کد خبر: ۳۴۷۰۳۷
زمان انتشار: ۰۱:۵۹     ۰۴ آبان ۱۳۹۴
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به زمستان بسیار سرد امسال، گفت: 44 دستگاه عضو مدیریت بحران استان آمادگی کامل در برابر زمستان متفاوت امسال را دارند.

به گزارش پایگاه 598، سید ابوالحسن میرجلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در مورد پدیده ال‌نینو اظهار داشت: این رخداد به دنبال آزاد شدن انرژی انباشته در اقیانوس‌ها رخ می‌دهد و برخی مواقع تمامی سطح دنیا را در بر می‌گیرد.

وی تغییراتی در جهت آب‌های سرد و گرم اقیانوس‌ها و بادهای منطقه‌ای را از نشانه‌های اولیه این پدیده عنوان کرد و افزود: این پدیده که سالیانه پیش‌بینی می‌شود به دنبال خود تغییراتی را در اقلیم و آب و هوای هر منطقه ایجاد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان داشت: پدیده ال‌نینو امسال ایران و کشورهای همسایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد که پیش‌بینی‌هایی از سوی وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران کشور شده است.

رد رخداد ال‌نینو از سوی سازمان هواشناسی

میرجلیلی اذعان داشت: البته سازمان هواشناسی رخداد این پدیده را امسال در کشور به صورت صد در صد نپذیرفته و پیش‌بینی می‌کند که زمستان امسال نیز مانند سال‌های گذشته خواهد بود.

وی با بیان اینکه پدیده ال‌نینو از سوی وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران جدی گرفته شده است، ادامه داد: احتمال می‌رود امسال زمستانی سردتر و متفاوت‌تر از سال های گذشته داشته باشیم و شدت ریزش‌های جوی در زمستان بیشتر باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: گرچه رخداد این پدیده به صورت صد در صدی نیست اما تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای آمادگی با هرگونه رویداد در استان فراهم شده است.

میرجلیلی اظهار داشت: هرچند که سازمان هواشناسی به عنوان مرجع اعلام پیش‌بینی هوا بروز این پدیده را در زمستان امسال تأیید نمی‌کند اما موارد مدیریت بحران باید پیش‌بینی شود.

وی از آمادگی دستگاه‌‌های امدادی استان در زمستان امسال خبر داد و تصریح کرد: شاید شرایط زمستان امسال مانند زمستان 86 که سرما و یخبندان 40 روزه خسارات زیادی را به دامداران و کشاورزان زد، نباشد اما شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، هلال احمر، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های متولی استان آمادگی لازم را کسب کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اذعان داشت: در این پدیده بارندگی‌ها به صورت رگباری است یعنی در مدت زمان کوتاه حجم بالایی از بارندگی‌ها رخ می‌دهد به همین دلیل در خراسان جنوبی که خشکسالی 17 ساله را تجربه کرده و به دلیل نداشتن پوشش گیاهی نفوذپذیری خاک کم است، احتمال وقوع سیلاب و روان‌آب‌ها مانند آنچه در سال 92 در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه رخ داد، وجود دارد.

آمادگی کامل 44 دستگاه عضو مدیریت بحران استان

میرجلیلی از آمادگی 44 دستگاه عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در زمستان امسال خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌ها در ماه‌های آبان و آذر شدت بگیرد.

وی ادامه داد: پدیده ال‌نینو معمولاً یک سال بیشتر دوام ندارد و از 31 استان کشور شاید همه و شاید برخی از استان‌ها را درگیر کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 14 کارگروه ملی مدیریت بحران به ریاست معاونان وزرا تشکیل می‌شود و هشدارهای لازم به این کارگروه‌ها ابلاغ شده است.

برنامه‌ریزی برای اقدامات لازم در زمستان امسال

میرجلیلی اذعان داشت: کارگروه سوخت و مواد نفتی، کارگروه مخاطرات دریایی، برق و آب، کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی و کارگروه حمل و نقل جزء چهار کارگروه اصلی مدیریت بحران هستند که تاکنون جلساتی را در سطح استان برگزار و برنامه‌ریزی‌های لازم را پیش‌بینی کرده‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها