کد خبر: ۳۵۴۵۹۴
زمان انتشار: ۱۷:۳۹     ۲۲ آذر ۱۳۹۴
خبرهایی از تلاش نظامیان برای کشتن رهبر شیعیان نیجریه:
«زینت ابراهیم» همسر رهبر جنبش اسلامی نیجریه در تماسی تلفنی با آسوشیتدپرس اعلام کرد در این حمله که از اواخر شب گذشته در شهر زاریا Zaria در شمال نیجریه آغاز شد و تا بامداد امروز یکشنبه ادامه داشت، حدود سی تن دیگر نیز زخمی شدند. وی تاکید کرد نظامیان نیز قصد داشتند شیخ ابراهیم زکزاکی را بکشند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، صبح امروز ارتش نیجریه به خانه رهبر شیعیان نیجریه شیخ زکزاکی حمله نموده است و در پی تیراندازی نظامیان ارتش نیجریه به سوی شیعیان عزادار در ایالت شمالی کادونا، دستکم ۱۲ نفر به شهادت رسیدند.

بر اساس گزارشی که خبرنگار رهیافتگان در نیجریه ارسال نموده است درگیری هنگامی روی داد که کاروان رئیس ستاد مشترک ارتش در حال عبور از کنار حسینیه شیعیان در شهر زاریا بود. هم زمان با عبور این کاروان، «شیخ ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حال سخنرانی در مراسم بزرگداشت جان باختگان حمله تروریستی اخیر بوکوحرام بود.

دقایقی پیش شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی در خبری فوری به‌نقل از فعالان حقوق بشری از یورش ارتش نیجریه به منزل ابراهیم الزکزاکی، روحانی عالی‌رتبه شیعه، و دستگیری او خبر داد.

براساس این خبر هنگامی که عزاداران مانع عبور کاروان شدند نظامیان ارتش به روی آن‌ها آتش گشودند.

«زینت ابراهیم» همسر رهبر جنبش اسلامی نیجریه در تماسی تلفنی با آسوشیتدپرس اعلام کرد در این حمله که از اواخر شب گذشته در شهر زاریا Zaria در شمال نیجریه آغاز شد و تا بامداد امروز یکشنبه ادامه داشت، حدود سی تن دیگر نیز زخمی شدند.

وی تاکید کرد نظامیان نیز قصد داشتند شیخ ابراهیم زکزاکی را بکشند.

یک نشریه محلی به نام پریمیم تایمز چاپ ابوجا هم به نقل از شاهدان عینی نوشته بود نیروهای ارتشی یک حسینیه که مرکز این گروه شیعه بوده است را ابتدا محاصره کرده‌اند و دقایقی بعد صدای تیراندازی شنیده شده است.



روز گذشته ابتدا یک گروه حقوق بشری تحت عنوان کمیسیون اسلامی حقوق بشر گزارش کرد نیروهای ارتش بر روی کسانی که در یک مراسم ختم در شهر زاریا از توابع ایالت کادونا شرکت کرده بودند آتش گشودند و حدود ۳۰ نفر را کشتند.

همچنین شاهدان عینی در شهر زاریا به گروه بین‌الملل فارس گفتند که «شیخ محمود محمد توری» و احتمالا دکتر «مصطفی»، به ترتیب معاون و پزشک شیخ زکزاکی در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

آمار کشته شدگان در گزارش‌های اولیه تا ۳۰ نفر اعلام شده بود و برخی دیگر از منابع محلی آمار قربانیان را ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند. با این حال هنوز آمار دقیقی از قربانیان این حادثه منتشر نشده است.





پس از حمله سال گذشته ارتش به راهپیمایی روز قدس شیعیان نیجریه، این دومین حمله به آن‌ها محسوب می‌شود.

گفتنی است شیخ ابراهیم زکزاکی به خمینی آفریقا مشهور است و به رهبری او که خود متاثر از امام خمینی (ره) شیعه شده ۱۲ میلیون نیجریایی در طول ۳۰سال به تشیع گرویده اند و شهر زاریا در شمال نیجریه، از مهم‌‎ترین شهرهای شیعی و مقر رهبری جنبش اسلامی در این کشور آفریقایی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
SWEDEN
۰۰:۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
۴
۰
این خبر توسط همه سایتهای خبری جهانی بایکوت شده است که نشان از عزم بین المللی برای حذف شیعیان از روی زمین دارد
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۰۱:۳۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
۱
۰
همین الان همه شیعیانی که این خبر را می خوانند برای سلاممتی شیخ زکزاکی
و آزادیش متوسل به حضرت صاحبالزمان بشوند و صدقه بدهند. هر کس جا هم جمعی
از شیعه هستند جدیث کسا را بخوانند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
۱
۳
بابا نیجریه به ما چه مربوطه !!! گرانی کمر ما مردم را شکسته پیاز کیلویی 2500 تومن شده به فکر مملکت خودمان باشید از ایران خودمان گزارش تهیه کنید آیا نیجریه هم از ایران خبر مبنویسد؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
حکایت نه غزه نه لبنانه!اگه فقط اقتصاد مهمه پس همه وزیرارو جمع کنن یه وزیر اقتصاد بذارن و تمام!
محمد نیاک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
خدا ریشه وهابیت و نژادپرستی را از زمین ریشه کن کند
پاسخ
ناشناس
ROMANIA
۰۰:۲۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
خاک تو سرت کنن تویی که گفتی به فکر کشور خودمون باید باشیم واقعا که فقط به فکر خودتونین واقعا متاسفم برای یه همچین آدمایی که خودخواهن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها