقاط فقط به دنبال اطلاعاتی درباره مظنونین به اقدامات تروریستی و قاچاقچیان اسلحه نیست بلکه سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها از جمله آلمان که یکی از شرکای آمریکاست هم در زمره اهداف جاسوسی آمریکا قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها