کد خبر: ۳۵۶۲۰۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۰۲ دی ۱۳۹۴
نقدی بر عملکرد آقای هاشمی در جلسه تاریخی خبرگان:
به نظر می‌رسد بر خلاف ادعاهای چند سال اخیر و تلاش‌های هدفمند رسانه‌ای برای القای نقش آقای هاشمی در رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، حقیقت چیزی غیر از این است. با مرور اجمالی موضع‌گیری‌های آقای هاشمی در آن جلسه می‌توان ادعا کرد ایشان نه تنها تلاشی برای قبولاندن این انتخاب به اعضای جلسه نداشته بلکه شواهد و قرائن چیزی خلاف این را نیز به اثبات می‌رساند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، انتخاب حسینعلی منتظری در سال 64 به عنوان قائم مقام رهبری و انتخاب آیت الله سید علی خامنه‌ای در خرداد 68 به سمت ولی فقیه و جانشین امام خمینی رحمت الله علیه بی‌تردید دو تصمیم مهم خبرگان رهبری از بدو تاسیس این نهاد (سال 62) تاکنون به‌شمار می‌رود. به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران جلسه مهم‌تر و معروف به جلسه تاریخی خبرگان، جلسه تعیین جانشین حضرت امام (ره) در نیمه خرداد 68 است.


از این روی بررسی موضع‌گیری‌ها، سخنرانی‌ها و از همه مهم‌تر نحوه اداره آن جلسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند پس از گذشت ربع قرن حقایق بسیاری برای نسل سومی‌های علاقه‌مند به دانستن تاریخ انقلاب، روشن سازد. رییس جلسه آیت الله مشکینی بود اما رسماً جلسه توسط آقای هاشمی اداره شد. همانطور می‌دانیم آقای هاشمی ابتدا مسئله شورای رهبری را مطرح کرد، این اقدام سوال‌های مهمی را به ذهن متبادر می‌کند؛

آقای هاشمی با وجود اطلاع از نظر امام، ابتدا رهبری فردی را مطرح کرد.

اگر گزینه شورایی رای می‌آورد تکلیف نظر امام خمینی در مورد شایستگی رهبری آقای خامنه‌ای چه می‌شد؟

آقای هاشمی در اقدامی خلاف عرف از مخالفین شورایی خواست قیام کنند. (آرای ممتنع به آرای موافق شورایی اضافه ‌شد)

با وجود اختلاف بسیار زیاد آرای مخالف و موافق شورایی، آقای هاشمی سه مرتبه رای گیری را به امید تغییر آرا تکرار کرد.

با وجود شکست شورایی اداره شدن قوه قضاییه و تجربه تلخ تقسیم قدرت در قوه مجریه، اصرار آقای هاشمی بر شورایی شدن رهبری با توجه به تجربه ناموفق گذشته و آگاهی از مشکلات پیش روی شورایی، جای تعجب دارد. برخی بر این باورند فراهم بودن مقدمات رییس جمهوری آقای هاشمی و همچنین سمت جانشینی فرماندهی کل قوای ایشان کافی بود که با شورایی شدن رهبری و عضویت ایشان در شورا، دیگر اعضا به حاشیه رانده شده و خود محوریت نظام را به‌دست گیرد!

به هر تقدیر و علی رغم میل آقای هاشمی شورایی رای نیاورد و بررسی گزینه فردی در دستور قرار گرفت. آیت الله گلپایگانی اولین گزینه فردی بود که تنها با اقبال 14 عضو خبرگان مواجه شد و سپس نام آیت الله خامنه‌ای مطرح شد. آقای هاشمی در این مقطع که انتخاب آیت الله خامنه‌ای قریب الوقوع بود و می‌دانست نظر اعضا روی چه کسی است و پس از علنی شدن اعتراض آقایان شبستری و معصومی که پیش‌تر چندین بار درخواست آنها مبنی بر نقل خاطره امام را رد کرده بود، اقدام به نقل خاطره کرد، به عبارتی نوشتاروی پس از مرگ سهراب!

ذکر چند نکته در این خصوص نیز ضروری به‌نظر می‌رسد؛

به گفته بسیاری از اعضای خبرگان، گزینه دیگری غیر از آیت الله خامنه‌ای برای رهبری وجود نداشت و بیان خاطره تنها سرعت انتخاب فرد مورد نظر را بالا برد.

آقای هاشمی با رد شدن گزینه شورایی باز هم اقدام به نقل خاطره امام نکرد و اجازه داد نام آیت الله گلپایگانی مطرح شود.

در حالیکه آقای طاهری خرم آبادی به عنوان منشی جلسه شروع به نقل خاطره امام کرد، بلافاصله آقای هاشمی حرف را از دهان ایشان گرفت و خود خاطره را بیان کرد!

جناب هاشمی که از ذکاوت خوبی برخوردا است آیا نمی‌دانست خاطره امام یک خاطره معمولی نیست بلکه بیان حقیقتی مسلم از زبان کسی است که ذره‌ای اغراق در تمجید از افراد نداشته و سخن او حجت شرعی است و نباید لحظه‌ای در نقل آن درنگ می‌کرد؟

به نظر می‌رسد بر خلاف ادعاهای چند سال اخیر و تلاش‌های هدفمند رسانه‌ای برای القای نقش آقای هاشمی در رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، حقیقت چیزی غیر از این است. با مرور اجمالی موضع‌گیری‌های آقای هاشمی در آن جلسه می‌توان ادعا کرد ایشان نه تنها تلاشی برای قبولاندن این انتخاب به اعضای جلسه نداشته بلکه شواهد و قرائن چیزی خلاف این را نیز به اثبات می‌رساند.

وقتی امام خمینی به صراحت می‌فرماید: "شورایی خیلی جواب نمی‌دهد و فرد بهتر و زودتر تصمیم می‌گیرد" و در جای دیگر می‌فرماید: "با وجود آقای خامنه‌ای نگران نباشد" و یا "آقای خامنه‌ای شایسته رهبری است"، یعنی با اظهر من الشمس بودن نظر امام بر رهبری فردی و آن هم آقای خامنه‌ای، ایشان تشخیصی غیر از تشخیص امام داشت، یعنی هم تمام قد پای شورایی ایستادید و هم در آخرین لحظه مجبور به بیان خاطره شد. جالب آنکه پس از گذشت بیش از  25 سال از نظر امام، ایشان هنوز شورایی را مفید‌تر می‌داند و بیان داشته: "طرفدار شورای رهبری بودم و بر همان نظر هستم". 

اما سوالی از جناب آقای هاشمی:

با فرض وجود رهبری شورایی و مفید بودن آن و با احتساب اینکه حضرتعالی عضوی از اعضای شورای رهبری ‌بودید، در جریان فتنه 88 چه سرنوشت شومی در انتظار نظام اسلامی بود؟ نظامی که از قضا یکی از اعضای شورای رهبری آن از حامیان اصلی سران فتنه محسوب می‌شد!

آقای هاشمی اخیرا بیان داشته‌اند؛"مردم عاشق امام و در مرحله بعد رهبری هستند"، در پاسخ باید اظهارداشت؛ مردم بر خلاف برخی خواص، رهبری را جدای از امام نمی‌داند که بخواهد به یکی بیش از دیگری عشق بورزد و صد البته که بیان اینگونه مطالب، انحراف درتبعیت از ولایت فقیه است که می‌تواند سرآغاز فتنه‌های دیگری شود.

به هر تقدیر خبرگان ملت با برگزیدن فرد اصلح مورد نظر امام و امت و با عبور از بعضی کارشکنی‌ها به قول رییس وقت خبرگان آیت الله مشکینی انتخابی کردند که انشاالله رضایت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا را نیز در پی داشته است.

(انهم یکیدون کیدا و اکید کیدا)

* جعفر روشنی- کارشناس ارشد علوم ارتباطات
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۱
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
نوید
United States
۱۷:۳۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۱۳
۱۲
به نظر من رابطه ی خیلی ظریف و مرموزی میان ایشان و مجاهدین خلق هم وجود دارد؛ چه در زمان جنگ و چه بعد از آن که ترورهای گوناگونی رو در سطح مقامات عالیه شاهد بودیم...
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۱۰
۳۵
جان به قربان سیاستمدار و متفکر بزرگ ایران یعنی آیه الله هاشمی رفسنجانی{حفظه الله}
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
سردار اشرافیت .
بچه رزمنده 34 ساله ازقم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۴
بنام خداسلام علیکم ؛ امین یارب العالمین ؛ خداوند شما را درقیامت با اقای هاشمی وخانواده اش محشورکند ؛ التماس دعا
خداجو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۴
ای ..گل گفتی جان به قربان پول ودیکتاتوری امریکا .
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
هاشمي بجاي توطئه بفكر توبه باشد. الموت ياتي بغته والقبر صندوق العمل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۱۲
۱۰
سه مطلب
1-در جلسه خبرگان،رهبری هم موافق شورایی بودند و مخالفت نکردند پس با این صغری کبری چیدن شما عملا به رهبری انقلاب توهین می کنید.
2-اگر قرار بود با امام جانشین خود را انتخاب کنند در قانون اساسی ذکر می شد و نیازی به تاسیس خبرگان نبود.
3-در جلسه سران قوا که امام مطلب جانشینی را مطرح کردند آقای شبستری حاضر نبوده ،در مورد خاطره ایشان از کجا اطلاع داشته است؟
پاسخ
عمار
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
سه مطلب گفتی اما نمی دانی که امام خامنه ای جزء طراح نبوده اند و امام خمینی رهبر وبنیان گزار انقلاب بودند ودلواپس نفوذ قدرت طلبان به سیاست ورهبری انقلاب بودند این کلام امام بارها بیان شده بود. نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بی افتد و... و...
سید محسن حیدری
United States
۲۳:۳۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۹
۱۰
جناب روشنی سلام
با توجه به میزان ارادت جنابعالی به حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری طبق مکتوبه اتان جند پرسش کلیدی دارم.
1-زمان فرمایش حضرت امام(ره) در خصوص شایستگی حضرت آیت الله خامنه ای، چه کساتی نزد امام بودند؟
2-افراد دیگری که در آن جلسه حضور نداشتند، چگونه و از چه طریقی از فرمایش حضرت امام (ره)آگاه شدند؟
3-جایی که همچو شمایی اقرار و اذعان به ذکاوت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دارید، آیا نقد شما اصلا جایگاهی برای بررسی و تامل دارد؟
4-آیا حائز اهمیت بودن جملات حضرت امام(ره) کلی و فراگیر است یا انتخابی و باب میل؟ اگر کلی و فراگیر است، فرمایشات حضرت امام(ره) را نسبت به حضرت آیت الله هاشمی دقیق و عمیق مطالعه کرده اید
5-در بدو انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) جو عمومی ممکلت بیشتر به نقش حضرت آیت الله هاشمی در خبرگان رهبری منعطف بود، یا زمان حال؟
6-قطع به یقین در آن جلسه خبرگان ،مقام معظم رهبری، یکی از اعضاء مجلس بودند و اگر حتی یک ذرصد از نقد شما به واقعیت نزدیک بود،با توجه به بصیرت ،درایت ،صراحت و شجاعت معظم له، انتصابات بلا انقطاع حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ، بیانگر چیست؟
7-صراحت بیان شما نسبت به حامی اصلی فتنه گران به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، چه جایگاه حقوقی و قضایی دارد؟
8-آگر از خود حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری سوال شود حایگاه خود را نسبت به حضرت امام(ره) بیان فرمایند، پاسخ معظم له چیست؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی با نوشتن نامه بی سلام و السلام به رهبری باعث جرقه فتنه 88 شد و فرزندانش هم آتش بیار این شعله شدند و خسارت فتنه اکبر به نظام و کشور بیشتر از خسارت 8 سال جنگ تحمیلی بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۸
۷
کارشناسی ارشد از کدوم دانشگاه؟
پاسخ
تيزبين
Germany
۲۳:۳۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۱۲
۲
شيعه يعني پيرو كسي كه دنيا راسه طلاقه كرده .يعني كسي كه پيرو ولايت باشد .يعني كسي كه در آخرين لحظات عمر بي بركت خود دنبال هوي وهوس نباشد.يعني "فاعتبرو يا اولي الابصار".
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۰
۱
احسنت !
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۹
۰
اگر متحد باشید انقلاب پیشرفت می کند به خصوص شما و اقای خامنه ای نگذارید خناسان بین شما و ایشان فتنه کنند ....امام خمینی ره
پاسخ
عباس
-
۱۱:۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۷
۸
سلام آقای خاطره بزودی اسمشان در کتاب گینس ثبت میشود .17000شهید تررو توسط هم کیشان دامادهای هاشمی ترور شدند دختر ایشان بارها در کنار برادران مجاهدش(منافقین) بر علیه نظام اقدام کرده فرزندش مهدی بیشترین مشکلات امنیتی را ایجادکرده پرونده جاسوسی مهدی در سال 74 به چه سرنوشتی گرفتارشد اگر مهدی فرزند یک آدم معمولی شهروند درجه 2یا3بود به چند باراعدام محکوم می شد آیا هنوز وقت آن نرسیده است که با جریان هاشمی که همیشه برای نظام مشکل ایجاد کرده برخورد شودباز هم بوی فتنه به مشام میرسد .....
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۵
۶
مطلب خوبی بود ولی کاش زودتر بیان میشد تا جا برای سوء استفاده پیش نمیامد . مساله این است که اقای هاشمی خودش را در حد رهبری میداند و همین گمان غلط باعث انحراف او شد و اینگونه خودخواهی ها در طول تاریخ زیاد به چشم میخورد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
خوبه که اکثریت آن آقایان زنده هستند و همه می دانند که نقل خاطره آقای هاشمی از حضرت امام چگونه شرایط را برای اتخاذ تصمیم آسان کرد! ولی شما حالا به راحتی حقایق تاریخی را وارانه می کنید و حتما انتظار دارید مردم هم باور کنند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۸
۷
کارشناس ارشد ات از کجا گرفتی بگو ببینم چند سالته و چقدر تاریخ خواندی حتمن سنت کمه که داری این مقاله پر از اشتباه انشایی و مفهومی و تایپی را چاپ کردی حتمن می خوای مهشور بشی و امضا بدی به این و ان . وای به انقلاب ما که هر کچلی در باره بزرگان خودش اینجوری خیال بافی می کنه و کسی هم نمیگه چرا . جعفر جان قبل از هر کاری باید مطاله کنی اینجوری که نمیشه چقدر پول بی زبان دادی تا این مطلب در سایت چاپ بشه بجای این کار این پول را صرف خانواده می کردی بد نبود
پاسخ
بوسجین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۱
۴
کاش نظر مرا منعکس کنید دقیقا" هم اقای هاشمی به ... دچار شده اولا" فکر می کند که در سیاست بالاترین فرد سیاسی کشور هست دیگر اینکه حق خود می داند که اختیار کشور را دست گیرد مانند حکومت مدل عربستان در کشور در میان خاندانش ایجاد کند و اسباب ها مالی و رسانه ای متناسب ان را ایجاد کرده است گلو هتای جامعه را با اختراع مدیریتی بنام نخبه و هندوانه گذاشتن زیر بغل انها در اختیار گرفته اداره کشور با ان مدیران بحران زا که تا الان هم نظام نتوانسته خود را از زیر تبعات ان نوع مدیریت ازاد کند و موج سواری با توجه به نیاز ها و وضعیت سیاسی جامعه همه و همه نشان از اراده ایشان است اما دو چیز برنامه اقای هاشمی را در رسیدن به اهدافش تا کنون ناکام گذاشته یکی رفتار فرزندانش که توانایی لازم را برای ان اهداف نداشتند و زود خود را در میان اشرافی گری و جمع کردن ثروت خود را گم کردند و دیگر نظام و لایی ایران و مردمش که که با شناختی که بدست اوردند انتصاب افراد به مقامی و و یا شخصیتی را برای توجیه همه کار ها قبول نکردند ومعیار انها معیار دینی و انقلابی شد نه انتصاب به فردی و یا رهبری که برخی تلاش کردند با تکیه بر ان از نظام و انقلاب سهم خواهی کنند که بر خلاف اموز ه های دینی و انقلابی بود
پاسخ
آگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۳
۵
مردم هوشیار دیگرفریب طرحهای جنجالی وریاست طلبی هاشمی را نمی خورند هاشی بایدبه همینی که ازلطف وکرامت رهبری نصیبش شده بسنده کند وگرنه سرنوشتی دیگرداشت
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۰
۲
حالا هاشمی نقش داشته یا نداشته اهمیت ندارد انچه اینک مهم است مضعیت فعلی ایشان ادر قبال رهبری است که مناسب نیست لذا اسشان اگر در ان دوره کاری انجام داده به وظیفه اش عمل کرده اگر هم عملی در راستای حمایت از رهبر معظم هم انجام نداده برای خود یک فرصت سوزی کرده که همواره باید غبطه بخورد ولی انچه مهم و البته زشت است اینکه 3 فرزند ایشان با ارفاق مشهود قوه قضائیه دارای حکم محکومیت هستند و این نشان میدهد حداقل این 3 فرزند التزامی به ولایت نداشته و پدرشان نیز حامی شان میباشد
پاسخ
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۱۶
۶
هاشمی تمام شد
پاسخ
بچه رزمنده 34 ساله ازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
بنام خداسلام علیکم ؛ کجا تمام شد اقای محمدی ؟ هنوز اولشه مگر بعد ازمرگ ناصرالدین شاه ناصرالدین شاه تمام شد ؟ بدنبالش محمد علیشاه خونریز امد ؛ هاشمی وقتی تمام می شود که خودش وخاندانش کلا کان لم یکن شود انشا... التماس دعا
داود
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
۲
۴
اقای روشنی کارشناس علوم ارتباطات هستند نه علوم سیاسی تازه اگر کارشناسیشان را پیش کردان نگرفته باشد ایشان با این مقاله هویت خودشان را نشان دادند که اهمیتی به حقایق نمیدهند بلکه منافه مهم است بهتر است سعی کنند در مورد مطلبی چیزی نمی دانند مقاله ننویسند
پاسخ
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
بزدل اگر كامنتي داري به اسم خودت ارسال كن نه به اسم من با اين پرچم تو هر جا با يك اسم كامنت مي گذاري
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
۷
۳
در اکثر درگیریها وتجمعات 88 فائزه هاشمی حضور داشت و صحبتهای حاجیه خانم مرعشی در انتخابات88 که از مردم دعوت می کرد بریزند به خیابان و..........مهدی واستات اویل و......
پاسخ
فاضل گیلانی
United States
۰۳:۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
۵
۲
در اون جلسه که امام درباره شایستگی حضرت آقا صحبت کردند،که سه بار بود و فقط یکبارش رو شخص هاشمی حضور داشت آسید احمد خمینی بودند که این مطالب توسط ایشون منتقل شد.
داشتن ذکاوت دلیل بر اکمال شخص نیست،حتی در برخی فرمایشات بزرگان ذکاوت و هوش زیاد رومفسده آور دونستند!
فرمایشات امام در صورتی تکلیف آور میشد یا میشود که حکم به انجام کار داده باشند نه مثل ماجرای انتخاب رهبری،که امام پیشنهادی فرموده بودند(از جایی که هیچ حرف امام از روی هوا و هوس نبود خبرگان فرمایش ایشان را راهنما دیده و عمل نمودند)یعنی خبرگان به پیشنهاد امام عمل کردند.
انتصاب جناب هاشمی نشان دهنده درایت رهبری برای حفظ حداکثری افراد در حلقه انقلاب و جلوگیری از ریزش آنهاست.
اگر شخص هاشمی در فتنه نقش مخالف را نداشتند چرا در خاموش کردن آتش فتنه هیچ کاری انجام نداده و با آن سخنرانی در نماز جمعه تهران آتش آن فتنه را شعله ور کردند؟!!چرا از آن همه ذکاوت در کنترل وضع کشور کمک نکردند ؟!در حالی که بفرمایش حضرت آقا میرفت که تار و پود نظام را از هم بپاشاند......
اگر از حضرت آقا درباره جایگاه شخصشان نسبت به امام پرسیده شود قطعا خود را از شاگردان ایشان خطاب خواهد کرد،ولی درباره جایگاه و شخصیت ولی فقیه قطعا خواهند فرمود جایگاه هیچ تفاوتی ندارد.
پاسخ
ناشناس
-
۱۰:۵۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
۲
۸
درود بر هاشمي
پاسخ
montazer
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
۱
۳
شما با چه سندی میگویید آقای شبستری نبودند نکنه منبعتان سری کتاب های خاطرات از یاد رفته حاج آقاست ثانیا این که میگویید رهبرمعظم حامی شورایی بودن چون یکی از گزینه های اصلی رهبریت فردی و شورایی خود ایشان بودند و در تمام طرح ها چه شورایی و فردی نام ایشان بود و اگر ایشان از رهبریت فردی حمایت میکردند خلاف تواضع بود و متهم به قدرت طلبی میشدند در حالی که رفسنجانی به این خاطر از رهبریت شورایی حمایت میکرد چون میدانست در رهبریت فردی هیچ شانسی ندارد و این خوی قدرت طلبی او در ماجرای مادام العمر کردن ریاست جمهوری کاملا عیان شده و این که هاشمی مانع میشود و اجازه نمی داد فرمایشات امام خمینی درباره امام خامنه ای بیان شود گواه عدم علاقه رفسنجانی به رهبریت ایشان است میتوانید برای اطلاعات بیشتر مستند #بعد از خمینی ۳ را دانلود و مشاهده کنید و الان هم به این خاطر رفسنجانی دم از شورای عمر میزند به این امید است که بتوانند با نفوذ به خبرگان یا رهبری را کنار بزنند یا بعد از رهبری با شورایی کردن او هم سهمی ببرد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
۳
۸
سایت کثیف ... خود را به نفهمی زدی یا واقعا نفهمی
پاسخ
شهیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
۳
۰
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است مستند #بعدازخمینی ۳ را ببینید
پاسخ
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
۲
۱
اولا رهبرانقلاب به این دلیل موافق رهبری شورایی بودند چون در رهبریت فردی و شورایی ایشان یکی از گزینه های اصلی بودند و در تمام گزینه های شورایی نام ایشان بوده و یکی از معدود گزینه های مهم و اصلی رهبری فردی نیز بودند پس بخاطر تواضع و عدم رقبت به پذیرش مسئولیت سنگین رهبری موافق شورایی بودند چون میشود در شورایی بصورتی از پذیرش عضویت در آن امتناع کرد ولی در رهبریت فردی ایشان باید مسئولیت رهبری را میپذیرفتند به این دلیل برای دوری از قدرت رهبرمعظم موافق رهبری شورایی بودند ولی برخلاف رهبرمعظم آقای رفسنجانی تنها فقط در صورت رهبریت شورایی شانس عضویت در شورا و قدرت گرفتن را داشتند به این خاطر تمام تلاش خود را برای رهبریت شورایی کردند و دلیل بیان نکردن بیانات امام در خصوص رهبریت رهبرمعظم تقویت رهبریت فردی بود که بعد از ناکامی با اصرار اعضای خبرگان مجبور به بیان آن شدند
پاسخ
montazer
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
۲
۲
رفسنجانی در انتخاب منتظری بعنوان جانشین امام خمینی هم نقش داشته وقتی روز قبل از تصمیم خبرگان برای جانشینی امام خمینی آیت الله گیلانی به دیدار امام میرود و از این کار انتقاد میکند و امام نیز مخالفت خود را ابراز میکند و به ایشان میگوید که مخالفتش را به خبرگان اطلاع دهد ولی آیت الله گیلانی از ترس باند مهدی هاشمی امتناع و رفسنجانی را برای این کار پیشنهاد میکند و رفسنجانی به دیدار امام می آیند و امام موضوع را مطرح میکند ولی رفسنجانی مخالفت میکند و میگوید تصمیمی است گه گرفته شده و نمی شود تغیرش داد برای اطلاع بیشتر مستند #بعدازخمینی ۲
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
۷
۱
ماهیت هاشمی رفسنجانی را از سید محمد خامنه ای بپرسید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۴
۰
۰
همه شواهد و قراین به همراه تقلای فراوان در انتخابات پیش رو از طرف هاشمی و دولت روحانی تضعیف رهبری و جایگاه ایشان است در شرایط کنونی این کار یعنی نفوذ بیشتر و نفوذ بیشتر یعنی استحاله نظام و بعد هم دیگر نه از ارزشهای انقلاب چیزی مانده و نه مبارزه علیه استکبار و در نهایت سقوط نظام تقریباً همان مدل شوروی و بلوک شرق است با کمی متفاوت تر مگر تلحه و زبیر چه می گفتند فقط حضرت علی را نمی خواستند اما اینبار فرق می کند اینبار به دستور استکبار دارند از رشد مهدویت جلوگیری می کنند و اگر بدانید همه این فلاکتها به خاطر همین است وسلام.
پاسخ
نیکزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۴
۰
۰
با سلام و احترام
آیا فکر نمی کنید با توجه به رابطه دوستی بسیار قوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و حضرت آقا از بدو شروع انقلاب اسلامی اگر ایشان به عنوان رئیس جلسه فی البداهه به نقل خاطره حضرت امام می پرداخت موضوع دچار ابهام می شد . مضاف اینکه مقام معظم رهبری هم به رهبری شورای رای داده بود . پس لطفاً در شرایط قبل از انتخابات خبرگان رهبری تحلیلهای وارونه تحویل ملت ندهید.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۴
۰
۰
رای ملت در هفتم اسفند پرونده هاشمی و یارانش را برای همیشه مختومه خواهد کرد ان شاء الله.
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۴
۰
۰
فیلمی که از مجلس خبرگان هست گویای همه چیز هست. آفتاب روز روشن شرح و تفسیر نمی‌خواهد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
۱
۰
آقاي هاشمي عرضه ي مديريت كردن خانواده ي منحوس خودشم نداره چه برسه به اين كه بخواد مملكت اداره كنه
عفت خانم وقتي به مرحوم پرورش زنگ ميزنه و در امور جاري يك وزارتخانه دخالت ميكنه و آقاي هاشمي در برابر اين بي حرمتي، فقط چشمانش اشكبار ميشه چي جوري ميتونه يه مملكت رو اداره كنه
پاسخ
ایرانی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
۰
۰
این متن باعث شد به حافظه خودم شک کنم فک کنم آقای هاشمی رفسنجانی نماز هم نمی خونه اصلا مسلمونه؟ اصلا منافقه اصلا می دونی ضد ولایته اصلا دیگه نمی دونم چی اتهامی بهش ببندم اصلا آمریکایی نه نه اسراییلیه شایدم ساواکیه
بابا خدا پدرتون رو بیامرزه هاشمی همه چی شو واسه نظام گذاشت کدوم بچه پولدار اون زمان میومد طلبگی بخونه بعد بره با دولت شاهنشاهی بجنگه حالا بچه هاش هر مشکلی دارن(که اونم باید راجع بهش بحث بشه) باید پای هاشمی نوشته بشه شما نگارنده محترم بچه هاتون همشون سالمن خلافکار نشن که یه وقت شما بشی ضد انقلاب
پاسخ
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۰
۰
لطفامومنین مواظب تهمت باشندالتهمت اشدمن الزنٲ البته اگردوستان اعتقادی دارند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها