کد خبر: ۳۴۸۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۲۱ دی ۱۳۹۰
«گزيده كليله و دمنه» و «گزيده قابوس‌نامه» از مجموعه «قند پارسي» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «گزيده كليله و دمنه» با عنوان «درخت دانايي» به كوشش محمدحسين مجدم در 272 صفحه با شمارگان 770 نسخه و قيمت 5000 تومان از سوي انتشارات مؤسسه فرهنگي - هنري جهان كتاب به چاپ رسيده است.

باب برزويه طبيب، باب شير و گاو، باب بازجست كار دمنه، باب دوستي كبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو، و باب بوف و زاغ از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب هستند.

در مقدمه اين كتاب مي‌خوانيم: يكي از آثار ارزنده فارسي، «كليله و دمنه» بهرام‌شاهي است كه به دست تواناي ابوالمعالي نصرالله منشي در قرن ششم از «كليله و دمنه» عربي ابن مقفع به نثر دلكش و شيرين فارسي ترجمه شده است. اصل اين كتاب به زبان سنسكريت، به قول استاد بهار «كرتكا دمنكا» بوده است و در زبان فارسي به آن «كليلگ و دمنگ» مي‌گفتند و بعداً به «كليله و دمنه» بدل شده است. كليله و دمنه (كرتكا، دمنكا) نام هندي دو شغال است كه باب نخست كتاب به ذكر داستان آن دو آغاز مي‌شود و ذيل اين نام، دو دوست ديرين و دو يار موافق را با دو عقيده مخالف نشان مي‌دهد؛ يكي جاه‌طلب و مقام‌جوي و حيله‌گر و مكرانديش، و آن ديگر، حازم و محتاط و دوربين و عزلت‌گزين.

«گزيده قابوس‌نامه» نيز با نام «آيين زندگاني» به كوشش محمدحسين مجدم در 167 صفحه با شمارگان 770 نسخه و قيمت 3000 تومان از سوي نشر يادشده منتشر شده است.

اين كتاب با 44 باب از جمله: در شناختن ايزد تعالي، در آفرينش و ستايش پيغامبر عليه‌السلام، در شناختن حق پدر و مادر، در پيشي جستن از سخن‌داني، در پيري و جواني، در آيين دوست گرفتن، در آيين و رسم شاعري، ‌در بازرگاني كردن، و در آيين جوانمردپيشگي همراه است.

كتاب «قابوس‌نامه» در 44 باب و هر بابي مشتمل بر حكايات دلپذير به رشته تحرير درآمده و در هر بابي چنان است كه گويي خداوندش ساليان دراز در آن پيشه تفحص كرده است. از شغل پادشاهي و سپهسالاري گرفته تا بازرگاني و عيارپيشگي و درويشي داد سخن داده و راه حقيقي و راست را به خواننده نموده است. امير عنصرالمعالي اين كتاب را براي فرزندش گيلان‌شاه نوشته است.

در مجموعه «قند پارسي» گزيده‌هايي از متون كهن ادب فارسي به همراه اعراب‌گذاري واژگان دشوار و حواشي توضيحي ارائه مي‌شود. اين حواشي عبارت ‌است از: معني واژگان، ترجمه جمله‌ها و تركيب‌هاي عربي و شرح بخش‌هاي دشوارياب متن‌ها، معرفي اسامي خاص تاريخي و ... .

پيش‌تر از اين مجموعه، «گزيده بهارستان جامي» و «گزيده گلستان سعدي» منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها