کد خبر: ۳۵۴۶۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۳ آذر ۱۳۹۴
حجة الاسلام والمسلمین دکتر بهداروند مطرح نمودند:
رئیس پژوهشکده دفاع مقدس گفت: امروزه در فضای اجتماعی نقد فرایندی دارد که آن فرایند باید طی شود، اینکه آقایان برای دلخوشی عده ای دانشجو و جریانات سیاسی حرف هایی بزنند که ترجمه شده حرف های آنطرف آب است ، این جفای در حق مردم و انقلاب است و مسئولین باید موظب باشند تا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، حجة الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند در گفتگویی با اندیمشک جوان در خصوص سخنرانی های اخیر محکومین فتنه در دانشگاهها گفت: محکومین فتنه ولایت فقیه را هدف گرفته اند نقد آداب و قواعدی دارد و نقد بدون رعایت آداب تخریب است، در جمهوری اسلامی و قانون اساسی برای نقد و بررسی عملکرد آنها راهکار هایی تعریف شده است، مثلا برای رهبری مجلس خبرگان، برای سازمانهای دولتی سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیوان عالی کشور وجود دارد.

وی افزود:بنابر این نقد و بررسی علکرد جاهای مختلف در جمهوری اسلامی نهادینه شده است، اما این دلیل نمی شود که هرکس بدون اینکه به سازوکارهای قانونی عمل کند در مقام نقد بر بیاید. همگان می دانند فضای نقد و مناظره، فضای امنیت و آزادی و عقلانیت است و اگر کسانی این فضا را چنان تنگ کنند که جز خود در آن نگنجند، چگونه می توانند دیگران را به ضیافتی تعارف کنند که در آن نه مراعات قواعد نقد شود و نه برابری و آداب میزبانی؟

باید دانست در عرصه های فرهنگی اصولا نقّادی، یعنی هیچ کس را تجسم حق یا مجسمه باطل ندانستن و بنابراین، هیچ باوری یا کاری را بی دلیل نپذیرفتن یا بی دلیل وانَزَدن. به عبارت دیگر،نقادی یعنی قبول و پذیرش یا رد و وازَنِشِ هر باور یا کاری را دائر مدار دلیل کردن، ودر نتیجه، از هر کسی مطالبه دلیل کردن و کسی را فوق سؤال یا دون سؤال تلقی نکردن و دلیل یا ادله هر کسی را به محک عقل آزمودن و به عقیده یا عمل هر کسی متناسب با قوت دلیل یا ادله ای که بر صدق یا صحت آن ارائه می کند التزام ورزیدن. نقادی روشنفکرانه هیچ کسی را معارف نمی‌دارد و شامل حال همه می‌شود.

از سوی دیگر نقادی ناقد شامل حال خودش هم می شود.از این رو، ناقد باید کوشش نماید تا از هرگونه خودشیفتگی نیز بپرهیزد و نتیجه پرهیز از خودشیفتگی عدم تعلق به یک مفاهیم خاص و ثابت است. زیرا این پرهیز او را وا می‌دارد که در باب عقاید یا افعال خود نیز از مطالبه دلیل و سنجش عقلی دلیل یا ادله، از موضعی ناظرانه، غفلت یا تغافل نورزد و این چیزی جز ایدئولوژیک نیندیشیدن نیست.

دکتر بهداروند گفت: در مجلس خبرگان کمیته ای برای بررسی و نظارت بر عملکرد رهبری معظم وجود دارد. در مجلس  شورای اسلامی نیزکمیسیون اصل نود که شکایات مربوط به سازمانها و ادارات دولتی را بررسی می کند و در قوه قضایی نیز این روند وجود دارد. پس در جمهوری اسلامی هیچ کس مصون از نقد ونظارت نیست.

وی تصریح کرد: نقد و نظارت یک آموزه روایی است ، حضرت امیر (ع) در دوران حکومت خود با صراحت و به طور مکرر به پیروان خود دستور می داد که مبادا به نحوی که با جباران رو به رو می شدید با من رفتار کنید. من و شما بنده خدا هستیم و تنها در پیشگاه او باید خاضع باشیم و او را ستایش کنیم و در کلامی دیگر در خطبه ۲۱۴، آن حضرت می فرماید: آنسان که با جباران و ستمگران سخن می گویند با من سخن مگویید، برایم القاب پر طنطنه به کار نبرید، ملاحظه کاری ها و موافقتهای مصلحتی که در برابر مستبدان اظهار می دارند در برابر من اظهار مدارید، سازشکارانه با من معاشرت نکنید، گمان مبرید که اگر سخنی به حق به من گفته شود پذیرش آن برایم دشوار است و یا از کسی می خواهم که مرا تجلیل و تعظیم کند. هر کس شنیدن حق یا عرضه شدن عدالت بر او ناخوش و سنگین آید عمل به حق و عدالت بر او سنگین تر است. پس از اظهار سخن حق یا نظر عادلانه خودداری نکنید.

بنابر این همچنان که حضرت علی(ع) از نظر اجتماعی نمی خواست که با دیگر مسلمانان تفاوتی داشته باشد، از نظر زندگی فردی و استفاده از بیت المال نیز امتیازی برای خود قایل نبود و همواره مانند افراد عادی جامعه زندگی می کرد. امام(ع) در نامه ای که به عثمان بن حنیف نوشت، چنین متذکر می شود: «بدان که هر مامومی امام و پیشوایی دارد که باید به او اقتدا کند و از نور دانش او بهره گیرد. آگاه باشید که امام شما از دنیایش به همین دو جامه کهنه و از غذایش به دو قرص نان اکتفا کرده است… اگر می خواستم می توانستم از عسل مصفی و مغز گندم و بافته های ابریشم برای خود خوراک و لباس تهیه کنم; اما هیهات که هوی و هوس بر من غلبه کند و حرص و طمع مرا وادار سازد تا طعامهای لذیذ را برگزینم، در حالی که ممکن است در سرزمین حجاز یا یمامه کسی باشد که حتی امید به دست آوردن یک قرص نان را هم نداشته باشد.

بر این اساس باید دقت کنیم در تحلیل مسائل سیاسی خدای ناکرده در صدد این اهداف غیر مشروع نباشیم که ما بخواهیم فضا را تیره و تار کنیم، و بخواهیم در این میان به اهداف سیاسی خود برسیم، که با قواعد و بازی نقد سازگار نیست .

دکتر بهداروند ادامه داد: هر اتفاق و یا مسئله ای صورت گرفته و یا آسیب و چالشی وجود داشته باشد، و باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد  راهش در قانون اساسی و قوانین جمهوری اسلامی وجود دارد که چگونه در جمهوری اسلامی با آن برخورد و موضوع پیگیری شود، اینکه بخواهیم در دانشگاه حضور پیدا کنیم و بگوئیم هیچ کس از نقد مصون نیست، حرفی کاملا نابهنجار و غیر منصفانه است زیرا مگر کسی ادعا کرده که از نقد مصون است؟  مگر کسی ادعا کرده که در جمهوری اسلامی عده ای از نقد مصون هستند؟

وی گفت: پس این نشان دهنده آن است که کسانی که این موضوع را مطرح می کنند بدنبال اهداف سیاسی هستند. در زمان موجود مگر مقام معظم رهبری نفرمودند "هرکسی حرفی در مورد من دارد بزند. بنابر این نقد با هتاکی و تخریب متفاوت است، ما باید حواسمان جمع باشد که با حرف هایی که زده می شود دشمنان خود را شادمان و امیدوار ننمائیم و یا تا خدای ناخواسته در زمین و پازل دشمن بازی نکنیم.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس در ادامه گفت: امروزه در فضای اجتماعی نقد فرایندی دارد که آن فرایند باید طی شود، اینکه آقایان برای دلخوشی عده ای دانشجو و جریانات سیاسی حرف هایی بزنند که ترجمه شده حرف های آنطرف آب است ، این جفای در حق مردم و انقلاب است و مسئولین باید موظب باشند تا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنند.

دکتر محمد مهدی بهداروند گفت: این جریان دقیقا یک رویکرد مهندسی شده و سیاسی است، که توسط احزاب سیاسی و طرفداران فتنه در حال اجرا است، به کسانی که در جریان حضور داشتند، و در فتنه بازداشت و محاکمه شدند، باید دقت داشته باشیم، اینها کسانی هستند که، زمانی در مقابل جمهوری اسلامی ایستادند که کیان اسلام و انقلاب اسلامی به خطر افتاده بود و فروپاشی جمهوری اسلامی را در دستور کار خود داشتند، اینها دوستان انقلاب نیستند، قطعا اگر دوستان انقلاب بودند بخاطر هویت انقلاب از بسیاری از مسائل جناحی می گذشتند و منافع ملی را در نظر می گرفتند.

وی افزود: الان چون انتخابات را پیش رو داریم اینها می خواهند با مهندسی در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و شهرها و استانها عناصری که کینه سال ۸۸ را دارند و هم اکنون فرصت خوبی در دولت برایشان ایجاد شده ، این کینه ها را علنی کنند.

وی گفت: اینجا جوانان و مردم ولایتمدار و بصیر باید حواسشان جمع باشد، بصیرتی که حضرت آقا می فرمایند همین است، خط و ربط های سیاسی را بفهمند، امام فرمود:”هرکسی را می خواهید بشناسید از دوستانش بشناسید” کسانی که دوستانشان الان محکومین فتنه هستند، زندانیان سیاسی دوران فتنه هستند، کسانی که آمریکایی ها برای آنها هورا کشیدند و کف زدند، کسانیکه آمریکایی ها بخاطر زندان رفتن اینها ایران را در لیست ناقضین حقوق بشر قرار دادند.

دکتر محمد مهدی بهداروند گفت: ببینیم که چگونه دشمن از اینها حمایت می کند، اینها کد هستند، امام خمینی فرمودند: "هرموقع دشمن از شما بخوبی یاد کرد در کار خود شک کنید”چرا اروپایی ها و امریکایی ها و دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی از این جریان سیاسی که نقش اساسی در فتنه ۸۸ داشت دفاع می کنند؟ چرا از آنها حمایت می کنند؟ آیا اینها از معاندت خود با جمهوری اسلامی دست برداشته اند؟

پس مشخص می شود که چراغ سبز هایی به آنها نشان داده شده است، ما نمی گوئیم اینها جاسوس و یا وابسته هستند، و ارتباط با آمریکا دارند، ولی گاهی انسانهایی بدون یونیفورم دشمن هم برای دشمن کار می کنند.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس تصریح کرد: در ثانی حرفهایی که اینها در جریان فتنه مطرح می کردند، الان نه با دولت و نه با قوه قضاییه و قوه مجریه بلکه با رهبری و ولایت فقیه کار دارند، و مانع و دشمن خود را فقط و فقط ولایت فقیه می دانند، فلذا در فتنه ۸۸ اینها نیامدند به ولی فقیه حرف بزنند بلکه ولایت فقیه و با اصل اسلام که از ولایت معصوم شروع و سپس ولایت نواب خاص ، بعد به نواب عام که یکی از نواب عام ولی فقیه است مخالف هستند.

دانشجویان باید در دانشگاه ها حواسشان جمع باشد و نگذارند که عناصر محکوم و مطرود فتنه جایی در دانشگاه پیدا کنند، منتها نه با تخریب ، اهانت و پرخاش گری بلکه با متانت و آرامش، ابتدا از لحاظ قانونی نباید به اینها اجازه حضور داده شود، اینها محکومین فتنه بودند و نقش اپوزیسیون را در جمهوری اسلامی بازی کردند، و با استدلاهای قوی و منطقی باید در مقابل اینها ایستاد، هرگز با صوت و گف و هو کردن نباید در مقابل ابنها ایستاد و بهانه به دست آنها داد.

لذا می بینیم کواکبیان در یکی از شهرهای همجوار رهبری  بدون ادبیات صحیح و متقن نقد  و حرف های بی ربطی را مطرح کند، تعجب میکنم از افراد حزب اللهی کجا بودند که اجازه دادند این فردی که افکار انحرافی دارد در دانشگاه صحبت کند، ولی فردای آن روز دیدیم که قرار بود در شهر یکهزار شهید اندیمشک سخنرانی نماید که خوشبختانه بسیجیان فرهنگی و ولایتمداران اندیمشک به این شخص اجازه صحبت ندادند و مردم با قدرت و بصیرت در مقابل این عنصر و افراد پشت صحنه این حرکت شوم ایستادند.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس گفت: نه تنها اندیمشک بلکه هیچ کجای ایران جای این عناصر نیست،لذا از امروز تا اسفند ماه که انتخابات است، اینها طبق یک اتاق فکر و مهندسی قوی در پی تضعیف ارکان قدرت جمهوری اسلامی با محوریت ولایت فقیه خواهند بود و از هر ساز و کاری در این راه استفاده خواهند کرد.

در این زمان بهترین راه، بیداری  بصیرت و هوشیاری بچه های حزب اللهی و بسیجی است. مطمئن باشیم در این اوضاع و احوال ما درگیر یک جنگ نرم  فرهنگی بزرگی هستیم و ما باید دقت کنیم و بهانه ای دست دشمن ندهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها