کد خبر: ۳۵۵۲۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۲۶ آذر ۱۳۹۴
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی:
دادستان کل کشور گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها برای گرفتن حق جانباختگان منا از مجامع بین‌المللی استفاده شود؛ قوه قضاییه پیگیری‌های دیپلماتیک را از دولت تدبیر و امید خواستار شده است اما سازمان ملل به پیگیری فاجعه منا توجه نمی‌کند.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که به همت سازمان بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) در سالن همایش غدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، بر تبیین ابعاد حادثه منا تاکید کرد و افزود: باید از افرادی که در صفوف به هم فشرده منا حضور داشتند گزارشات و مستندات لازم جمع‌آوری شود.

 
وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری گزارشات رسانه‌های جمعی در مورد حادثه منا تصریح کرد: تاکنون سخنان و سئوالات بدون پاسخ بسیاری در مورد فاجعه منا وجود دارد که باید برای پاسخگویی به آن‌ها به فیلم‌ها و اسناد موجود مراجعه کنیم.

 
دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه فیلم‌های حادثه منا طی چند روز در فضای مجازی به صورت گسترده انتشار یافته است مطرح کرد: با نفوذ ثروت و قدرت ‌آل‌سعود در فضای مجازی بسیاری از این فیلم‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده است به همین علت به ندرت می‌توان این اسناد را مشاهده کرد و اکنون اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی برای نابودی اسناد فاجعه منا تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند.

 
وی خاطرنشان کرد: با اراده اصحاب رسانه‌های دنیا و قدرت نظام سلطه در امپراطوری خبری دنیا از پرداختن به فاجعه منا جلوگیری می‌شود و کشورهای مختلف در این ارتباط  سکوت معناداری دارند.

 
رئیسی تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را یکی از راهکارهای موجود برای روشن‌سازی ابعاد فاجعه منا دانست و بیان کرد: اگر ابعاد این حادثه روشن نشود در آینده تضمینی برای تامین امنیت همایش‌های معنوی در کشور عربستان وجود نخواهد داشت.

 
وی بر یاری کردن کشورهای مختلف با استفاده از راهکارهای دیپلماسی برای پیگیری ابعاد فاجعه منا تاکید کرد و گفت: رفتارهای آل‌سعود، ماموریت و جایگاه آن در نقشه راهبردی نظام سلطه باید مشخص شود.

 
مسئول پیگیری فاجعه منا از مستندات موجود در اختیار شاهدان عینی فاجعه منا یاد کرد و ادامه داد: از  نظر حقوقی اگر فاجعه مورد بررسی قرار گیرد برای اقدام به بستن خیابان‌ها، قصد فعل قابل اثبات است اما اگر در این ارتباط  نتوانیم قصد نتیجه را ثابت کنیم مشکلاتی خواهیم داشت به همین علت باید ابعاد قصد نتیجه در مورد بستن خیابان‌ها مشخص شود.

 
وی با بیان اینکه فاجعه منا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است یادآور شد: توجه نداشتن به مصدوم‌ها و جلوگیری از امدادرسانی به مجروحان از اقدامات انجام شده قابل اثبات است؛ این اقدامات سبب افزایش کشته شدگان فاجعه منا شده و با توجه به اظهارات مردم عربستان و دیگر کشورها که شاهدان عینی این فاجعه بوده‌اند، تقصیر در این حادثه بر عهده آل‌سعود است.

 
رئیسی خاطرنشان کرد: آل‌سعود نه تنها پیگیر حقوقی فاجعه منا نیستند بلکه برای نابودی اسناد این فاجعه تلاش می‌کنند اما متاسفانه اکنون شورای مشخصی در امت اسلامی وجود ندارد که بتواند تکلیف بیش از پنج هزار حاجی کشته شده در فاجعه منا را مشخص کند.

 
وی با اشاره به اینکه پیگیری فاجعه منا در بعد بین‌المللی باید در دادگاه‌های خاصی انجام شود اظهار کرد: این افرادی که مدعی فقه بوده و در رویه قضایی خود احکام مشخصی دارند نباید نسبت به فقه بی‌توجه شده و قوانین خود را فراموش کنند.

 
رئیسی با اعلام این خبر که عربستان اکنون دیه جانباختگان حجاج برخی از کشورها از جمله پاکستان را به صورت مخفیانه پرداخت می‌کند عنوان کرد: در دیدگاه تئوری تقصیر، به علت نبود اسناد کافی نمی‌توانیم به نتیجه برسیم اما در دیدگاه تئوری خطر می‌توانیم با بررسی فاجعه منا نتایج خاصی را برای همگان شرح دهیم.

 
وی به برخی از قراردادهای موجود میان کشور عربستان و دیگر کشورهای اسلامی برای تامین امنیت مراسم حج اشاره کرد و افزود:‌ باید از تمام ظرفیت جمهوری اسلامی برای گرفتن حق جانباختگان منا از مجامع بین‌المللی استفاده شود؛ قوه قضاییه پیگیری‌های دیپلماتیک را از دولت خواستار شده است البته سازمان ملل به پیگیری فاجعه منا توجه نمی‌کند.

 
دادستان کل کشور دریافت دیه جانباختگان فاجعه منا را یکی از خواسته‌های مقدماتی نظام اسلامی دانست و گفت: حادثه منا و مسجدالحرام با دیگر حوادثی که در دنیای اسلام در حال رخ‌دادن است بی‌ارتباط نیست زیرا حلقه‌های یک زنجیر در این فاجعه‌ها مشاهده می‌شود.

 
وی ایجاد رعب و وحشت در میان مسلمانان را یکی از اهداف فاجعه منا برای کاهش آمار همایش معنوی حج برشمرد و ابراز کرد: گسترش تفکر وهابی و تقویت گروه‌های تکفیری توسط کشورهای استکباری نشان از تلاش مداوم دشمن برای تضعیف توانایی‌های مسلمانان است.

 
رئیسی تاکید کرد: ایران اسلامی، آل‌سعود را دست استکبار جهانی در منطقه می‌داند که برای گسترش این ریشه انحرافی در جوامع مختلف تلاش می‌کند.

 
وی با اشاره به اینکه در مورد فاجعه منا علاوه بر پیگیری‌های سیاسی باید حرکت فکری واحدی نیز انجام شود اظهار کرد: کشورهای مختلف غربی مردم ناخلف خود را در چهره گروه‌های تکفیری با نام مسلمانان معرفی می‌کنند تا مسلمانان را ظالم جلوه دهند.

 
رئیسی بر آگاه‌سازی مسلمانان نسبت به تهدید فعالیت گروه‌های تکفیری تاکید کرد و افزود: اکنون وضعیت گروه‌های تکفیری به شیوه‌ای شده که مسئولان غربی نیز این تفکر را در ظاهر نقد می‌کند.

 
وی اخلاق، عدالت و منطق‌محوری را از ویژگی‌های نظام اسلامی برشمرد و گفت: جامعةالمصطفی تاکنون اندیشمندان بسیاری را در خود جای داده است و برای آینده فکری جهان اسلام برنامه‌ریزی‌های مشخصی دارد اما عبور از اندیشه‌های باطل و نمایش هویت اصلی این اندیشه‌ها باید مورد توجه مجموعه‌های فکری و فرهنگی بیشتری قرار گیرد.

 
مسئول پیگیری فاجعه منا با بیان اینکه اسلام ناب محمدی(ص) مانع اصلی موفقیت ظاهری کشورهای استکباری بعد از دو قطبی شدن جهان است مطرح کرد: نظام اسلامی به عنوان پرچم‌دار اسلام ناب حرکت‌های راهبردی را در جهان مدیریت می‌کند و در نقطه مقابل دشمن با ترور، اهانت به مقدسات و فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده در فضای مجازی برای مبارزه با این دین مبین تلاش می‌کنند.

 
وی با تاکید بر اینکه یمنی‌ها بدون حضور نیروهای ایرانی در مقابل سعودی‌ها در حال مبارزه هستند ابراز کرد: این جنگ اکنون آل‌سعود را در وضعیت خاصی قرار داده و عربستان در این کشور به دنبال نیروهای ایرانی است در صورتی که مقاومت مردم یمن آثاری از برکت‌های نظام اسلامی در دنیاست.

 
رئیسی با اشاره به اینکه شنیدن خبر شهادت یاران شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و اسارت او برای نظام اسلامی بسیار سخت است خاطرنشان کرد: با کشتن این عالم هویت دینی مردم در نیجریه از بین نمی‌رود و رخدادهای آینده امید می‌دهد که امت اسلامی می‌تواند به دستارودهای گسترده‌تری برسد.

 
دادستان کل کشور از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مورد اهمیت پیگیری فاجعه منا یاد کرد و گفت: قوه قضاییه از فراموشی فاجعه منا جلوگیری می‌کند تا بتواند رسالت خود را در این ارتباط به خوبی انجام دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها