کد خبر: ۳۴۷۲۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۰۵ آبان ۱۳۹۴
رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر:
رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: حکم اعدام شیخ نمر هیچ توجیهی از منظر قوانین و اصول حقوقی ندارد.
به گزارش پایگاه 598، محمد واحدی رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: تایید حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر به جرم توهین به نظام آل سعود و حمایت از انقلاب مردمی بحرین به معنای مجوز  برای اجرای حکم اعدام او بدون هشدار قبلی است.

وی افزود: تصمیم دولت عربستان برای اجرای حکم اعدام شیخ نمر به دستور محمد بن نایف ربطی به سازمان‌های حقوقی و قضائی این کشور ندارد و به نظر می‌رسد این حکم یک مسئله کاملا سیاسی است که با توجه به در حاشیه بودن ملک سلمان نسبت به پرونده‌های احکام سیاسی و زندانیان عقیدتی صورت گرفته است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: حکم دادگاه عربستان با آزادی‌های سیاسی افراد و حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در تناقض بوده و ناقض ماده دوم و سوم اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 10 دسامبر 1948 میلادی و ماده دوم اعلامیه حقوق بشر اسلامی قاهره است.

واحدی با اشاره به اتهامات شیخ نمر گفت:در اتهام شیخ نمر چنین آمده که "وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی (وهابی) کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند" موضوعی که نه تنها جرم محسوب نمی‌‌شود بلکه از حقوق بدیهی و مسلم انسان است، و همین موضوع نشان دهنده نقض گسترده و بنیادین حقوق بشر در عربستان سعودی است.

وی گفت: شیخ نمر یک مجتهد و روحانی شیعه است که  اعدام وی، اعدام یک فرد عادی به حساب نمی‌آید، شیخ نمر در مناطق عوامیه و قطیف طرفداران بسیار زیادی داشته و در تمامی مناطق شرقی عربستان از احترام بسیار بالایی برخوردار است و اعدام وی توسط آل سعودی‌ یک قمار سیاسی به حساب می‌آید.

رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: شیخ نمر یکی از چهره‌های مهم و پر نفوذ در جامعه شیعی شرق عربستان است و اعدام وی می‌تواند منجر به شورش در عربستان شود.

وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده  مصلحت سیاسی سعودی‌ها مانع از اعدام شیخ نمر می‌شود، افزود: باید به این نکته توجه داشت که نظام عربستان در حال فعلی در حال جنگ است ، از طرفی هم پیگیری حقوقی فاجعه منا در دستور کار بسیاری از کشورهای اسلامی قرار گرفته است همین موضوعات به علاوه اعدام شیخ نمر احتمال به وجود آمدن درگیری و شورش در عربستان را قوی‌تر می‌کند.

این فعال دانشجویی به اهداف عربستان در این زمینه اشاره کرد و با ارائه تحلیلی گفت: با وجود شکست پیاپی کشورهای غربی و گروهک‌های تکفیری تروریستی در ماههای اخیر می‌توان پیش بینی کرد این اعدام سناریویی از پیش طراحی شده برای اختلاف افکنی و تفرقه پراکنی بین مسلمانان است تا با شعله ور نمودن این اختلاف افکنی افکار عمومی جهان علی الخصوص مسلمانان تا حدی از مسائل منطقه‌ای دور شود.

واحدی در پایان گفت: صدور حکم اعدام ایت الله نمر هیچ گونه توجیهی از منظر قوانین و اصول حقوقی ندارد و تنها نشان دهنده گوشه‌ای از ظلم و ستمی است که در عربستان علیه شیعیان و شهروندان در جریان است بنابراین شایسته است نهادهای مستقل حقوق بشری با مخاطب قرار دادن دبیر کل سازمان ملل و  جامعه جهانی که فلسفه وجودیشان دفاع از حقوق بشر است لغو این حکم ظالمانه را به صورت جدی  پیگیری کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها