کد خبر: ۳۴۷۵۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۰۶ آبان ۱۳۹۴
معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع):
طبیعتاً وقتی که دوباره موضوع نفوذ فرهنگی در حال مطرح شدن است یعنی اتفاقی در داخل افتاده است. زمینه ها و فضاهایی برای این که دوباره آن نفوذ فرهنگی اتفاق بیفتد باز شده است؛ البته به نظر می رسد که ما در وضعیت تکامل یافته تری نسبت به دوره ی قبل یعنی دولت اصلاحات هستیم

به گزارش پایگاه 598، رئیس دانشکده معارف اسلامی و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه مسئله ما با آمریکا سوء تفاهم در برخی روابط دیپلماتیک نیست، گفت: "مسئله اختلافی ما با آمریکا مسئله حق و باطل است و ما با آمریکا مذاکره ای نداریم.”

محمدهادی همایون در گفتگو با خبرنگار  طلوع یزد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه ممنوعیت مذاکره با آمریکا اظهار داشت: موضوع مذاکره با کشورهایی که نه چندان همسو با ما تلقی می شوند، موضوعی است که در اصل دیپلماسی همه ی کشور ها وجود دارد و بسته به وضعیت رابطه ی دو طرف، وارد مذاکره می شوند. با این حال موضوع آمریکا همانطور که رهبر انقلاب هم اشاره کردند، موضوع کاملاً مجزایی است و در این فضا قرار نمی گیرد. وی افزود: رهبر انقلاب با این نوع تعبیرشان می فرمایند که موضوع مذاکره ی ما با آمریکا خارج از آن چارچوبی است که تحت عنوان نرمش قهرمانانه مطرح شده است.

همایون با اشاره به نامگذاری آمریکا به عنوان شیطان بزرگ از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: فهم این ماجرا می تواند خیلی به ما کمک کند. چون ما زمانی ممکن است فکر کنیم که آمریکا یک کشور ابرقدرت است که در روابط دیپلماتیک خودش با ما دچار یک سری اشتباهات شده و لذا می توانیم بنشینیم با هم در مورد خیلی از مسائل، با این سابقه و با لحاظ این سابقه مذاکره کنیم.

وی اضافه کرد: در حالی که مسئله ما با آمریکا مسئله ی دو تا کشور که با هم دچار مشکلاتی در روابط دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک شده اند، نیست. مسئله ی ما با آمریکا مسئله ی حق و باطل است. اینکه ما جنایت های آمریکا در حق ملت ایران را از کودتای ۲۸ مرداد به این طرف می شمریم، فقط به این دلیل است که این شواهد تاریخی برای بقیه قابل فهم تر است ولی عمق مسئله این است که آمریکا شیطان بزرگ است؛ حتی اگر در این شواهد تاریخی چیزی پیدا نمی کردیم، نفس شیطان بودن آمریکا برای ما کافی بود که بر اساس اصول اعتقادی مان بخواهیم در برابر آمریکا بایستیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه جریانات سهل اندیش یا غربگرایی هستند که اینگونه به آمریکا نگاه نمی کنند، افزود: طبیعتا اگر ما بخواهیم به این ورطه سقوط کنیم که به آمریکا مثل بقیه ی کشور ها نگاه کنیم، تجربه ی تاریخی کشور های دیگر نشان می دهد که چیزی از هویت و استقلال آن ها در این نوع روابط با آمریکا باقی نمانده است و این خطر برای ما هم وجودخواهد داشت.

همایون با بیان اینکه نفوذ را باید در یک حیطه ی گسترده تعریف و تحلیل کرد افزود: نفوذ فرهنگی اما می تواند گسترده ترین نوع نفوذ باشد. این حوزه ی گسترده، از نفوذ در حوزه ی دانش و علم ما آغاز می شود و تا نفوذ در مبانی معرفتی ما را در برمی گیرد. نفوذ دیدگا های استکباری غرب در دانشگاه ها و مراکز علمی ما بخش دیگری از پروژه نفوذ است.

وی با بیان اینکه نفوذ ممکن است در هر یک از حوزه های فرهنگ، فرهنگ عمومی،سبک زندگی، اقتصاد، دیپلماسی و سیاست و دیگر عرصه ها صورت بگیرد، افزود: نفوذ در هر کدام از این موضوع ها مخاطبان خاص خودش را دارد؛ یعنی برای مسئولین کشور یک برنامه وجود دارد، برای عموم مردم یک برنامه وجود دارد. لذا برای علما و دانشمندان و برای هر قشری از جامعه یک برنامه خاص آن طبقه اجتماعی وجود دارد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه این فضا، در واقع عرصه ی یک تهاجم فرهنگی گسترده است اظهار داشت: این هجوم بی محابا در تمام طول حیات جمهوری اسلامی و حتی در زمان رژیم سابق هم وجود داشته است. لذا آمریکا هیچ وقت از دشمنی و نفوذ فرهنگی اش دست بر نداشته است.

همایون افزود: طبیعتاً وقتی که دوباره موضوع نفوذ فرهنگی در حال مطرح شدن است یعنی اتفاقی در داخل افتاده است. زمینه ها و فضاهایی برای این که دوباره آن نفوذ فرهنگی اتفاق بیفتد باز شده است؛ البته به نظر می رسد که ما در وضعیت تکامل یافته تری نسبت به دوره ی قبل یعنی دولت اصلاحات هستیم. مردم هوشیارتر هستند. ما بعد از پشت سر گذاشتن چند تا ابتلا، آزمایش و فتنه، مردم هوشیار تری نسبت به نفوذ فرهنگی داریم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در تشریح ویژگی های نفوذ فرهنگی اظهار داشت: نفوذ فرهنگی، ویژگی های خودش را دارد و خیلی خاموش اتفاق می افتد. تفاوت جنگ نرم و جنگ سخت همین است که قربانی جنگ نرم، متوجه قتل عام فرهنگی دشمن نمی شود. به نظر می رسد فرقی که بین حوزه ی سخت و نرم این نوع تهاجم و نفوذ وجود دارد موضوعی است که باید خیلی جدی به آن توجه شود..

وی در مقایسه سطح نفوذ فرهنگی حال حاضر با دوره حاکمیت دولت اصلاحات اظهار داشت: در هر حال به همان میزانی که در دولت اصلاحات این مسائل می توانست برای کشور ما مهم و خطرناک باشد؛ الان هم همان وضعیت وجود دارد. چون هنوز ساختارهای ما همان ساختارهاست و تغییری نکرده اند. یعنی اگر متولی فرهنگ در آن زمان وزارت ارشاد بود، الان هم همان ساختار وزارت ارشاد هنوز هم وجود دارد. لذا از همان ناحیه هایی که نفوذ می توانست دامن گیر ما باشد، هنوز هم همان راه ها باز است و کاملا شدنی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها