کد خبر: ۳۴۵۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۲۰ دی ۱۳۹۰
پژوهشگر و مورخ اسلامی با بیان اینکه «فتح خیبر» خیز بلند مسلمانان برای فتح مکه بود، گفت: مسلمانان با پیروزی بسیار شیرین و برق‌آسا در بدر و خیبر توانستند نقطه عطف بسیار بزرگی را در جهان آن روز و آینده رقم بزنند.
فارس، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته(دوشنبه 19 دی‌ماه) در دیدار هزاران نفر از علما، فضلا، طلاب و قشرهای مختلف مردم قم تأکید کردند: بر خلاف تصور و تحلیل‌های جبهه استکبار، نظام جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد.
به همین منظور و برای درک بهتر این فرمایش رهبر معظم انقلاب با «یعقوب توکلی» پژوهشگر و مورخ اسلامی گفت‌وگو کردیم.
وی ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: شرایط شعب ابی‌طالب، محاصره مسلمانان در مکه بود که قریش در یک قرارداد بینابینی با کافران، مسلمان را تحریم کرد.
وی با اشاره به تحلیل رهبری مبنی بر اینکه در شرایط شعب ابی‌طالب نیستیم، گفت: امروز در شرایطی که مسلمانان تحت محاصره شعب ابی‌طالب ـ که امکان زندگی برایشان سخت شده باشد ـ قرار نداریم. البته زمانی‌ که مسلمانان از شعب خارج شدند و از مکه به مدینه مهاجرت کردند قدرت جدید رو به رشدی را تشکیل دادند.
نویسنده کتاب تاریخی «راز درخت سیب» افزود:‌ در آن زمان، کافران و یهودیان قدرت مقابل مسلمانان بودند. مسلمانان محصور در مکه،‌ به مدینه مهاجرت کرده بودند حکومت اسلامی و نیروی نظامی تشکیل داده بودند. البته ممکن است امتیازات نظامی آنان به لحاظ مالی و نفرات با دشمن مشرک برابر نباشد.
وی گفت: با وجود اینکه مسلمانان یک سوم نیروی دشمنان بودند؛ اما توانستند عمده سران کفر را در جریان فتح خیبر به خاک مذلت بنشانند، با پیروزی بسیار شیرین و برق‌آسا عطف بسیار بزرگی را در جهان آن روز و آینده رقم بزنند.
وی گفت: همچنین در شرایط خیبر مسلمانان توانستند با فرماندهی امام علی(ع) یهودیان را در هم بشکنند و عرصه را برای فتح اسلام در شبه‌جزیره عرب فراهم کنند نتیجه پیروزی بعد از فتح خیبر، فتح مکه است.
توکلی با بیان اینکه فتح خیبر خیز بلند مسلمانان برای فتح مکه بود، گفت: قدرت‌گیری مسلمانان و حکومت اسلامی تمثیل بسیار لطیف رهبری و وجه تسمیه این تشابه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مطابق تحلیل رهبری، کشور در وضعیت مناسب قدرت و فضای استراتژیک قرار دارد و دشمنان ما نه تنها نتوانستند ما را در شعب ابی‌طالب قرار دهند بلکه نیروهای انقلاب از این فرصت تحریم استفاده کرده و علیه دشمن استفاده می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها