کد خبر: ۳۴۷۳۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۰۵ آبان ۱۳۹۴
نوبخت در نشست خبری:
سخنگوی دولت گفت: ما نسبت به وضعيت مطلوب از رشد اقتصادي راضي نيستيم، ما با اين رشد اقتصادي نمي توانيم رونق اقتصادي مدنظر خود را بيافرينيم.
به گزارش پایگاه 598، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات تركان در خصوص نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور، اظهار کرد: نامه چهار وزیر مربوط به بازار سرمایه و بورس است و آنها نگرانی‌هایی را در این زمینه اعلام کردند و توضیح دادند که بورس دچار افت شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ افت بورس همزمان با نرخ‌گذاری برای خوراک پالایشگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی شد ولی چون مصوبه مجلس، قانون بود لازم‌الاجرا شد و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تبدیل به ۱۳ سنت شد. این قانون درواقع راه‌هایی را برای آنچه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، سود غیرمتعارفی را به وجود می‌آورد، بست. این قانون در نهایت اجرا شد و برخی همکاران ما از جمله وزیر رفاه برای شرکت الغدیر که مربوط به شرکت بازنشستگان وزارت دفاع است، اعلام حساسیت کرد و سه وزیر دیگر نیز نگرانی‌های خود را اعلام کردند.

نوبخت گفت: آقای ترکان معتقد است این نرخ ۱۳ سنتی نباید کاهش یابد و این مقدار سود برای پالایشگاه‌ها کافی است. ترکان با کاهش این نرخ مخالف است و اعتقاد دارد در پی این مساله یک رانت به وجود می‌آید که البته اظهارات اخیر وی متوجه چهار وزیری که به رئیس‌جمهور نامه نوشتند، نبود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در عین حال باید اعلام کنم نظر دولت از طریق سخنگو اعلام می‌شود و آقای ترکان می‌توانند مانند سایر افراد نظرات شخصی خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: برخی اعلام کردند وزرای دیگر نیز به رئیس‌جمهور در مورد مسائل اقتصادی نامه نوشتند و این حکایت از وجود یک بحران اقتصادی در کشور دارد. ممکن است هر یک از وزرا از مشکلات موجود سخنانی مطرح کنند و نامه‌هایی رد و بدل شود که این مساله یک امر متعارف است. رئیس‌جمهور این نامه‌ها را به بنده ارجاع می‌دهند و باید مجدداً تاکید کنم که نگارش این نامه‌ها نشانگر یک بحران اقتصادی در کشور است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور در ارتباط با مساله بازار سرمایه و بورس بود، اظهار کرد: برنامه دولت برای افزایش رشد اقتصادی یکی از وعده های دولت تدبیر و امید بود و باید همواره بر روی دو سیاست دولت مبنی بر مهار تورم و خروج از رکود قضاوت منصفانه ای کنیم؛ چراکه در سال های پس از روی کار آمدن دولت، تورم مهار و رشد اقتصادی نیز مثبت شد.

وی افزود: من اجزای این سیاست ها را به زودی اعلام خواهم کرد البته باید بگویم ما با این رشد اقتصادی نمی توانیم رونقی که مدنظرمان است، بیافرینیم، اما باید این رشد را نسبت به شرایط گذشته ارزیابی کنیم.

نوبخت تصریح کرد: در ۲ ماه اخیر که برجام تایید شد ما همچنان در حال تحریم هستیم و بانک مرکزی در تحریم قرار دارد با اینکه نفت خود را می فروشیم اما به دلیل تحریم بانک مرکزی نمی توانیم از پول نفت به درستی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این بود که در شرایط تحریم رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم. البته ما از این رشد نسبت به وضعیت مطلوب راضی نیستیم، ولی در عین حال در شرایط تحریم از تیم اقتصادی دولت تشکر می کنم که تدابیر خوبی را در شرایط تحریم برای کشور در نظر گرفت. ما امروز در اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث تیراندازی در دزفول و بهبهان گفت: درگیری دزفول و بهبهان از دو جنس متفاوت بود حادثه اولی یک رویداد امنیتی بود که همه عناصر آن دستگیر شدند، اما حادثه بهبهان وجه امنیتی نداشته است بلکه یک شرارتی بوده که با آن برخورد شده است.

نوبخت گفت: ما نه تنها برای ماه های معطوف به ایام انتخابات بلکه برای همیشه باید جامعه ما از بروز این حوادث مصون باشد و مردم در آرامش سپری کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه خاطرنشان کرد: مقدمات سفر آقای روحانی به این دو کشور فراهم شده است که من به زودی اطلاعات تکمیلی را ارائه می کنم، اما تا اینجا قرار است این سفر ۱۸ تا ۲۰ آبان صورت بگیرد، ولی این زمان قطعی نیست؛ چراکه امکان دارد به تاخیر بیفتد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت تغییر برخی مدیران کل استانداری ها چه بوده است، تاکید کرد: همه مدیران اجرایی توسط مقامات مافوق خود فعالیت هایشان ارزیابی می شود و عملکرد مدیران استانی نیز توسط وزارت کشور رصد و بررسی می شود؛ چراکه ما امروز در شرایطی قرار داریم که باید افراد باتجربه در رأس امور قرار گیرند.

نوبخت افزود: نوع نگاه دولت در خصوص چینش مدیران کاملا فراجناحی بوده است و همانطور که کابینه دولت را نگاه می کنید، متوجه خواهد شد که همه افراد از جناح های مختلف در دولت حضور دارند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی تغییرات مدیریتی در استان هایی همانند مازندران و کرمان وجه سیاسی ندارد و طبیعی است که این سطح از مدیران توسط استانداران مورد تغییر قرار بگیرند و استاندار نیز لازم نیست که برای هر تغییری از دولت کسب تکلیف کند؛ چراکه باید سلسله مراتب رعایت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش تسهیلات توسط برخی بانک ها و شائبه افزایش چاپ پول توضیح داد: بانک ها ۱۳ درصد هر سپرده ای که از مردم می گیرند را باید به بانک مرکزی بسپارند و مابقی آن را تسهیلات ارائه دهند، اما هر مقدار کمتر بتواند به بانک مرکزی سپرده ارائه کنند دستشان برای ارائه تسهیلات بازتر است.

نوبخت افزود: بانک مرکزی ا خیرا به برخی بانک ها اجازه داده تا ۳ درصد کمتر از سپرده های موجود را در بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند تا در عوض آن آنها بتوانند تسهیلات بیشتری به مردم ارائه دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این مساله به معنای چاپ پول نیست، گفت: این همان پول مردم است که بانک ها ۳ درصد کمتر در بانک مرکزی سپرده گذاری کرده اند. من از همکاران خود در بانک مرکزی تشکر می کنم که هر روز جلسات مختلفی دارند و قرار است تا پایان ماه جاری برنامه های پولی خود را ارائه و اجرا کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها