کد خبر: ۳۴۵۹۷۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۲     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
نماینده ایران در مورد لایحه تخلفات آمریکا از بیانیه الجزایرگفت: زمانی که قرارداد فنی بیانیه الجزایر تنظیم می شد در چهار مورد میان ایران و آمریکا اختلاف وجود داشت ، یکی از این موارد بهره یک میلیارد دلاری تضمینی بود که آمریکا اعتقاد داشت باید این بهره در حساب بماند.

رخدادهای 27 مهر 1361

چکیده

  • دکتر منوچهر محمدی سرپرست دفتر خدمات حقوق بین الملل: لایحه تخلفات آمریکا از بیانیه الجزایر از طرف ما تقدیم دادگاه شد و از دادگاه خواسته شد که با فوریت به این لایحه رسیدگی کنند.

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر در دیدار با هیئت عالیرتبه کره شمالی گفت : برای مبارزه با ابرقدرت ها بایستی در درجه اول به مکتب و نیروی مردم تکیه کرد.

 

  • بیش از 35 نفر از اعضا و هواداران فعال و محارب و ملحد گروهک منافقین ، اشرف دهقانی و کارگران مبارز دستگیر شدند.

 

  • به دنبال کمک های نظامی اردن به صدام برای تغییر موازنه قوا به نفع عراق در منطقه سودان نیز وارد میدان شده و سربازهای این کشور برای کمک به صدام عازم منطقه شدند!

تشریح اقدامات ایران برای دریافت مطالبات از آمریکا و فرانسه

دکتر منوچهر محمدی معاون نخست وزیر و سرپرست دفتر خدمات حقوق بین الملل در گفت و گویی نتایج سفر اخیر خود به لاهه و فرانسه بمنظور رسیدگی به دعاوی ایران را بازگو کرد .

وی در مورد سفر اخیر خود به لاهه گفت : لایحه تخلفات آمریکا از بیانیه الجزایر از طرف ما تقدیم دادگاه شد و از دادگاه خواسته شد که با فوریت به این لایحه رسیدگی کنند و به اطلاع رئیس دیوان رساندیم که طبق ضوابط و معیارهای جمهوری اسلامی معتقدیم هر کس حقی دارد باید ادا شود و ما آماده هستیم اگر حقی بر عهده ما می باشد برآورده کنیم ولی متقابلا انتظار داریم حقوق حقه ما پرداخت شده و به آن رسیدگی گردد .

وی در مورد سفر خود به پاریس نیز گفت : در پاریس ضمن ملاقات با مشاورین حقوقی شعبه دفتر در پاریس با وکلای فرانسوی دعاوی ایران نیز مذاکراتی انجام گرفت و در این ملاقات خط مشی و توقعات دولت جمهوری اسلامی ایران از وکلای فرانسوی تفهیم گردید .

وی همچنین گفت : ما در صدد هستیم عده ای از جوانان متعهد و مسلمان لیسانسیه حقوق قضایی را برای تحصیل در حقوق بین الملل به خارج فرستاده تا از وجود آن ها در آینده استفاده گردد .

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی الجزایر بعضی از احکام دیوان لاهه را مبنی بر پرداخت وجوه آمریکا متوقف کرده است گفت : زمانی که قرارداد فنی بیانیه الجزایر تنظیم می شد در چهار مورد میان ایران و آمریکا اختلاف وجود داشت ، یکی از این موارد بهره یک میلیارد دلاری تضمینی بود که آمریکا اعتقاد داشت باید این بهره در حساب بماند ولی دولت ایران معتقد به پرداخت آن بود و تصمیم گرفته شد تا این چهار قضیه حل نشود اقدامی از طرف دیوان صورت نگیرد.سه مورد این اختلافات حل شد ولی در مورد بهره یک میلیارد دلاری ، رای صادره دیوان حالت مبهم و گنگی داشت بدین صورت که بهره مورد نظر به حساب تضمینی ریخته نشود و به ایران نیز پرداخت نگردد و چنان چه موجودی این حساب از 500 میلیون دلار کمتر شد ایران اجازه برداشت از حساب خود و واریز به حساب تضمینی داشته باشد .

وی ادامه داد : این رای صادره نه تنها مورد اعتراض ایران بلکه بانک مرکزی الجزایر نیز قرار گرفت و این بانک پرداخت وجوهی را که از طرف دیوان حکم آن داده شده بود متوقف کرد و در این مورد در حال حاضر مذاکرات سه جانبه میان ایران ، الجزایر و دیوان لاهه ادامه دارد .

سپس در مورد وضعیت سهام ایران در پالایشگاه نفت آفریقای جنوبی که در زمان طاغوت سرمایه گذاری شده بود سوال شد که محمدی پاسخ داد : اخیرا در آفریقای جنوبی به بهانه پوچی تصمیم به توقیف سهام ایران گرفته بودند که با اقدام به موقع این دفتر از ضبط سهام و اموال ایران جلوگیری به عمل آمد . (1)

انتخابات میان دوره ای مجلس و خبرگان آذرماه برگزار می شود

مصطفی تهرانی مدیر کل انتخابات کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد که انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آذرماه برگزار می شود . (2)

موسوی : ملت ایران با اتکا به خدا آمریکا را شکست داده است

میرحسین موسوی نخست وزیر در دیدار با هیئت عالیرتبه کره شمالی گفت : برای مبارزه با ابرقدرت ها بایستی در درجه اول به مکتب و نیروی مردم تکیه کرد و با اتکا به ابزار نمی توان با قدرت های استکباری مقابله نمود .

وی اظهار داشت : ملت ما با اتحاد و یکپارچگی خود که در نتیجه ایمان به خدا آن را به دست آورده است ، موفق شده در مقابل تمام توطئه های قدرت های استکباری به ویژه امپریالیسم آمریکا ایستادگی کند و آن ها را شکست دهد . (3)

تروریست ها در ترور استاندار خراسان و نماینده امام ناکام ماندند

توسط برادران جان برکف کمیته مرکزی انقلاب اسلامی مشهد و با هماهنگی صمیمانه برادران کمیته انقلاب اسلامی رجایی شهر کرج و همکاری سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی مشهد بیش از 35 نفر از اعضا و هواداران فعال و محارب و ملحد گروهک منافقین ، اشرف دهقانی و کارگران مبارز دستگیر شدند.

در همین رابطه روابط عمومی کمیته انقلاب اسلامی مرکز مشهد طی اطلاعیه ای اعلام کرد : طی یک درگیری مسلحانه چند ساعته در خیابان امام رضای مشهد تعدادی از عناصر ملحد و محارب وابسته به گروهک اشرف دهقانی که قصد ترور نماینده امام در خراسان حجت الاسلام طبسی و استاندار و تنی چند از شخصیت ها و افراد حزب اللهی استان و مقامات کشوری که در مشهد بودند را داشتند قبل از نیل به اهداف خود توسط برادران جان بر کف کمیته مرکزی انقلاب اسلامی مشهد دستگیر شدند . (4)

سودان برای کمک به صدام نیرو اعزام کرد !

به دنبال کمک های نظامی اردن به صدام برای تغییر موازنه قوا به نفع عراق در منطقه، سودان نیز وارد میدان شده و سربازهای این کشور برای کمک به صدام عازم منطقه شدند!

جعفر نمیری رئیس حکومت نظامی سودان که تاکنون با 13 مورد کودتا مواجه بوده است روز یکشنبه گفت : من ادعا نمی کنم که شرکت نیروهای سودانی در جنگ میان ایران و عراق می تواند در جهت جنگ تغییری ایجاد کند! وی همچنین گفت : اعزام نیرو به عراق بر اساس مصوبات کنفرانس فاس بوده است . (5)

پی نوشت:

1- کیهان ، 27 مهر 1361 ، صفحه4

2- اطلاعات ، 27 مهر 1361 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 27 مهر 1361 ، صفحه 3

4- کیهان ، 27 مهر 1361 ، صفحه 19

5- اطلاعات ، 27 مهر 1361 ، صفحه 16 ، سودان در اواسط سال 61 صدها تن از سربازان ارتش خود را به جبهه های جنگ علیه ایران اعزام کرد . همچنین بدستور جعفر نِمیری رئیس جمهور سودان در شهر خارطوم پایتخت این کشور و پاره ای از شهرهای دیگر دفاتری جهت ثبت نام برای اعزام نیرو به جبهه های جنگ علیه ایران دائر گردیده بود . جعفر نمیری در مصاحبه با مجله الیوسف چاپ قاهره اذعان می دارد که اعزام نیرو به عراق طبق تصمیمات کنفرانس سران عرب صورت گرفته است. سر لشکر وفیق السامرایی(مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق) نیز در مورد نقش سودان در کمک به رژیم صدام می گوید : «در جهت کمک به عراق، یمن تیپ پیاده العروبه را به عراق فرستاده بود. اردن نیز نیروی الیرموک را به عراق گسیل داشت و سودان داوطلبانی را اعزام داشت که در جبهه شرقی رودخانه میسان در خط مقدم جبهه فعالیت می کردند.»

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها