کد خبر: ۳۴۷۰۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۰۴ آبان ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه پیرامون نتایج سفر اخیر خود به آمریکا برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت : ایران از رژیم صهیونیستی 500 میلیون دلار طلب دارد .

رخدادهای4 آبان 1361

چکیده

  • موسوی خوئینی ها نماینده امام در سفر حج امسال اعلام کرد حجاجی که در عربستان مضروب و مجروح شدند به دادسرای کشور شکایت کنند .

 

  • نجفی  وزیر فرهنگ و آموزش عالی :  مسئله تعطیل موسسه باستان شناسی دولت آلمان غربی بی ارتباط با برخورد خشن این دولت با دانشجویان ایرانی نبوده است.

 

  • موسوی خوئینی ها: درباره تسخیر لانه جاسوسی اصرار دانشجویان این بود که امام راهم مطلع کنیم که ایشان هم آیا موافق هستند یا نه؟ من مخالفت کردم.

 

  • علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه: از اموال ملت ما حدود 500 میلیون دلار در زمان شاه به اسرائیلی ها داده شده که ما امیدواریم با تلاش هائی که می شود، بتوانیم این حقوق مردممان را از غاصبین وغارتگرها بگیریم. 

 

  • ایران روز دوشنبه رسما از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست کرد که با رد اعتبارنامه هیئت نمایندگی اسرائیل، رژیم صهیونیستی از مجمع عمومی اخراج شود.

شکایت حجاج ایرانی از پلیس عربستان

موسوی خوئینی ها نماینده امام در سفر حج امسال اعلام کرد حجاجی که در عربستان مضروب و مجروح شدند به دادسرای کشور شکایت کنند .

خوئینی ها در یک مصاحبه مطبوعاتی در این زمینه گفت : از کلیه حجاجی که در جریان مراسم حج امسال توسط پلیس سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یا به اموال آن ها آسیب و زیانی وارد آمده است درخواست می کنم موارد جرم را طی شکایتی تشریح و آن را در سراسر کشور به دادسراها تحویل دهند تا در مورد استیفای حقوق آن ها از طریق مراجع قانونی در داخل و خارج عربستان سعودی اقدام شود . (1)

ملاقات دانشجویان مسلمان اخراجی از آلمان با وزیر فرهنگ و آموزش عالی

تعدادی از دانشجویان مسلمان ایرانی که بدلیل طرفداری از جمهوری اسلامی به وسیله دولت آلمان غربی از آن کشور اخراج شده اند روز دوم آبان ماه جاری با محمد علی نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی ملاقات کردند.

 در این ملاقات نجفی ضمن قدردانی از مبارزات و زحمات این دانشجویان ، رئوس اقداماتی را که در جهت مقابله با حرکت ضد انقلاب اسلامی در خارج از کشور به عمل آمده برشمرد و گفت سعی می شود دانشجویان مسلمان اخراجی به کشور های محل تحصیل خود بازگردانده شوند و یا حتی الامکان در دانشگاه های کشور به تحصیل بپردازند.

 وی از کلیه وزارتخانه ها و سازمان هائی که بنحوی با کشورهای خارجی در ارتباط هستند خواستار اجرای سیاست هماهنگی بمنظور مقابله با فشار کشور های دست نشانده استکبار جهانی نیست به دانشجویان مسلمان شد تا انشاء االله از حرکت های انقلابی و افشاگرانه این برادران حمایت جدی به عمل آبد.

نجفی افزود : مسئله تعطیل موسسه باستان شناسی دولت آلمان غربی بی ارتباط با برخورد خشن این دولت با دانشجویان ایرانی نبوده است. وزیر فرهنگ و آموزش عالی همچنین گفت : ما به محض آگاهی از اسامی دانشجویان ضد انقلاب و وابسته در خارج از کشور اقدام به قطع ارز تحصیلی آنان کرده ایم .(2)

تسخیر لانه جاسوسی به افسانه شکست ناپذیری آمریکا پایان داد

موسوی خوئینی ها در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و راجع به سالگرد رویداد تاریخی ۱۳ آبان (روز اشغال جاسوس خانه آمریکا) به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

خوئینی ها در رابطه با سالگرد اشغال لانه جاسوسی گفت : درآستانه سالگرد حادثه تاریخی ۱۳ آبان که به تعبیر امام انقلاب دوم نام گرفت - مناسب است که بار دیگر عظمت آن حادثه را در خاطره ها تجدید کنیم و ضربه ای که آن حادثه بر پیکر استکبار به سرکردگی آمریکا زد، ضربه ای که مستقیما بر خود آمریکا وارد کرد ، از آثار آن حرکت و آن حادثه گفتگو کنیم .

وی ادامه داد : به تعبیر خود آمریکا و بعضی از شخصیت های سیاسی آمریکا که بزرگترین و قدرتمندترین حکومت جهان گرفتار یک سردرگمی و تشنج شده بود ، به دست یک حکومت و رژیمی که کارتر تعبیر کرده بود یک رژیم بدوی است، ولی پیداست که این تعبیر از همان سرگیجه و تشنج برخاسته است، کارتر می گوید بدترین لحظات زندگی من آن لحظه ای بود که خبر ماجرای طبس را به من دادند. آن شکست بزرک و رسوا کننده آمریکا که فقط به دست توانای و خدا انجام گرفت.

خوئینی ها افزود : در آستانه سالگرد چنین حادثه بزرگی هستیم که این حادثه به دست فرزندان صدیق این ملت یعنی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام انجام گرفت امیدواریم که آن روحیه اصیل وضد آمریکائی و ضد ستم ملت ایران که از آغاز این انقلاب این ملت را هدایت کرد و امام این خشم مقدس علیه آمریکا را در دل ها زنده کردند همچنان باقی باشد و این ملت را تا پیروزی نهایی جهت دهد و حرکتش را سمت دهد و این خشم مقدس در قلوب ملت ایران و همه ملتهای مسلمان و در قلوب همه مستضعفین جهان روز بروز تپنده تر باشد.

ریشه حرکت دانشجویان پیرو خط امام

موسوی خوئینی ها سپس در پاسخ به این سئوال که ریشه حرکت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی چه بوده است ؟ گفت : این مسئله را باید از سال 42 جست و جو کنیم. می دانیم که ماجرای اشغال لانه جاسوسی به دست جوانانی صورت گرفت که عمدتا جوانانی در سنین ۲۰ سالگی هستند . جوانانی که در سال 42 بچه هایی بودند که تازه متولد شده بودند و از سال 42 امام فریادش را علیه آمریکا در این کشور بلند کرد و از همان موقع فرمود که همه گرفتاری های ما به دست آمریکاست در حقیقت این فریاد امام در گوش و دل این بچه ها نشست و هرچه این ها رشد کردند این کلمات امام هم در دل آنها بیشتر جا گرفت تا اینکه به این سن از عمرشان رسیدند و این دانشجویان ملاحظه کردند که ملتی با آن همه فداکاری و ایثار شاه را که از حمایت آمریکا برخوردار بود بیرون کرده و حالا که بیرونش کرده اند. باز هم در خارج از کشور به هر جایی که وارد می شود برای آن کشور مشکلاتی ایجاد می کند ودولتش را مجبور می کند که عذرش را بخواهند. عاقبت الامر بنا به توصیه کیسینجرها و راکفلرها، دولت آمریکا قبول کرد که شاه را پناه بدهد و به آمریکا ببرد.

کارتر: دولت موقت با ما همکاری داشت

 موسوی خوئینی در رابطه با سقوط دولت موقت و پیامدهای ناشی از آن گفت : جالب است بدانید که مجله تایم به نقل از کتاب 444 روز که کارتر نوشته است می گوید: دولت موقت باما همکاری داشت و نخست وزیر و افراد تحصیل کرده غرب که عضو کابینه آن زمان بودند، برای ما پیام های دوستانه می فرستادند و به طور عمده و برجسته باما همکاری می کردند. در چنین روزهایی بازرگان می گفت: « از روابط با آمریکا خوشحالیم »  و کارتر در همان کتاب می نویسد : « او توسط انقلاب گران (امام) خمینی سقوط کرد. پس می بینیم که فقط جاسوس خانه آمریکا توسط دانشجویان انقلابی سقوط نکرد بلکه دولت موقت ، لیبرال ها وهمچنین دانشگاه ها که به تربیت غرب زدگان مشغول بودند درپی تعطیل جاسوس خانه بسته شدند و براثر تحریم اقتصادی ، پایگاه های اقتصاد غرب در ایران نیز مضمحل گشتند که البته در مورد اخیر متاسفانه هنوز درگیر اثرات منفی اقتصاد وابسته به غرب هستیم. » بازرگان از توهین به سیستم اداری عصبانی می شد که سیستم اداری پوسیده و غیراسلامی ایران نیز درپی استعفای دولت موقت تغییر کرد .

وی در ادامه افزود: آمریکا شیطان بزرگ است و ملت ما هر توطئه ای را که خنثی کند امریکا به فکر توطئه بزرگتری می افتد.

از تسخیر لانه جاسوسی اطلاع قبلی داشتم ولی صلاح ندیدم به امام اطلاع داده شود !

موسوی خوئینی ها در پاسخ به این سئوال که آیا تصمیم تسخیر لانه جاسوسی با اطلاع شما بوده گفت : بله ، قبلا با من صحبت و مشورت شد و به نظرم رسید که کار درستی است. البته در این رابطه اصرار دانشجویان این بود که امام راهم مطلع کنیم که ایشان هم آیا موافق هستند یا نه؟ من مخالفت کردم و به دلایلی گفتم لازم نیست. ما این کار را انجام می دهیم اگر امام مخالف بودند ، بیرون می آئیم و اگر مخالفت نکردند در آنجا خواهیم ماند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه ، به نظر شما طرح هائی که آمریکا با اعمال سیاست های خود در مورد تحمیل صلح به جمهوری اسلامی ایران دارد چیست؟ گفت : آمریکا تسلیم ایران را می خواهد. میخواهد صلح را به ایران تحمیل کند و می خواهد که در برابر تجاوز عراق تسلیم شود .

وی در ادامه گفت : آمریکا از هر شیوه ای که در اختیارش باشد علیه ایران استفاده می کند، نه برای تحمیل صلح، برای تحمیل تسلیم و ذلت ایران . آمریکا هنوز نفهمیده که جمهوری اسلامی را نمی تواند وادار به ذلت و تسلیم بکند. کارتر در کتاب خاطرات 444 روزه اش نوشته : که چندبار در فکر شدم اگر بشود با آیت الله خمینی مذاکره و حتی معامله کنم، ولی بعد فهمیدم که خیلی احمقانه فکر می کنم . با اینکه او ادعا می کند که خیلی احمقانه فکر می کند ، معذلک اینها فکر می کنند که با این تهدیدها جمهوری اسلامی را می توانند وادار به تسلیم و ذلت کنند.

موسوی خوئینی ها در پاسخ به این سئوال که با توجه به موارد متعدد نقض قرارداد الجزایر از سوی آمریکا درس هائی که باید از اشغال انقلابی سفارت و گروگان گیری جاسوسان آمریکائی گرفت کدام است؟ گفت: طبیعی است که هرگاه ابتکار عمل را از دست بدهیم او مارا به دنبال خود می کشاند و در هر حرکتی در برابر دشمن نباید حرکت انفعالی باشد . وی در ادامه گفت: وقتی که گروگانها از دست ما خارج شدند ، طبیعی بود که دیگر آن قدرت ابتکاری را نداشته باشیم .(3)

طلب 500 میلیون دلاری ایران از اسرائیل به روایت ولایتی

علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گویی پیرامون نتایج سفر اخیر خود به آمریکا برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت : ایران از رژیم صهیونیستی 500 میلیون دلار طلب دارد .

وی اظهار داشت : موقعی که هیئت ما عازم نیویورک بود یک توقفی در سوئیس داشتیم که در آن جا ویزای آمریکا را بگیریم و در حین این توقف ملاقاتی با وزیر خارجه سوئیس داشتم و در رابطه با مسائل و روابط اقتصادی که با کشور سوئیس داریم  و می دانید که سوئیس حافظ منافع ما در مصر و آفریقای جنوبی و همچنین رژیم صهیونیستی است ، از اموال ملت ما حدود 500 میلیون دلار در زمان شاه به اسرائیلی ها داده شده که ما امیدواریم با تلاش هائی که می شود، بتوانیم این حقوق مردممان را از غاصبین وغارتگرها بگیریم.  (4)

پیشنهاد جدید ایران برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ایران روز دوشنبه رسما از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست کرد که با رد اعتبارنامه هیئت نمایندگی اسرائیل، رژیم صهیونیستی از مجمع عمومی اخراج شود. سعید رجایی خراسانی نماینده ایران اصلاحیه ای به گزارش کمیسیون اعتبارنامه ها پیشنهاد کرد که بر اساس آن اعتبار نامه کلیه هیئت های نمایندگی در مجمع عمومی به استثنای اعتبار نامه اسرائیل تائید می شود.

 نماینده ایران ضمن تسلیم پیشنهاد اصلاحیه خود اظهار داشت: وقت آن رسیده است که به بی عدالتی های 35 ساله پایان داده شود.

گفتنی است 43 کشور گروه اسلامی در نامه ای که متن آن دیشب در سازمان ملل متحد انتشار یافت نظرات و شرایط سیاسی و قضایی خود را درباره حضور اسرائیل در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشریح کرده و به ویژه اسرائیل را به کشتار ملت فلسطین متهم کرده اند.

بر اساس این گزارش گروه کشورهای اسلامی روز جمعه از درخواست تعلیق اسرائیل از مجمع عمومی کنونی انصراف داده و تصمیم گرفته بودند تنها نظرات و شرایط خود را درباره حضور اسرائیل در سازمان ملل متحد در نامه ای که ضمنا به امضای کشورهای بلوک شرق و چند کشور آفریقایی خواهد رسید تشریح کنند .

کشورهای امضا کننده این نامه 9 ماده ای در توجیه نظرات خود به نقض علنی و مداوم اصول حقوق بین المللی منشور ملل متحد و نادیده گرفتن قطعنامه های سازمان ملل متحد درباره ضمیمه کردن بیت المقدس و جولان و خودداری از تخلیه سرزمین های اشغالی و بالاخره حمله اسرائیل به لبنان و کشتار فلسطینی های این کشور استناد کرده اند . (5)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 4 آبان 1361 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 4 آبان 1361 ، صفحه 2

3- کیهان ، 4 آبان 1361 ، صفحه 15

4- اطلاعات ، 4 آبان 1361 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 4 آبان 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها