کد خبر: ۳۴۴۶۸۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۲۰ مهر ۱۳۹۴
روز به روز سن ازدواج در جامعه افزایش یافته است و عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا جوانان رغبت کمتری به ازدواج داشته باشند اما در این میان زوج‌هایی دیده می‌شوند که زندگی خود را از صفر آغاز و به صد رسیدند.
به گزارش پایگاه 598، گام مهم تحکیم بنیان خانواده بازشناسی ساختارهای آسیب‌های خانواده است و افزایش سن ازدواج و مجرد زیستی دو مورد از آسیب‌های خانواده است.

در حقیقت نداشتن مهارت‌های اجتماعی یکی از عوامل مهم فروپاشی خانواده است و مسلما وقتی کسی به صورت مجرد زندگی می‌کند افکار متفاوتی در ذهن او به وجود می‌آید که ترجیح می‌دهد مجرد باقی بماند در حالی که با یک آموزش ساده می‌توان مشکل را حل کرد.

تغییر شیوه‌های همسرگزینی یکی از مسائلی است که امروزه با آن مواجهیم و زنان امروز میل دارند که همسر خود را به انتخاب خود تعیین کنند و همچنین اعتیاد، بیکاری، عدم تمکین، ترک انفاق، عدم مقاربت فرهنگی، ناسازگاری زوجین و مصرف زدگی از جمله عوامل فروپاشی خانواده است.

متأسفانه امروزه زوجین نگاه واقع بینانه‌ای به زندگی نداشته و نگاهشان آرمان گرایانه است و افزایش آمار طلاق و تک سرپرستی عوامل مهم افزایش فقر در جامعه است و باید به این موارد و رفع آن‌ها بیش از پیش توجه کرد.

علی فرجامی یکی از جوانان بیرجندی اظهار داشت: چند سالی است در یک شرکت به عنوان حسابدار استخدام شده‌ام و در حال حاضر ۲۷ سال سن دارم، دو سال قبل سرگرم کار، جوانی بودم که پدر و مادرم به فکر زن دادن من افتادند و چند دختر از فامیل را پیشنهاد دادند و هنگامی که قرار شد برای یکی از دختران فامیل به خواستگاری برویم آن‌ها برای مهریه سال تولد دختر خانم را مطرح کردند و ما هم راضی به این امر نشدیم و آنها هم از این موضوع کوتاه نیامدند.

وی افزود: بعد از آن ماجرا من برای خواستگاری رفتن ترس عجبی دارم چون در موضوع خواستگاری اول خیلی با خانواده دختر رفت و آمد کردیم و سبب شد علاقه شدیدی به آن دختر داشته باشم، دیگر حاضر نیستم با رفتن دوباره به خواستگاری دچار تجربه تلخ دیگری شوم.

مریم عبادیان نیز اظهار داشت: من با همسرم مدت ۵ سال است که ازدواج کردیم وآشنایی من با او از طریق فضای مجازی و چت کردن بود و آنقدر به هم وابسته شده بودیم که لحظه ای نمی‌توانستیم دوری هم را تحمل کنیم که با وجود مخالفت‌های خانواده با یکدیگر ازدواج کردیم.

وی افزود: اما دو سال بعد از زندگی مشترکمان بدبینی همسرم به من شدت گرفت به طوری که اجازه نمی‌دهد تنها از خانه بیرون بیایم و حتی سراغ کامپیوتر بروم و زندگی کردن درکنارش برایم خیلی سخت شده و چون انتخاب خودم بوده و خانواده ام با وصلت ما مخالف بودند هیچ تکیه گاهی ندارم و به دنبال راه چاره وخلاصی از این زندگی در کنار همسرم هستم.

به گفته کارشناسان زندگی زناشویی در عین سادگی، صداقت و به دور از چشم وهم چشمی، حسادت‌های کورکورانه، خرج‌های اضافی استحکام دارد اما متأسفانه این آیتم‌ها در زندگی‌های در حال حاضر کمتر به چشم می‌خورد و زندگی ساده از مسیر پاک و بی آلایش خود از زندگی جوانان خارج شده و به یک سری آداب و رسوم تجملات وت وقعات اضافی و غیر ضروری دست و پا گیر تبدیل شده است.

همه ما حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه ازدواج سنت من است و هر کسی که از این سنت پیروی نکند از من نیست را بارها شنیده‌ایم و در جایی دیگر مقام معظم رهبری حدیثی از پیامبر نقل می‌کنند و می‌فرمایند: "جوانان چه دختر و چه پسر باید زود ازدواج کنند و ازدواج آن‌ها باید بر اساس میل شخصی باشد نه به واسطه زور و باید همه تلاش کنیم تا ازدواج را در جامعه رواج دهیم".

بر خلاف تصور عده‌ای که می‌گویند ازدواج در سنین پایین پایدار نیست، ازدواج اگر بر اساس منطق وبه درستی صورت گیرد پایدار است و این سخنان پیامبر و مقام معظم رهبری به خوبی بیان می‌کند که جوانان را به امر ازدواج تداوم سلامت جامعه اسلامی سوق دادند.

ازدواج مهم‌ترین تصمیم در زندگی هر فردی است

کارشناس مشاوره و امور خانواده اظهار داشت: ازدواج مهم ترین تصمیم در زندگی هر فردی است که برای یک عمر زندگی خود قرار است بزرگترین تصمیم و امتحان زندگی را بگیرد که با چه کسی ازدواج و زندگی کند و نسل او از چه فردی باشد.

سبحانی افزود: امروز در هر جامعه انتظارات متفاوت شده و قبل از ازدواج مشاوره یکی از نیازها در جامعه است و به نوعی ارزش مشاوره و اعتماد به مشاوران بیشتر شده است و البته گاهی این مشاوران بزرگان فامیل، ریش سفیدان و افراد با تجربه هستند اما گاهی برای خانواده‌ها موضوع ازدواج آن قدر مهم است که باید قبل از آن به سراغ مشاوره بروند و همفکری با مشاور بسیار موثر است.

وی از خانواده به عنوان تأثیرگذارترین قشر در بخش ازدواج یاد کرد و اظهار داشت: اگر کمک خانواده‌ها نباشد آغاز زندگی مشترک و انتخاب زوجین برای ازدواج سخت است و جایگاه خانواده در شروع زندگی قبل و بعد از ازدواج بسیار مهم است اما متأسفانه هنگاهی در خانواده‌ها کمتر به بحث ازدواج می‌پردازند و اعتقاد دارند فرزند ما هنوز بچه است هر وقت خودش تصمیم به ازدواج گرفت باید ازدواج کند و این در صورتی است که خانواده‌ها باید زمینه را فراهم کنند و در سنین جوانی برای ازدواج فرزندشان پیش قدم شوند.

کارشناس مشاوره و امور خانواده گفت: مسائل فرهنگی و تربیتی حرکت پرشتاب علوم در زمان حال و پیچیده شدن جوامع بشری که به دنبال خود تغییرات سریع واساسی را در کانون خانواده‌ها به دنبال دارد و سبب تغییر در فرهنگ، خرده فرهنگ‌ها شده و سبب می‌شود تا در امر ازدواج مانند دیگر امور تغییرات و تحولات چشمگیری را شاهد باشیم.

جوان امروز جامعه ما باید بداند که اساس زندگی سعادتمند وی در گرو ازدواج سالم است

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: ازدواج یک امر الهی است که رسول اکرم (ص) به آن سفارش کرده و جوان امروز جامعه ما باید بداند که اساس زندگی سعادتمند و صالح وی در گرو ازدواج سالم است و نباید نسبت به ازدواج به خود شک و تردید راه دهد.

فاطمه صغری حجی پور افزود: مشاوره قبل از ازدواج ضروری است زیرا مشاور بعد از انجام مشاوره خود برای رسیدن به شناختی نسبی به خصوصیات و ویژگی‌های هرکدام اطلاعاتی را در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا با نگاهی که به طرف قبل از شروع زندگی می‌دهد با بینش بیشتر و دقیق تری نسبت به هم وارد زندگی شوند.

وی اظهار داشت: سن ازدواج باید بر سه اصل بلوغ جسمانی، بلوغ روانی و بلوغ اجتماعی باشد و فرد باید از نظر شخصیتی، پختگی، و رشد به مرحله ای برسد که نه تنها نسبت به خود شناخت کافی پیدا نکند بلکه نسبت به فردی که در نظر دارد با او ازدواج کند شناخت کافی به دست آورد.

خانواده مهم‌ترین نقش را در راستای ازدواج‌های آسان دارد

مربی حلقه‌های صالحین و استاد دانشگاه، اظهار داشت: خانواده می‌تواند مهم ترین نقش را در راستای ازدواج‌های آسان و زود هنگام ایفا کند و والدین باید بر این نکته توجه داشته باشند که ازدواج مانع رزق و روزی فرزندان آنها نیست و بلکه بر عکس عمل می‌کند و البته در کنار نقش مهم خانواده مسئولان هم باید امکانات و زمینه را برای ازدواج جوانان فراهم کنند.

پناهی افزود:گاهی والدین خیلی بر خواسته‌های فرزند خود چه دختر و پسر برای برپایی جشن ازدواج مفصل و به قول معروف ازدواج آنها تک در فامیل باشد گوش می‌کنند که این عامل مانع از ازدواج آن می‌شود و شتاب زدگی از دیگر عواملی است که ازدواج آسان را دشوار می‌کند و یک جوان باید این فرصت را داشته باشد تا در مسیر زندگی خود استعدادهای نهفته اش را شکوفا و به استقلال فکری برسد و در واقع واقع بینی در مورد ازدواج بسیار مهم است.

وی بیان کرد: تأخیر در ازدواج، کم شدن واسطه‌ها در پیوندهای زناشویی و ازدواج‌های تحمیلی از موانع موجود بر سر راه ازدواج آسان است که باید در این راستا خانواده‌ها و مسئولان به جوانان توجه داشته باشند و باید جوان ما باور داشته باشد که تأخیر انداختن در بحث ازدواج فرصت جوانی را از دست می‌دهد چه بسا این موضوع در جامعه ما به خوبی دیده می‌شود.

مربی حلقه‌های صالحین و استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از موانع ازدواج در جوانان ترس از ازدواج است و در شرایط امروز بیشتر جوانان از شکست در زندگی می‌ترسند که باید به جوان در ابتدای امر بگوییم این احتمال وجود دارد زیرا شکست در هر امری وجود دارد اما باید تلاش شود تا با تدبیر شکست را کاهش داد نه اینکه صورت مسئله ازدواج را پاک کرد.

پناهی افزود: مهریه‌های نجومی زمینه ساز فرار از ازدواج در بین پسران می‌شود و متأسفانه گاهی بسیاری از خانواده‌ها تصورشان بر این است که با تعیین مهریه زیاد برای دخترشان پایداری زندگی او تضمین می‌شود و این در حالی است که در دادگاه‌ها که سری بزنیم بسیاری از مهریه‌های بالا به دلیل عدم تفاهم به دنبال طلاق هستند و در آموزه‌های دینی بارها ائمه نقل کردند که زنی که مهریه وی بالا باشد تنها زن خوشبختی نیست.

دشمن از هر طریق ممکن به دنبال آسیب رساندن به کشور ایران است

مدیر عامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده، اظهار داشت: این روزها دشمن از هر طریق ممکن به دنبال آسیب رساندن به کشور ایران و اسلام است و در بخش جبهه فرهنگی از طریق مختلف از جمله ماهواره، فضای مجازی، اینترنت و موبایل به دنبال فروپاشی کانون گرم خانواده است و متأسفانه گاهی در خانواده‌ها به راحتی دستگاه مخربی مانند ماهواره وجود دارد که وجود این دستگاه سبب از هم پاشیدن خانواده می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین فرازی‌نیا افزود: یکی از نخستین پیامدهای ماهواره، فضای مجازی به وجود آمدن پدیده طلاق است که عوامل مختلفی در شکل گیری طلاق از جمله عدم آشنایی زوجین با یکدیگر،چشم و هم چشمی، اعتیاد، بیکاری، تشریفات زیاد در زندگی، سردمزاجی، استفاده نادرست از تلفن‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره از جمله مواردی است که منجر به طلاق در بین زوجین می‌شود.

وی از ماهواره به عنوان مخرب ترین عامل در شکل گیری طلاق یاد بیان کرد: ماهواره سبب کم رنگ شدن غیرت در بین مردان و کم شدن آستانه تحمل در بین زوجین می‌شود.

مدیر عامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده با بیان راهکار پیشنهادی برای کاهش طلاق گفت: زوجین قبل از ازدواج با اطلاع کامل خانواده در حد شرع باید با یکدیگر آشنا و از خصوصیات اخلاقی و رفتاری یکدیگر مطلع شوند و در زمینه اشتغال باید در جامعه تلاش شود تا فرهنگ کارآفرینی ترویج شده و جوانان تنها به دنبال شغل دولتی نباشند و سعی شود هر شغلی متناسب با افراد در نظر گرفته شود و آنها جایگاه شغلی و تناسب کار را رعایت کنند.

وی بیان کرد: گاهی آشنا شدن دختر و پسر در فضاهای مختلف سبب ازدواج می‌شود و بهترین نوع آشنایی برای ازدواج همان سبک سنتی یا از طریق خانواده‌ها است زیرا گاهی دوستی‌های خیابانی در نگاه اول عشق را در قلب پسر به وجود می‌آورد اما چون عشق تنها در نگاه اول پدیدار شده است خیلی استحکام ندارد و این امر در سنین جوانی و نوجوانی در پسران صدق می‌کند که در ۳ ثانیه نخست عاشق شده و به مرور زمان متوجه می‌شوند ملاک‌های او را همسرش ندارد و در بخش دختر خانم‌ها در سنین جوانی و نوجوانی تنها از طریق گوش و شنیدن جملات عاشق می‌شوند.

مدیر عامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده در خراسان جنوبی گفت: چه خوب است قبل از عاشق شدن ملاک‌های خود برای ازدواج و همسر مورد نظر را برای خود طراحی کنیم تا هنگامی عاشقی با مرور کردن ملاک‌ها متوجه شویم کدام ملاک را طرف مقابل دارد یا ندارد.

مدیرکل ثبت احوال اظهار داشت: در ۶ ماه امسال تعداد ۴ هزار و ۶۱۷ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶۸ درصد کاهش داشته است.

علی پورحسین افزود: در مناطق شهری بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با رقم هزار و ۲۳۵ نفر و زنان بین گروه سنی ۱۹-۱۵، ۲۰-۲۴ ساله ترتیب با رقم ۹۹۳ و ۹۹۰ بوده است و در مناطق روستایی نیز، بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله با رقم ۹۸۰ و زنان بین گروه سنی ۱۹-۱۵ ساله با رقم ۸۱۹ رقم یک هزار و ۲۳۵ نفر و زنان بین گروه سنی ۱۹-۱۵ ساله و ۲۴-۲۰ ساله است.

اما مقام معظم رهبری برای ترویج ازدواج آسان تأکید دارند و می‌فرمایند: مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، تجملات زیاد، صرف خرید از مکان‌های معروف به گرانی، سالن‌های پر خرج، لباس عروس گران قیمت، به رخ کشیدن ثروت‌ها را از زندگی جوانان کم کنید.

و به راستی چه زیبا نخستین روز از آخرین ماه قمری سال که سالروز پیوند آسمانی برای دو ستاره گرانبها است دیگر هیچگاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد حضرت علی(ع) پیشوای پارسیان و فاطمه برترین بانوی جهان پیمان عشق را بستند و خدا بالاترین فرستاده خود را بر این پیمان شهاد گذاشت و چه خوب است همانطور که در هنگام سختی‌ها و مشکلات به این دو امام بزرگوار متوسل می‌شویم برای برگزاری مراسمی مانند ازدواج هم به آسانی ازدواج علی و فاطمه اقتدا کنیم و از زندگی این دو زوج خوشبخت الگوسازی کنیم تا برکات زندگیمان افزوده شود.

اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که خوشبختی در کجاست؟ به راستی آیا مهریه سنگین، هزینه بالای عروسی، عروس کشی‌های تا پاسی از شب، رعایت نکردن حجاب در مراسم عروسی، استفاده از ابزار آلات منجر به گناه و.. برای یک شب می‌تواند یک زوج را برای یک زندگی خوشبخت کند؟

حواسمان باشد در این میان علاوه بر اینکه ازدواج آسان را مد نظر داشته باشیم عروسی‌هایمان زمینه ورود شیطان را در نقطه آغاز زندگی مشترک فراهم نسازد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
EHSAN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴
۲
۰
بی عرضگی مسئولان رو گند زدن به وضع ازدواج و اقتصادو رفاه اسمش شد بی مییلی جوانان به ازدواج
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها