کد خبر: ۳۴۵۸۵۸
زمان انتشار: ۱۸:۰۳     ۲۶ مهر ۱۳۹۴
در حالی این دست و دلبازی از طرف بانک مرکزی در پرداخت وام خرید خودرو اعمال می شود که زوج های جوان برای دریافت یک وام5میلیونی ماه ها و گاهی سالها در صف ایستاده اند ایا در این شرایط اگر منظور از پرداخت وام بهبود زندگی و معیشت مردم است افزایش وام ازدواج ضروری تر نبود؟ ایا مردم راضی تر نبودند که به جای پرداخت80درصد قیمت یک خودرو به صورت وام 80درصد هزینه ازداج را که کمتر از 25میلیون می شود با همین بهره پرداخت می کردند.
به گزارش پایگاه 598، این روزها موج نخریدن خودروهای صفر داخلی با کمپینی که از شبکه های اجتماعی به دل مردم رسید، خودروسازان را به دردسر انداخته است و بازار راکد خودروی ایران را راکد تر کرد.

مردمی که طرفدار پر و پا قرص این کمپین هستند معتقدند، کیفیت خودرو های داخلی با قیمت بالای این روزهای آنها همخوانی ندارد و خدمات پس از فروش شرکت های خودروسازی نیز آنقدر بد و ناکافی است که به نظر می رسد خودروسازان اهمیتی برای جان و مال مردم قائل نیستند.به همین دلیل است که موج نخریدن خودروی تولید داخل روز به روز جدی تر و فراگیر تر شد تا جایی تصاویری از انبار شدن ماشین های صفری که توسط مردم خریداری نشد در فضای مجازی این زنگ خطر را برای خودروسازان به صدا درآورد که تصمیم جمعی مردم جدی است.

البته هدف مردم ضربه زدن به تولید داخلی نیست بلکه تنها هدفشان این است که کیفیت خودروها با قیمت آنها همخوانی پیدا کند، اما خودرو سازان به این مسئله اهمیت نداده و گاهی با شاخ و شانه کشیدن این تصمیم مردم را به بیرون از مرزها و وارد کنندگان نسبت دادند اما با توجه به آمارهای اعلام شده مشخص شد که این کمپین باعث شده بسیاری از خودروهای صفر روی دست سازندگان آن بماند.


کاهش 47.6 درصدی تولید خودرو در شهریورماه سال جاری نشان می دهد کمپین «نه به خرید خودروی صفر» که حدود دو ماه از راه اندازی آن می گذرد تأثیر قابل توجهی بر میزان تولید خودرو گذاشته تا تولید از 115هزار و 462دستگاه در شهریور 1393 به 60 هزار و 533 دستگاه در شهریور سال جاری کاهش یابد.

در این میان مردم انتظار داشتند که دولت هم آنها را در این راه همراهی کند که این مسئله نه تنها اتفاق نیفتاد بلکه دولت در اقدامی سوال برانگیز با خودروسازان همراه شد، گاهی انها را ضد انقلاب خواندند و گاهی قیمت خودرو را با سنکگ مقایسه کردند اما مردم همچنان به پافشاری برای بالارفتن کیفیت خودرو ادامه می دادند و موج انتقادات کارشناسان باعث شد موجی از عذرخوای از طرف مسئولین خودرو سازی ها و دولتی ها به راه بیفتد.

با این تفاسیر و موج عذرخواهی هایی که به راه افتاده، به نظر می رسد کمپین مردمی نه به خودروی داخلی موفق عمل کرده است و نخریدن دست جمعی عده زیادی از مردم باعث شده تا خودروسازان و وزارت صنعتی ها کمی به کیفیت کار خود بیاندیشند و به جان و مال مردم هم در کنار سود خود فکر کنند.فکری که البته تا به مرحله عمل نرسد نمی تواند نتیجه خوبی برای این کمپین باشد.

اما گویا امید مردم بعد از این عذرخواهی ها نباید امید داشته باشد زیرا با توجه به انچه رخ می دهد به نظر دولتی ها تنها به فکر خودرو سازان هستند خبر هایی در فضای مجازی مبنی بر ارسال نامه به ادارات مختلف دولتی و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای خرید خودروی صفر حکایت از حمایت دولت از ضرر و زیان ندیدن خودرو سازان دارد.

طی بازدید اخیر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نعمت زاده وزیر صنعت اعلام شد که به خودروسازان به دلیل کاهش فروش و مشکلات پیش آمده یارانه تعلق می گیرد، این در حالی است که یارانه نقدی مردم هر ماه با تاخیر 5 روزه همراه است که جمع این تاخیرها اکنون به یک ماه رسیده است، دولتی که هر ماه شب واریز یارانه را مصیبت عظما می داند چگونه چنین یارانه هایی دارد تا برای مقابله با تصمیم جمعی مردم به خودروسازان پرداخت کند؟

همچنین در اخرین اقدام بانک مرکزی وام خرید خودرو را افزایش داد و تصمیم خاصی در این زمینه گرفته شد که براساس آن، در نهایت مصرف کننده می تواند تا ۸۰ درصد قیمت خودرو و تا سقف ۲۵ میلیون تومان را به صورت وام دریافت کرده که به صورت ۸ ساله نیز آن را می توان بازپرداخت کند. نرخ سودی که در این زمینه اعمال می شود، از طریق نمایندگی های مجاز ۱۶ درصد است و اسناد توسط خودروسازان در بانک مربوطه با نرخ ۱۶ درصد خریداری می شود اما بانک مرکزی آن را با نرخ ۱۴ درصد تنزیل می کند.

در حالی این دست و دلبازی از طرف بانک مرکزی در پرداخت وام خرید خودرو اعمال می شود که زوج های جوان برای دریافت یک وام5میلیونی ماه ها و گاهی سالها در صف ایستاده اند ایا در این شرایط اگر منظور از پرداخت وام بهبود زندگی و معیشت مردم است افزایش وام ازدواج ضروری تر نبود؟ ایا مردم راضی تر نبودند که به جای پرداخت80درصد قیمت یک خودرو به صورت وام 80درصد هزینه ازداج را که کمتر از 25میلیون می شود با همین بهره پرداخت می کردند

این نوع تسهیلات ویژه شاید با شعار های مردمی پرداخت شود اما در نهایت مشخص است که این تصمیم تنها برای جبران ضرور زیان خودسازان که از کمپین نخریدن خودروی صفر به دلیل بی کیفیت به راه افتاده بود است، امال انتظار مردم از دولت و مسئولین اجرایی این بودکه به جای پرداخت چنین وام هایی، خودروسازان را تحت فشار قرار داده تا تنها به فکر سود و منعت خود نباشد و مقداری هم به  جان و متل مردم فکر کنند.

اما گویا مردم هر تصمیمی هم بگیرند خودروسازان چنان قدرتی در پشت پرده دارند که به راحتی این تصمیم را دور زده و با زیرکانه ترین روش تصمیمی به ظاهر به نفع مردم و در باطن به نفع خودشان اعمال کنند.

منبع : راه دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها