کد خبر: ۳۴۴۴۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۱۹ مهر ۱۳۹۴
رئیس کمیسیون برجام از طرح جدید نمایندگان خبر داد
امروز مجلس شورای اسلامی قرار است درباره طرح یک‌فوریتی برای تصویب برجام تصمیم‌گیری کند.
به گزارش پایگاه 598، این تصمیم مهم مجلس در شرایطی است که عمده نمایندگان معتقدند این طرح که طی یک فرآیند عجیب به صحن آورده شد و سپس به طرفه‌00‌العینی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد، یک طرح غیرواقعی است که نسبتی با واقعیات مربوط به برجام ندارد و از سوی دیگر تصویب آن به معنای تصویب برجام خواهد بود. این در حالی است که دولت پیش از این بارها اعلام کرده بود از تصویب برجام در مجلس استقبال نخواهد کرد. به هر حال امروز نمایندگان درباره این طرح یک‌فوریتی تصمیم خواهند گرفت.

دیروز علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، در یک نشست خبری گفت: نمایندگان مجلس که به صورت دقیق در جریان محتوای برجام هستند و احاطه کاملی بر این سند دارند، یک طرح دقیق و جامع را برای ارائه به مجلس آماده کرده‌اند و قرار است این طرح به نمایندگان ارائه شود. به‌گفته زاکانی، این طرح جدید یک طرح واقعی و مستند به واقعیات برجام است. این اظهارنظر زاکانی البته در حالی است که او تصریح کرده کسی به دنبال رد برجام در مجلس نیست. به عبارتی او از طرحی حرف می‌زند که مجوز اجرای برجام را به دولت می‌دهد و البته اصلاحاتی نسبت به طرح فعلی خواهد داشت.

زاکانی گفت:  طرحی که باید مشکلات کشور را در اجرای برجام حل کند، باید در تراز گزارش کمیسیون برجام باشد و با نگاه ملی تنظیم شده باشد نه با نگاه بخشی. نماینده مردم تهران اظهار داشت: بر این اساس 2 فراکسیون مجلس بدون حق وتو باید دست‌به‌دست هم بدهند تا طرح برجام را تدوین کنند و طرحی ارائه دهند که با رای بالا در مجلس به تصویب برسد. وی تصریح کرد: ما هیچ پیش‌بینی‌ای از اتفاقات جلسه علنی یکشنبه نداریم اما به صورت جدی حضور خواهیم یافت و نظرات خود را بیان می‌کنیم.

زاکانی ادامه داد: برای طرح برجام ما پیشنهادی داریم که کاملاً منطقی و به دور از شعارزدگی است. رئیس کمیسیون برجام طرح یک‌فوریتی برجام را بیانیه و شعار خواند و گفت: طرح پیشنهادی ما براساس چارچوب منظم و متقن پیگیری شده است. این اظهارات زاکانی نشان می‌دهد کمیسیون برجام و آن دسته از اعضای کمیسیون که دقت و احاطه کامل نسبت به برجام دارند طرح فعلی مجلس را صرفا شعار دانسته و آن را فاقد کارکرد‌های لازم برای ادای تکلیف مهم و تاریخی مجلس می‌دانند.

به همین دلیل آنها طرح جدیدی را تعبیه کرده‌اند که براساس شنیده‌های «وطن امروز»، روز گذشته متن این طرح به رؤیت علی لاریجانی نیز رسیده است. این طرح جدید اصلاحات مهمی نسبت به طرح یک‌فوریتی فعلی دارد. او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار نسیم درباره چرایی نحوه مواجهه مجلس با عملکرد کمیسیون برجام و اینکه چرا با وجود چنین رویه‌ای این کمیسیون تشکیل شد و فعالیت کرد، گفت: راجع به اینکه مجلس چگونه دارد با کمیسیون برجام برخورد می‌کند خودش باید پاسخ دهد، اما معتقدم برخورد مجلس با کمیسیون برجام خلاف مسیری است که آیین‌نامه معلوم کرده است لذا هیأت‌رئیسه مجلس به صراحت بر خلاف آیین‌نامه عمل کرده است که البته به صلاحش نبود اینقدر صریح بر خلاف آیین‌نامه عمل کند.

وی ضمن انتقاد از عدم ارائه طرح یک‌فوریتی مجلس به کمیسیون برجام جهت بررسی آن به عنوان یک کمیسیون تخصصی، گفت: هیأت‌رئیسه حتی طرح یک‌فوریتی اقدام مناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را به عنوان یک کمیسیون فرعی به کمیسیون برجام ارائه نداد یعنی این کمیسیون را حتی یک کمیسیون فرعی هم نشناخت که این در تاریخ هم خواهد ماند که هیأت‌رئیسه چه خطای بزرگی در این زمینه مرتکب شد. رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه اظهار داشت: درباره اینکه وظیفه ما چیست باید بگویم که وظیفه ما تا به امروز ارائه گزارش به مجلس بوده است و ما غیر از آن وظیفه‌ای نداریم؛ چرا که اگر هیأت‌رئیسه طرح یک‌فوریتی مجلس را به ما منعکس می‌کرد ما وظیفه رسیدگی داشتیم که البته این را به ما منعکس نکرد و به کمیسیون امنیت ارجاع داد و کمیسیون امنیت نیز بر خلاف نص صریح آیین‌نامه مجلس و ماده 145 آن گزارش خود را به مجلس ارائه کرد و این یعنی الآن آیین‌نامه ما از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین هیأت‌رئیسه مجلس تکه‌تکه شده است.

وی تأکید کرد: اینها بر خلاف دقتی است که مقام معظم رهبری در بررسی برجام از مجلس خواسته‌اند و مجلس بدون در نظر گرفتن نظر هیأت‌های فرعی و گزارش‌های هیأت‌های فرعی گزارش خود را ارائه کرده لذا به نظر می‌رسد این مسیر مسیر نادرستی است و هیأت‌رئیسه مجلس باید برای حفظ شأن مجلس و آبروی آن و حتی حفظ منافع ملی و مصالح کشور از مسیر خلاف قانون خود دست بردارد و مسیری قانونی را طی کند و هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی نیز باید در رسیدگی خود مصالح کشور را در نظر بگیرد و در مسیر خود تجدید نظر کند.

برجام فاجعه‌آفرین است
رئیس کمیسیون برجام مجلس در ادامه با بیان اینکه برجام برای کشور فاجعه‌آفرین است، گفت: هیچ لغو تحریمی در کار نیست. وی افزود: کمیسیون برجام بیش از 40 روز با همکاری 14 نفر از همکارانم در مجلس به بررسی متن برجام و قطعنامه پرداخت. وی افزود:‌ در این مسیر تلاش شد کمیسیون در چارچوب قانون و وظایف منطبق با آن همچنین جایگاهی که به واسطه اعتماد رهبر معظم انقلاب در مجلس دارد، برجام را رسیدگی کند. زاکانی با اشاره به تلاش اعضای کمیسیون ویژه برجام جهت تنظیم و ارائه گزارش برجام خاطرنشان کرد: در طول ایام برگزاری نشست‌های این کمیسیون که مصادف با ایام تعطیلات شده بود همکاران من در کمیسیون بیشترین زحمت را کشیدند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها