کد خبر: ۳۴۶۰۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
يک کارشناس مسائل بين‌الملل گفت: وزير امور خارجه آلمان به جاي آنکه از موضع تکبر با ملت ما برخورد کند بهتر بود از موضع شرمندگي و شرمساري با ايرانيان صحبت مي‌کرد.
به گزارش پایگاه 598، محمد مرندي استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به سفر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان به ايران و کمک‌هاي اين کشور در زمان جنگ تحميلي به رژيم صدام در دستيابي به سلاح‌هاي شيميايي گفت: سفر وزير خارجه ايران فرصت ايده‌آلي بود که وي از ملت ايران به دليل سلاح‌هاي شيميايي که دولت اين کشور به رژيم صدام داده بود عذرخواهي کند.

وي با بيان اينکه هزاران ايراني به دليل سلاح‌هاي شيميايي اهدايي دولت آلمان به صدام شهيد شدند، اظهار داشت:‌همچنين ده‌ها هزار نفر با همين سلاح‌ها مجروح شدند که بعضا برخي از آنها به تدريج در حال شهيد شدن هستند و برخي ديگر سال‌هاست که با زجر زندگي مي‌کنند و هر روز براي آنها مانند شکنجه مي‌گذرد.

اين کارشناس مسائل بين‌الملل اقدام آلمان در تجهيز رژيم صدام به تسليحات شيميايي را نقض فاحش حقوق بشر خواند و افزود: کمترين توقع اين بود که وزير خارجه آلمان در حضور نخبگان و جوانان ايراني از ملت ايران، جانبازان شيميايي و خانواده شهدا عذرخواهي کنند.

مرندي اضافه کرد:‌بهتر بود آقاي اشتاين ماير به سردشت مي‌رفت و از مردم اين شهر به عنوان منطقه‌اي که به صورت مشخص مردم بيگناه آن، مورد حمله تسليحات شيميايي صدام که فناوري آن از سوي آلمان اهدا شده بود، قرار گرفته بودند عذرخواهي نموده و يا لااقل به يکي از بيمارستان‌هايي که مجروحان شيميايي ما در آن جا مستقر هستند، مي‌رفت و از آنها دلجويي مي‌کرد.

وي ادامه داد: وزير خارجه آلمان بايد بر اساس اصول اوليه انساني متوجه مي‌شد که اين عذرخواهي از ملت ايران به دليل تعداد زيادي شهيد و مجروح به وسيله تسليحات شيميايي مسئله‌اي لازم و ضروري است. ضمن اينکه آلمان در کنار اين اقدامات از گروه‌هاي تروريستي نظير سازمان منافقين به عنوان قاتل هزاران نفر از مردم ايران حمايت‌هاي گسترده‌اي را انجام داده است.

اين استاد دانشگاه تهران با اشاره به ادعاهاي حقوق بشري دولت آلمان در مجامع بين‌المللي اظهار داشت: اگر دولت آلمان مي‌خواهد ادعايي نسبت به مسئله حقوق بشر، جامعه مدني و حقوق شهروندي داشته باشد ابتدا بايد جوابگوي اعمال خود مانند تجهيز يک رژيم جنايتکار به تسليحات شيميايي باشد.

مرندي عدم عذرخواهي اشتاين‌ماير از ملت ايران را نشانه نگاه بالا به پايين مقامات غربي به جايگاه‌هاي انساني خواند و افزود: اين رفتار به اين معناست که ارزش‌ انسان‌هاي غيراروپايي در نظر مقامات اروپايي کمتر از ارزش انسان‌ها در غرب است.

وي با اشاره به استانداردهاي دوگانه غرب در برخورد با حقوق بشر تصريح کرد: البته ديگر کسي در منطقه ما ادعاي غربي‌ها درباره حقوق بشر را نمي‌پذيرد و اقداماتي نظير همکاري غربي‌ها با رژيم آپارتايد در فلسطين و رژيم سعودي، کمک به رژيم‌هاي منطقه در تاسيس داعش و ايجاد القاعده به صورت باواسطه و تحريم مردم ايران و تلاش براي نابودي اقتصاد و محروم نگه داشتن مردم حتي از اقلام دارويي، تنها بخشي از اقدامات ضد حقوق بشري غرب است.

اين کارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: همين قضيه اهداي مواد اوليه و فن‌آوري توليد تسليحات شيميايي از سوي کشوري مانند آلمان به رژيم صدام نشاندهنده دروغ بودن ادعاي غرب درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسان‌هاست.

مرندي اضافه کرد: ما در گذشته شاهد بوديم که آمريکايي‌ها به بهانه سلاح‌هاي شيميايي و حضور القاعده به عراق حمله کردند ولي در اين کشور نه سلاح شيميايي کشف شد و نه القاعده مورد حمله جدي و نابودي قرار گرفت؛ اما پيش از اين کشورهايي مانند آمريکا و متحدانش نظير آلمان به صدام سلاح‌هاي شيميايي اهدا کردند و امروز هم مشغول کمک‌هاي باواسطه به القاعده هستند.

وي با اشاره به مواضع وزير امور خارجه آلمان در تهران تصريح کرد: آقاي اشتاين ماير به جاي آنکه از موضع تکبر با مردم ايران برخورد کند بهتر بود که از موضع شرمندگي و شرمساري با ملت ما صحبت مي‌کرد تا شايد مردم تا حدودي دولت آلمان را پذيرفته و راه براي دور جديد همکاري‌ها ميان ايران و آلمان باز شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها